Antreprenor în Educație. Învățătoarea care predă prin exemple de viață
0Lavinia Hendli are o afacere în IT, dar a ales să și predea într-un sat unde s-a stabilit alături de soțul său. Copiii ei învață prin ieșiri în natură și exemple practice, iar 80% din informații le prind încă de la clasă.

Lavinia Giorgiana Hendli (42 de ani), învățătoare la Școala Gimnazială Nr. 1 din comuna Valea Argovei, județul Călărași, s-a făcut remarcată în cei cinci ani de când este la catedră prin metodele sale atipice de predare și prin rezultatele notabile obținute cu elevii la clasă.
A fost timp de trei ani educatoare și, chiar dacă inima i-a rămas la preșcolari, a devenit învățătoare din dorința de a face mai mult pentru copiii din comunitate. „Vreau ca elevii mei să știe să citească un text, să îl înțeleagă, să scrie și să socotească la nivel primar“ este dorința dascălului.
A absolvit Facultatea de Drept, dar nu a profesat niciodată ca jurist. A intrat în afaceri și de mulți ani are împreună cu soțul său o firmă în IT, creând conținut și design pentru site-uri. Inițial au locuit în București, dar au simțit că nu li potrivește viața agitată de la oraș.
„Noi am crescut la țară, cu bunici, cu pământ, cu roșii din grădină“, a povestit Lavinia pentru „Weekend Adevărul“. După ce și-au cumpărat o casă bătrânească în Siliștea, o localitate componentă a comunei Valea Argovei, a profitat de șansa de a intra în învățământ, un vis mai vechi de-ale sale.
Lavinia a făcut ulterior cursuri de conversie pentru învățământul primar și preșcolar, absolvind apoi și un master în Management Educațional. Ce a urmat este un exemplu pentru orice învățător: a pus Siliștea pe hartă, cum îi place să spună, prin toate activitățile pe care le-a făcut cu micuții de la clasa ei.
A înscris copiii la o mulțime de concursuri, i-a implicat în numeroase activități extrașcolare și a ieșit cu ei la „expediții“ în sat.
80% din materie o învață la clasă
Lavinia a lucrat în primul rând ca să își apropie elevii, iar aceștia vin acum la școală în primul rând ca să fie în preajma ei. Când i-a preluat în clasa a III-a, își amintește că avea și elevi care nu știau să scrie și să citească.
„Am încercat să atrag copiii, să mă iubească și să vină pentru mine. Un băiețel care pierduse un an școlar, și care nu știa să citească și să scrie, citește acum aproape cursiv. Este marea mea realizare“, exemplifică dascălul. Micuții prind acum 80% din informații la ore, iar restul învață acasă.
Dascălul a aplicat la clasă literația și numerația pentru a recupera cu ei materia pierdută din cauza absenteismului și a-i aduce la un nivel cognitiv unitar. La Limba Română, pune bilețele în diverse zone ale clasei, pe care scrie semnificația acelor lucruri sau obiecte, astfel încât elevii să învețe ușor termenii.
De pildă, „ușă“, „fereastră“ sau „tablă“, iar în acest fel copiii recunosc și învață mult mai ușor literele. O altă metodă inedită a fost să îi pună pe copii să citească acasă subtitrarea la filme. Rezultatul este uimitor: mai bine de jumătate dintre elevii săi le citesc acum subtitrarea bunicilor.
Lavinia relaționează cu elevii folosind exemple din viața personală, ca să le arate că a trecut și ea prin dificultățile cu care se confruntă ei și îi înțelege. „Le câștig încrederea și se identifică cumva cu mine, iar eu mă identific cu ei. Învățăm întotdeauna din exemple de viață. Scriem cifra 1 pe tablă, dar punem și o floare“, explică învățătoarea metoda sa de predare.
O fetiță avea probleme în a reține termenul „de împărțit“ la matematică, așa că Lavinia s-a gândit să facă trimitere la pomana pe care o împarte bunica pentru ca micuța să facă asocierea rapid și să și-o amintească ușor.
Turiști în propriul sat
Bineînţeles, Lavinia nu scapă niciun prilej pentru a-și face orele în natură. Iese cu copiii în curtea școlii, dar are și proiecte foarte interesante în care îi implică. Unul dintre acestea se numește sugestiv „Turist în localitatea mea“.
„Am plecat prin comună și am căutat împreună monumentele, am fost la biserică și pe câmpie. Învățăm astfel istorie, geografie, matematică, dar și orientare în teren. I-am pus, de pildă, să deseneze drumul de la casa lor la școală. Scriem, deci învață și limba română“, enumeră dascălul câteva dintre activitățile practice pe care le face cu elevii săi.
Copiii devin mai independenți, dar și conștienți de locul de vis în care trăiesc. Și evaluările pe care le face sunt altfel. De pildă, ultima a început în curtea școlii, iar ca să treacă la următoarea probă, trebuiau să răspundă la o întrebare la Limba Română.

La următorul nivel au primit exerciții la matematică, iar prin rezolvarea lor au aflat, de exemplu, anul în care a fost publicată cartea „Micul prinț“ și cum se numea asteroidul de pe care a venit personajul principal al poveștii. I-a învățat să intre de pe smartphone pe DEX online ca să afle înțelesul cuvintelor pe care nu le știu, iar acum sunt fascinați de Wikipedia.
„Le dau să facă mici proiecte, care implică și cercetare, și desen, deci să facă practic o fișă de portofoliu. Temele pe care le dau sunt mereu haioase. De pildă, să numere câți pași au până acasă de la școală“, punctează Lavinia alte câteva metode prin care elevii învață prin joacă.
Ca materiale didactice folosește bețe, pietre și frunze, deci elemente din natură care îi sunt mereu la îndemână.
Mentor pentru alți profesori
Copiii aveau obiceiul să îi pună pe catedră scrisori, în care îi spuneau, de regulă, cât de mult o iubesc, iar învățătoarea a venit cu ideea să facă o cutie poștală, denumită „Cutia doamnei“, în care elevii să vină cu idei de proiecte sau de îmbunătățire a orelor, dar și cu ce nu le place la cursuri.
„Le-a fost mult mai ușor să exprime în scris ceea ce poate nu aveau curajul să verbalizeze“, spune Lavinia. Au la clasă și „Poșta bunătății“, unde pun scrisori laudative la adresa unor colegi pe care îi aleg ei, iar astfel s-au apropiat mult mai mult unii de ceilalți.

Lavinia a fost și mentor pentru alți dascăli în Academia Teach for Romania, o organizație care trimite profesori în cele mai sărace cătune ale României. Prin intermediul organizației nonguvernamentale a reușit să doteze clasa unde predă cu 15 bănci moderne cu scaune, astfel încât copiii să nu mai aibă probleme cu coloana vertebrală.
„Vreau ca elevii mei să rămână cu o bază pe care să construiască, dar și să își dea seama că învățarea nu este o corvoadă. Să știe că pot să învețe frumos dacă știu cum să abordeze învățarea. În toți acești ani le-am arătat că pot să învețe altfel decât este în manual. Chiar dacă vor avea profesori care le scriu jumătate de tablă, să meargă acasă și să învețe cum am făcut-o noi la clasă“, este speranța Laviniei pentru copiii ei de la clasă.