Exclusiv Bursele studenților, sacrificate în numele austerității. Explicațiile ministrului Educației
0Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, răspunde ferm mai multor politicieni din Coaliție care au criticat anumite măsuri de austeritate din Educație și Cercetare, deși sunt elemente asumate în programul de guvernare.

Măsurile de austeritate ce au fost asumate de coaliția aflată la guvernare în zona Educației determină reacții negative din partea unor politicieni social-democrați, în ciuda faptului că PSD-ul este unul dintre principalele partide ale coaliției.
Astfel, trei parlamentari PSD s-au aliat cu doi reprezentați AUR pentru a adresa, luni, o scrisoare deschisă prim-ministrului Ilie Bolojan, în care cer reevaluarea măsurilor de austeritate adoptate în domeniul Educației, pe motiv că acestea „pot genera efecte negative pe termen mediu și lung”.
Este vorba despre efectele negative generate, conform semnatarilor, de comasările de clase, reducerea burselor școlare și stoparea investițiilor în infrastructura educațională, în special în mediul rural, precum și de creșterea normei didactice, alături de scăderea plății cu ora.
Semnatarii scrisorii sunt Natalia Intotero (deputat PSD), Tiberiu Barstan (deputat AUR), Ilie Toma (deputat PSD), alături de Cristian Resmeriță (senator PSD) și Vasilică Potecă (senator AUR).
La finalul lunii iunie, senatorul PSD Dan Caşcaval, rector al Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi susţinea că nu înţelege de ce printre primele măsuri anunţate de noul guvern se numără reducerea burselor studenţilor. „Sunt rector şi sunt senator PSD. Ştiu ce înseamnă parteneriatul cu studenţii. Nu înţeleg de ce nu prioritizăm măsurile financiare pe care trebuie să le luăm. Nu înţeleg de ce printre primele măsuri anunţate sunt tocmai bursele studenţilor, ale studenţilor care au avut un rol semnificativ în obţinerea unui vot esenţial pentru parcursul nostru european, cum mult ne place să spunem”, spunea Dan Caşcaval.
Alexandru Mihai Ghigiu, deputat și Președinte al Comisiei pentru Învățământ a Camerei Deputaților, a scris pe blogurile „Adevărul”: „În contexte de criză economică, tentația de a reduce fondurile alocate educației, inclusiv burselor, poate părea o soluție de moment. Totuși, astfel de măsuri riscă să compromită viitorul generațiilor și să accentueze vulnerabilitățile celor mai defavorizați.”
Deputatul PSD de Arad Mihai Fifor, dar și eurodeputatul PSD Victor Negrescu, vicepreședinte al Parlamentului European, s-au numărat printre cei care au criticat anumite măsuri de austeritate din Educație și Cercetare.
„Adevărul” i-a cerut ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, o reacție față de pozițiile divergente din Coaliția de Guvernare asupra educației-cercetării.
„Coaliția de Guvernare și-a asumat reforma educației-cercetării”
Ministrul Educației și Cercetării a explicat în cinci puncte poziția sa vis-a-vis de aceste mesaje care vin din partea unor politicieni social-democrați.
La primul punct, David explică obiectivele pe care și le-a asumat în momentul în care a acceptat mandatul de ministru tehnocrat al Educației și Cercetării:
„(1) Ca ministru tehnocrat susținut de PNL m-am angajat (a) în primul mandat, să contribui la rezolvarea crizei politice prin asigurarea drumului euroatlantic al țării și la buna funcționare a sistemului de educație-cercetare în această criză (inclusiv cu unele reforme absolut necesare), dublată de un diagnostic și propuneri de reforme pe termen mediu-lung (Raportul QX), iar (2) în al doilea mandat, la rezolvarea crizei financiar-bugetare a țării și a educației-cercetării și la reforma educației-cercetării (prin Raportul QX).”
La al doilea punct, David reamintește că atât reforma educației și cercetării pe care a propus-o, cât și măsurile de austeritate propuse de grupul tehnic organizat la nivelul președinției, s-au regăsit în programul de guvernare asumat de toate partidele din coaliția de guvernare:
„Coaliția de Guvernare și-a asumat reforma educației-cercetării (a) pe baza Raportului QX și (b) pe baza deciziilor fiscal-bugetare propuse de experții „Grupului tehnic” organizat la Administrația Prezidențială, necesare pentru a evita ca țară să intre în dificultăți de plată din toamnă. Ambele au fost exprimate clar în Programul de Guvernare 2025-2028.”
„Dacă Coaliția nu-și mai asumă în educație-cercetare angajamentele de guvernare ar trebui să știu, pentru a nu încurca”
La cel de-al treilea punct ministrul subliniază că trecem printr-o situație de criză din care putem ieși prin solidaritate și măsuri raționale, dar după ce dificultățile bugetare ale țării vor fi rezolvate, România va trebui să-și onoreze responsabilitățile față de educație-cercetare.
„Dacă Coaliția nu-și mai asumă în educație-cercetare angajamentele de guvernare ar trebui să știu, pentru a nu încurca. Nu urmăresc o carieră politică și doar onoarea mă mai obligă să continui să implementez un Program de Guvernare asumat de o Coaliție de Guvernare. Dar pentru asta trebuie să-l avem! Așa cum am mai spus în alte contexte, trăim o situație de criză pe care niciunul dintre noi nu și-a dorit-o și din care putem ieși doar împreună, prin solidaritate și cu acțiuni raționale și decente, prin care să ne protejăm sistemul și oamenii dedicați educației-cercetării. O facem pentru noi dar, mai ales, pentru viitorul copiilor noștri. Dar dacă educația-cercetarea își va corecta acum contribuția pe care o are la dificultățile actuale ale țării, țara, odată stabilizată, va trebui să-și onoreze responsabilitățile față de educație-cercetare”
David explică, la punctul 4, faptul că a acceptat luarea acestor măsuri nepopulare, pentru că în caz contrar era în pericol însăși funcționarea sistemului de Educație/Cercetare și nu numai:
„Am acceptat implementarea lor pentru că salvează țara (capacitatea acesteia de a funcționa, asigurându-ne salarii/pensii/burse/ajutoare sociale etc.), iar apoi, pe termen mediu-lung, prin Raportul QX, putem schimba paradigma educației-cercetării din una neperformantă și inechitabilă în una performantă și echitabilă, cu beneficii pe termen mediu-lung pentru noi toți cei din sistem și pentru țară.”
Apel către Coaliția de Guvernare
Ministrul Educației și Cercetării face apel la Coaliția de Guvernare să continue să sprijine programul de guvernare asumat în Educație și Cercetare, pentru a nu rămâne în aceeași paradigmă care generează prea frecvent abandon școlar, analfabetism funcțional, inechitate (ex. rural-urban) și ne predispune la a deveni o „colonie științifică”.
„Deciziile fiscal-bugetare propuse de „Grupul tehnic” necesare pentru a evita ca țară să intre în incapacitate de plată din toamnă sunt dificile, afectând aproape toată România, iar salvarea țării vine la pachet cu disconfortul tuturor. Această concluzie este adevărată și pentru componenta de educație-cercetare, unde, prin numărul și relațiile celor implicați (copii, profesori, părinți etc.), orice decizii de sistem afectează aproape toată România. Dacă Coaliția de Guvernare nu face un efort comun pentru a salva educația de unii oameni ai educației nedispuși la disconfort și schimbare și/sau pentru a-i apăra pe unii oameni ai educației chiar de ei înșiși (a-i face să înțeleagă corect situația și de a-i face parte din soluție, nu din probleme), demersul este sortit eșecului, ratând șansa schimbării paradigmatice și rămânând în aceeași paradigmă care generează prea frecvent abandon școlar, analfabetism funcțional, inechitate (ex. rural-urban) și ne predispune la a deveni o „colonie științifică”, a explicat ministrul.
La final, David susține că intenționează să poarte discuții la nivel de Coaliție, dar și cu președintele României, Nicușor Dan:
„Voi aștepta o astfel de clarificare după o discuție cu premierul, rugându-l să avem o discuție la nivel de Coaliție. O altă clarificare este necesară și de la președintele țării, deoarece, în timp ce unele decizii în educație-cercetare sunt provizorii, așa cum spune președintele, altele recomandate de „Grupul tehnic” nu sunt provizorii, iar oamenii trebuie să fie bine informați aici!”