Comunitatea Nationala de Informatii - o noua viziune asupra informatiilor ?!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Razvan Ionescu Presedintele Asociatiei pentru Securitate si Cooperare Regionala - Alianta Perioada de dupa revolutia din decembrie 1989 a constituit un moment de referinta in regandirea politicii

Razvan Ionescu
Presedintele Asociatiei pentru Securitate si Cooperare Regionala - Alianta

Perioada de dupa revolutia din decembrie 1989 a constituit un moment de referinta in regandirea politicii de securitate nationala a Romaniei si in abordarea problemelor fundamentale ale muncii de informatii. Activitatea securitatii nu mai putea continua cu obiectivele, scopurile si mijloacele de pana atunci, puse in slujba regimului totalitar comunist. Descentralizarea institutionala de dupa revolutie, prin autonomizarea unora sau altora dintre atributiile fostei securitati, a fost determinata, pe de o parte, de necesitatile de adaptare la cerintele noului regim social-politic si la cele ale unui context international radical schimbat, iar pe de alta parte, de teama de o concentrare excesiva a structurilor de informatii la nivelul unuia sau altuia dintre factorii de putere din stat.
La nivelul competentelor au aparut interferente si conflicte, s-au dezvoltat si uneori s-au acutizat aspecte de concurenta neloiala si de rivalitati inter-institutionale. Generate sau ocazionate de lipsa de rigoare a cadrului normativ, asemenea fenomene nu au fost sesizate ori nu au fost solutionate la timp de catre Parlament sau Consiliul Suprem de Aparare a Tarii. Organizarea si functionarea comunitatii de informatii presupune existenta unor principii si reguli de baza, cel putin in parte, altele decat principiile activitatii de informatii pentru securitatea nationala, stabilite prin Doctrina nationala a informatiilor pentru securitate. Realizarea unei comunitati nationale de informatii presupune readaptarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii la necesitatile ce deriva din aceasta. Hotararea C.S.A.T din 10 noiembrie 2005 privind unele masuri pentru organizarea si coordonarea unitara a activitatilor de informatii pentru securitatea nationala, prin care se infiinteaza Comunitatea Nationala de Informatii (CNI), nu rezolva nici problema numarului si structurii institutiilor cu competente in domeniul securitatii nationale, nici problema acestei modernizari a Consiliului si nu are nici o temeinica baza legala. Dupa parerea noastra, hotararea nu are o baza legala temeinica, fiind adoptata inainte de modificarea corespunzatoare a Legii nr. 415/2002, in sensul ca aceasta sa autorizeze infiintarea de noi structuri, la nivelul C.S.A.T. In forma actuala, Legea privind organizarea si functionarea C.S.A.T prevede, la art.11, ca acest consiliu dispune de un secretariat care functioneaza in cadrul administratiei prezidentiale si care este coordonat de secretarul C.S.A.T. Nici un text nu prevede insa posibilitatea C.S.A.T de a infiinta sau organiza noi structuri. Concluzionand, noi credem ca singura solutie pentru infiintarea comunitatii era si ramane un proiect de lege in acest sens, care sa fie supus dezbaterii si adoptarii Parlamentului. Constituirea si functionarea unei comunitati de informatii viabile, bazate pe Constitutie si legi, necesita si o perfectionare a activitatii C.S.A.T, atat in ceea ce priveste componenta si structurile, cat si cu referire la atributiile sale concrete in raport cu componentele CNI. Aceasta presupune modificarea si completarea corespunzatoare a Legii nr.415/2002. In cadrul acestui proces de legiferare, consideram ca proiectele elaborate ar trebui sa faca obiectul unor largi dezbateri publice, cu angrenarea societatii civile, a diferitelor organizatii neguvernamentale sau persoane interesate de securitatea nationala.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite