Cancerul la sân, depistat cu un program de citit în stele

În analiza probelor tumorale, cercetătorii nu se vor mai folosi de microscop, ci de un software special FOTO Shutterstock

Astronomii şi-au unit forţele cu cercetătorii în domeniul cancerului pentru a studia tumorile mamare cu ajutorul unui program de analiză a imaginilor conceput iniţial pentru a explora stelele aflate la distanţe foarte mari, informează Reuters.

Sistemul oferă o modalitate rapidă de a testa dacă tumorile pun viaţa în pericol, ceea ce înseamnă că într-o bună zi medicii nu vor mai trebui să analizeze la microscop eventualele diferenţe subtile din probele de ţesut.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Cambridge au declarat că algoritmii folosiţi de astronomi pentru a detecta obiecte neclare de pe cer s-au dovedit mult mai rapizi şi la fel de precişi precum procedurile tradiţionale de analiză a tumorilor.

A „citi“ cancerul în stele

Iniţial, software-ul a fost utilizat de echipa de la Cambridge pentru a analiza planetele din afara sistemului nostru solar, care ar putea găzdui orice formă de viaţă. Până de curând, aceste caracteristici ale programului au trecut neobservate în domeniul biomedical.

„Nu comunicăm atât de mult cu alte domenii pe cât am vrea“, spune patologul Raza Ali de la Institutul de Cercetare a Cancerului din Marea Brtitanie.

Ali şi colegii săi cercetători au analizat peste 2.000 de probe tumorale, descoperind că sistemul de algoritmi folosit de astronomi putea procesa aceste mostre în doar o zi comparativ cu o săptămână, cât le-ar fi luat dacă le analizau manual. Acum, cercetătorii plănuiesc un studiu la nivel internaţional, care implică probe de la mai bine de 20.000 de pacienţi care suferă de cancer mamar.

Studierea probelor tumorale reprezintă o componentă cheie a tratamentelor cancerului la sân, din moment ce anumite diferenţe pot fi evidenţiate prin prezenţa sau absenţa unei anumite proteine.

Deşi unele companii încearcă prin alte moduri automatizarea analizelor probelor tumorale, Ali spune că acesta este exemplul perfect prin care ingeniozitatea din domeniul astronomiei s-a adaptat domeniului medical.