Misterul mediilor de 10 la Evaluarea Națională. Șocul trăit de o elevă când și-a văzut lucrarea înainte de contestații

0
Publicat:

Numărul elevilor care au încheiat Evaluarea Națională 2025 cu media 10 în București a crescut de la 29 la 33, după rezolvarea contestațiilor. Trei candidați apar cu notele înainte și după contestații, în schimb cazul unui alt candidat ridică semne de întrebare.

Numărul mediilor de 10 a crescut la 33 în București, după contestații FOTO: raport MEC
Numărul mediilor de 10 a crescut la 33 în București, după contestații FOTO: raport MEC

Afișarea rezultatelor finale de la Evaluare Națională a făcut fericiți mii de elevi la nivelul întregii țări. 6% dintre notele inițiale au fost contestate, mai puține decât în anii trecuți, vizualizarea lucrărilor înainte de contestații, o etapă suplimentară care s-a derulat în premieră în acest an, lămurindu-i pe mulți candidați și determinându-i să nu conteste nota.

Din totalul celor 19.101 contestații, pentru 11.648 lucrări nota a crescut. În zece cazuri creșterea a fost suficient de mare astfel încât candidații să treacă în rândul celor care au încheiat Evaluarea Națională cu media 10.

Patru din cele zece noi medii de 10 sunt în București, însă în doar trei cazuri media a crescut în urma reevaluării lucrării. Situația, semnalată de un cititor al publicației „Adevărul”, a trezit, pe bună dreptate, întrebări.

Elevul care a apărut în baza de date cu media 10, fără să îi fi fost reevaluată lucrarea, este de la Colegiul Național „Ion Luca Caragiale” și apare în situația notelor din platforma edu.ro la poziția 20. În ierarhia publicată vineri, 11 iulie 2025, același candidat ocupă poziția 11.

„A luat 10 la Română și 7 și ceva la Matematică”

Ce s-a întâmplat de fapt putea să genereze o adevărată dramă la repartizarea la liceu dacă eleva, pentru că este vorba despre o fată, nu solicita să-și vizualizeze lucrarea înainte de a depune contestație. Poziția ei în ierarhie îi permite să-și aleagă absolut orice specializare, la oricare liceu din București, în schimb cu nota inițială ar fi fost cu câteva mii de locuri mai jos.

„Eleva a luat 10 la Română și 7 și ceva la Matematică. A făcut contestație (n. red. – în fapt nu a mai fost nevoie să formuleze contestație), și-a vizualizat lucrarea, nu era lucrarea ei, coincidența a făcut să mai fie un elev cu același nume, nu știu cum, și probabil că a fost o confuzie. Copil foarte bun, ne-am mirat cu toții (n. red. – de nota inițială). Și s-a întors, evident, cu nota 10. Dar nu a fost o greșeală de corectură, a fost o greșeală de trecere a notei. Matei Eva de la Caragiale are 10-10, media 10”, a explicat directoarea Colegiului Național „Ion Luca Caragiale”, prof. Andreia Bodea, pentru „Adevărul”.

Cum s-a produs încurcătura

Absolvenții de gimnaziu de la Colegiul Național „Ion Luca Caragiale” au susținut examenul de Evaluarea Națională 2025 în centrul de examen organizat la Școala Gimnazială „Titu Maiorescu”, unitate școlară vecină cu liceul. Aici s-a și produs încurcătura, la scanarea lucrărilor în sala de examen cea a elevei de la „I. L. Caragiale” fiind salvată cu numele unui alt candidat cu nume asemănător.

Este un candidat cu media 10, într-adevăr. Candidatul este de la Colegiul Național „Ion Luca Caragiale”, lucrarea copilului s-a scanat cu un alt nume. A fost o greșeală care s-a remediat. Am făcut adresă al ministerul Învățământului, ministerul a reevaluat, a reparat greșeala, și fetița a fost notată cu 10. Avem aprobări, tot, n-a făcut nimeni nimic fără aprobare. Este clar, părinții s-au lămurit, toată lumea s-a liniștit. A fost o eroare umană care s-a îndreptat. Copilul a luat ce merita. Fetița luase 10 la Matematică și ea venise să depună contestație, pentru că știa de cât ar fi trebuit să fie lucrarea ei”, a declarat pentru „Adevărul” o persoană din departamentul Secretariat al școlii care a fost centru de examen.

O situație problematică a fost înregistrată, tot în timpul examenului, într-un centru de examen din județul Olt. Un candidat a aflat doar la predarea lucrării că foaia suplimentară pe care acesta rezolvase un subiect nu poate fi scanată pentru că reprezintă ciornă. Elevul ceruse în timpul probei „o foaie”, fără să menționeze dacă are nevoie de o ciornă sau o foaie de concurs. I s-a dat o ciornă, pe care la final membrii comisiei nu au putut să o scaneze. Cum timpul alocat probei se terminase, elevul nu a mai avut ocazia să copieze rezolvarea pe o foaie de concurs, astfel că nota lui a fost mai mică.

Rezultatele Evaluării Naționale dictează șansele elevilor pentru admiterea la liceu. Dacă în județe bătaia este acerbă pe locurile de la liceele foarte bine cotate, două-trei în orașele mai mici și ceva mai multe în orașele mari, în București câteva sutimi înseamnă enorm în ierarhie și pot periclita accesul în liceu dorit, media 9.00 (sunt 134 de elevi cu această medie), de exemplu, însemnând poziția 4.985 – 5.119 în ierarhia pentru municipiul București, unde se vor lupta pentru un loc la liceu peste 17.000 candidați.

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite