Site-uri rusești, blocate în Republica Moldova. Moscova cere ridicarea interdicțiilor

0
0

Site-urile pro-ruse eadaily.com și bloknot.ru vor fi blocate de Serviciul de Informații și Securitate de la Chișinău pentru că promovează informații ce incită la ură și război. Decizia este criticată de reprezentanții Ministerului rus de Externe, care solicită anularea interdicțiilor.

Kremlinul indignat de ordinul SIS de la Chișinău privind blocarea site-urilor pro-ruse. FOTO: Arhivă
Kremlinul indignat de ordinul SIS de la Chișinău privind blocarea site-urilor pro-ruse. FOTO: Arhivă

Ordinul prin care au blocate cele două site-uri pro-ruse a fost semnat de șeful Serviciului de Informații și Securitate (SIS) de la Chișinău, Alexandru Musteața. 

,,Un ordin ce prevede blocarea a două surse cu conținut online, promotoare de informații ce incită la ură și război, în condițiile stării de urgență, a fost emis de către directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate. Astfel, urmează a fi sistate portalurile eatdaily.com și blocknot.ru. Ordinul ce conţine indicații cu caracter obligatoriu a fost transmis Registratorului național al domeniului de nivel superior „md” și furnizorilor de rețea și/sau servicii de comunicații electronice, pentru a bloca, în condițiile legii, imediat accesul utilizatorilor din Republica Moldova la sursele menționate”, au precizat angajații SIS.

Kremlinul a reacționat

Reprezentanții Ministerului rus de Externe de la Moscova s-au arătat indignați de această decizie, pe care au calificat-o drept o încălcare a drepturilor vorbitorilor de limba rusă din Republica Moldova. 

,,Considerăm blocarea resurselor informaționale menționate ca o altă încălcare flagrantă de către autoritățile moldovenești, sub pretexte exagerate, a principiului asigurării pluralismului de opinii și a libertății presei, precum și a dreptului vorbitorilor de limbă rusă din Moldova să acceseze informații”, se arată în documentul publicat pe pagina instituției ruse. 

În acest context, funcționarii ruși au venit cu un apel către oficialii de la Chișinău. 

,,Facem apel la Chișinăul să se abțină de la astfel de demersuri, care nu au nicio legătură cu adevărata libertate și democrație, să ridice interdicțiile discriminatorii impuse anterior asupra difuzării mass-media în limba rusă în țară, să renunțe la ambițiile dubioase de a-și însuși în vreun fel monopolul asupra adevărului”, au punctat aceștia. 

De la începutul războiului Rusiei contra Ucrainei și până acum, SIS a blocat mai multe site-uri din motiv că ,,distribuiau știri false, informații care instigă la ură, război sau violență”. 

Pe 16 decembrie 2022, Comisia pentru Situații Excepționale de la Chișinău a suspendat licența a șase posturi de televiziune: Primul în Moldova, RTR Moldova, Accent TV, NTV Moldova, TV6 și Orhei TV. Hotărârea, valabilă în timpul stării de urgență, a fost luată din ,,lipsa unei informări corecte în reflectarea evenimentelor din țară și a războiului pornit de Rusia împotriva Ucrainei și vine să protejeze spațiul informațional național și să prevină dezinformarea”. 

Republica Moldova


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri