Smartphone-ul ne ascultă discuțiile? Serviciul cu care se laudă o companie de marketing

0
Publicat:

Mulți dintre noi am bănuit uneori că smartphone-ul ne ascultă conversațiile, mai ales atunci când vorbim despre un lucru, iar apoi suntem invadați cu reclame sau anunțuri legate de obiectul respectiv.

Ne ascultă telefonul conversațiile? - Foto Black Mirrorvia Netflix
Ne ascultă telefonul conversațiile? - Foto Black Mirrorvia Netflix

Nu a existat însă până acum vreo confirmare că telefoanele ne-ar asculta în secret discuțiile. 

Un studiu realizat în 2018 de Northeastern University care analizase cele mai populare 18.000 de aplicații de pe smartphone-urile Android, nu a găsit nicio dovadă care să sugereze că aceste aplicații activau în secret microfonul, scriu jurnaliștii italieni ai publicației La Repubblica. 

Însă cum se explică acele reclame care apar după ce discutăm despre un anumit produs? 

Specialiștii spun că există două posibile explicații, fie subiectul ne interesează și am căutat informații pe smartphone legate de acesta, fie reclamele sunt „prezise” de inteligența artificială, care ne analizează comportamentul și datele ca să ghicească ce ne interesează. 

Prima confirmare că smartphone-ul ne ascultă discuțiile 

Pentru prima dată situația pare să se fi schimbat. Există dovezi că unele companii de marketing fac cel puțin publicitate unui software care are tocmai funcția de a ne asculta conversațiile, scriu jurnaliștii italieni. 

Revista 404 Media a dezvăluit acest lucru după ce a reperat o pagină web (ulterior ștearsă) a companiei Cox Media Group (CMG) care își promova serviciul "Active Listening" cu aceste cuvinte: "Ce ar însemna pentru afacerea dumneavoastră dacă ați putea să vă orientați către potențialii clienți care își discută în mod activ nevoile în conversațiile de zi cu zi? Nu, nu este vorba de un episod din Black Mirror, ci de "date vocale". Iar CMG are capacitățile necesare pentru a le utiliza în avantajul afacerii dumneavoastră.”

Departamentul de marketing teritorial al CMG (numit Local Solutions) susține apoi că este capabil să asculte conversațiile oamenilor prin intermediul smartphone-urilor, televizoarelor inteligente și al altor dispozitive, identificând consumatorii în timp real pe baza cuvintelor lor. 

Deși nu se înțelege dacă serviciul promovat de compania de marketing a fost utilizat și a dat roade, exemplele de pe site-ul CMG oferă o idee despre cum ar putea funcționa.  

De exemplu, dacă sunteți un dealer auto într-un cartier din Milano care cumpără  serviciul CMG Local Solutions, puteți decide ca datele să fie analizate de persoane aflate pe o rază de 5 sau 10 kilometri în jurul magazinului dumneavoastră. În cazul în care persoanele ascultate fac afirmații de genul "Poate că trebuie să schimbăm mașina", vor primi imediat o reclamă pentru dealer pe Google, YouTube, Bing și altele, conform site-ului CMG. 

Însă sunt mai multe neclarități. Nu există date, rapoarte ale companiilor care utilizează acest serviciu, astfel, este greu de înțeles cât de mult adevăr există în ceea ce se promovează. 

Nici nu este clar cum ar funcționa Active Listening și cum colectează datele: dacă prin intermediul unei terțe părți integrate în aplicațiile pe care le descărcăm sau în alt mod.  

Pe de altă parte, utilizatorii de iPhone sunt notificați atunci când o aplicație accesează microfonul. 

Este legal să ne fie ascultate conversațiile? 

Potrivit site-ului CMG este legal ca discuțiile să ne fie ascultate 

Este perfect legal ca telefoanele și alte dispozitive să vă asculte. Acest lucru se datorează faptului că, de obicei, consumatorii își dau consimțământul atunci când acceptă termenii și condițiile software-ului sau ale aplicațiilor pe care le descarcă", explică compania de marketing. 

Astfel, CMG ar profita astfel de practica de a da consimțământul fără a citi.  

Totuși, în afară de companiile de publicitate cine ar putea să ne mai intercepteze conversațiile

CMG are ca parteneri companii gigantice, precum Amazon, Microsoft și Google. 

Revista 404 Media a contactat compania Microsoft, care nu a oferit până în prezent vreun răspuns. În schimb, Amazon a explicat că „produsul descris nu ar putea fi utilizat pe dispozitivele Echo, deoarece nu împărtășim înregistrările vocale cu terțe părți".

La rândul său, Google a declarat că „de ani de zile, Android împiedică aplicațiile să colecteze audio atunci când nu sunt utilizate în mod activ". 

Există puține certitudini, însă și mai multe îndoieli care au nevoie de clarficări.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite