Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră

O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

Noua descoperire făcută de oamenii de știință ar putea salva planeta. Foto AFP (Arhivă)

Materialul este alcătuit din molecule goale care pot stoca gaze cu efect de seră, cum ar fi dioxidul de carbon și hexafluorura de sulf - un gaz mai puternic care poate rămâne mii de ani în atmosferă.

Dr. Mark Little, care a coordonat cercetarea la Universitatea Heriot-Watt din Edinburgh, a spus că această descoperire poate contribui la „rezolvarea celor mai mari provocări ale societății".

Captarea directă a dioxidului de carbon în aer este din ce în ce mai importantă, deoarece chiar și atunci când vom înceta să mai emitem dioxid de carbon, va exista o nevoie uriașă de a capta emisiile anterioare care se află deja în mediul înconjurător.

Plantarea copacilor este o modalitate foarte eficientă de a absorbi carbonul, dar este foarte lentă. Așadar, avem nevoie de o intervenție umană - cum ar fi moleculele create de om - pentru a capta mai rapid și eficient gazele cu efect de seră din mediul înconjurător”, a afirmat Little.

„Un pas important"

Gazele cu efect de seră se numără printre principalii factori responsabili de încălzirea globală și de schimbările climatice.

Acestea sunt asemănătoare cu pereții unei sere, reținând căldura din atmosfera Pământului. În timp ce dioxidul de carbon este eliberat în mod natural, hexafluorura de sulf este un gaz produs de om care captează căldura foarte eficient.

Oamenii de știință au recurs la simulări pe calculator pentru a prezice cu exactitate modul în care moleculele se vor reuni în noul material, despre care dr. Little a spus că ar putea fi îmbunătățit în viitor cu ajutorul inteligenței artificiale.

Conform lui Little, cu ajutorul inteligenței artificiale, ar putea fi creată o „ofertă fără precedent de noi materiale" care pot contribui la soluționarea celor mai presante provocări, fără a fi nevoie ca acestea să fie fabricate în laborator.

Dr. Little a apreciat că acest studiu este „un pas important" în vederea dezvoltării altor materiale și a precizat că moleculele cu structuri complexe ar putea fi utilizate și pentru a elimina compușii toxici - așa numiții compuși organici volatili - din aer și ar putea avea o importanță deosebită în știința medicală.

În plus față de cercetătorii de la Heriot-Watt, au fost implicați oameni de știință de la Universitatea din Liverpool, Imperial College London, Universitatea din Southampton și Universitatea de Știință și Tehnologie din China de Est.