Cu Mocănița prin România. Câte trenuri cu ecartament îngust mai sunt funcționale VIDEO

0
Publicat:

Mocănița, trenul cu ecartament îngust care circulă prin munți, este considerată una dintre cele mai atractive experiențe turistice din România. Sunt cel puțin șapte astfel de trenuri în țară, cel mai cunoscut fiind cel din Maramureș. Mai există în Mureș, Alba, Bistrița, Covasna și Hunedoara.

Mocănița Valea Vaserului, una dintre cele mai frumoase din țară   FOTO Primăria Vișeu de Sus
Mocănița Valea Vaserului, una dintre cele mai frumoase din țară FOTO Primăria Vișeu de Sus

Fie că e vară sau iarnă, o plimbare cu moncănița te scoate din cotidian și te transpune într-o altă lume, unde te aștepți să întâlnești zânele din povești sau personaje din poveștile citite în copilărie. Dacă ai ajuns în Maramureș, la Vișeu de Sus, nu poți rata o astfel de plimbare care promite să te relaxeze și-ți va restabili conexiunea cu natura.

Trenul cu ecartament îngust din Maramureș are și o istorie interesantă. Calea ferată a avut la început o funcție utilitară (ca și multe altele, de altfel), era folosită la transportul lemnelor din pădure. A fost o soluție tehnică mai facilă pentru transportul materialului lemnos decât cel pe apă, și astăzi, chiar dacă mai este utilizată pentru această funcție, exploatarea turistică este tot mai importantă.

Lucrările la linia ferată au început în anul 1932 și s-au realizat după modelul austro-ungar, cu ecartament îngust, de 760 mm, iar de atunci CFF (Căile Ferate Forestiere) Vişeu de Sus funcţionează aproape fără întrerupere.

Deși atunci căile ferate forestiere s-au răspândit în toată Europa, după 1945, acestea au fost înlocuite cu drumuri forestiere. În România, însă, s-au mai păstrat câteva, cu aceleași locomotive cu abur, alimentate cu lemne și cărbuni. 

Traseu spectaculos

Ruta pornește de la Vișeu de Sus și merge pe Valea Vaserului, iar după primii opt kilometri se adâncește în pădure unde nu mai există semnal la telefonia mobilă, printre stâncile abrupte ale defileului. Zona face parte din Parcul Natural „Munții Maramureșului”.

Cei care se aventurează într-o excursie pe Valea Vaserului au parte nu doar de peisaje spectaculoase, ci chiar și de lecții de istorie. Pe parcursul celor aproximativ 50 de kilometri de cale ferată îngustă traseul trece prin apropierea unui vechi cimitir militar. Este vorba despre un cimitir militar german unde au fost înhumaţi 98 soldaţi ai Regimentului 3 Vânători de Munte din corpul de armată „Carpaţi” – Karpathenkorps, alături de patru soldaţi austro-ungari şi de trei ruşi. Toți au căzut în luptele cu armata ţaristă din Munţii Maramureşului, din iarna anilor 1916-1917. 

Cimitirul militar de pe Valea Vaserului  FOTO Regiomm
Cimitirul militar de pe Valea Vaserului FOTO Regiomm

Cimitirul este amplasat lângă staţia Miraj, la km 35,6 de pe traseul Mocăniţei și a fost afectat de inundaţii în perioada interbelică, apoi abandonat vreme de mulţi ani, fiind readus parţial la lumină în anul 2011.

Construită cu șinele celei mai înalte căi ferate din Carpați

De altfel, în Maramureș a existat și cea mai înaltă cale ferată din Carpați, care făcea legătura cu Moldova și trecea prin Pasul Prislop, la peste 1.400 de metri altitudine. Din cauza traseului dificil și a pantei foarte mari, care solicita foarte mult locomotivele și le defecta frecvent, după război a fost abandonată, iar șinele au fost folosite la calea ferată de pe Valea Vaserului.

Traseul mocăniței pleacă din Vișeu de Sus și ajunge la stația CFF numită Făina, cu mai multe stații pe traseu, unde se poate face popas și chiar se pot cumpăra suveniruri. Cursa durează cam șase ore, începe dimineața, la ora 9.00, iar întoarcerea este după-amiaza, oferind turiștilor o zi memorabilă.

O firmă privată exploatează din anii 2000 Mocănița, dezvoltând componenta turistică. Firma a repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase, s-au achiziționat noi vagoane de persoane şi s-au restaurant depoul şi clădirea istorică a gării.

Prețul unui bilet este de 89 de lei, cu reduceri pentru pensionari și studenți la 79 de lei și la 60 de lei pentru elevi. Biletele se pot cumpăra online. 

Suceava – Moldovița

Calea ferată Suceava - Moldovița a fost construită de un proprietar de gater din Munchen, Louis Ortieb, și dată în folosință în anul 1888 pentru transportul masei lemnoase de la pădure, la gater. Linia a fost preluată de la fondul fondul bisericesc în 1909, când a fost schimbat ecartamentul liniei de la 800 mm, la ecartament standardizat de 760 mm.

Traseul inițial avea 23,9 km, însă în decursul anilor s-au mai construit, astfel că în 1987 s-a ajuns la o lungime de 73 de kilometri. Linia actuală a trenului cu aburi are o lungime de 12 km.

Traseul pleacă din Poiana Novăț – Novicior, urcă pe Vârful Greben, apoi pe culmea Obcioarei, după care coboară la borcut și urcă la fostele băi de la Novicior. Se înatoarce apoi la staţia CFF Novicior, toată cursa durâd cam o zi.

Prețul unui bilet pentru adulți este de 57 de lei, cu reducere pentru elevi și studenți la 34 de lei.

Sovata (Mureș)

Mocănița de la Sovata din județul Mureș oferă o plimbare cu trenul de două ore, pe o distanța de 14 km dintre Sovata și Câmpu Cetății. Locomotiva a fost construită în 1949 în Polonia și au fost folosite componente fabricate în România, la Reșița, în 1919.

Mocănița Sovata  FOTO Facebook
Mocănița Sovata FOTO Facebook

Până în septembrie trenul circulă zilnic, cu excepția zilelor de luni. Pleacă la orele 11.00, 13.30 și 17.00 din gara Gara Mică Sovata. Este necesar să se adune minimum 15 călători pentru ca trenul să circule.

Prețul unui bilet este de 60 de lei pentru adulți, 50 de lei pentru pensionari și 40 pentru elevi.

Potrivit România Travel Guide, trenul parcurgea la început, în 1915, ruta Târgu Mureș - Praid, fiind în principal un mijloc de transport pentru persoane și mărfuri, dar și o atracție turistică. Trenul a circulat neîntrerupt timp de 70 de ani, apoi au fost perioade în care calea ferată a fost închisă. În urmă reparațiilor, mocănița și-areluat traseul și circulă din nou pe tronsonul Sovata - Câmpu Cetății.

Trenul cu aburi este compus dintr-o locomotivă și trei vagoane, două închise și unul de tip gondola.

Biletele se cumpără chiar din tren, așa că nu trebuie să zăbovești dacă vrei să prinzi loc. Viteza maximă a mocăniței nu depășește 35 km/h, însă pe anumite porțiuni ale traseului este chiar mai redusă, astfel că drumul de 14 km durează aproximativ 45 minute - o oră.

Criscior (Hunedoara)

Singura mocăniță din județul Hunedoara circulă pe ruta de 7 km între Criscior și Brad.

Trenul circulă până în septembrie, iar traseul durează o oră. Prețul unui bilet este de 25 de lei dus-întors și 15 lei pentru copii.

Mocănița Brad - Criscior  FOTO Mocănițele apusene
Mocănița Brad - Criscior FOTO Mocănițele apusene

Trenul, care are o capacitate de 130 de locuri, funcționează pe acest traseu de două ori pe săptămână, sâmbătă și duminică.

Teaca (Bistrița) – Râciu (Mureș)

Numită și Mocănița Transilvaniei, are un traseu de 35 de kilometri ce leagă localitatea Teaca din Bistrița-Năsăud de Râciu din județul Mureș.

Calea ferată a fost construită ca urmare a interesului major în bazinul Mureşului pentru rezolvarea problemei transportării produselor din zăcămintele de sare de la Praid, pădurile din Valea Mirajului, a cerealelor şi a animalelor din Câmpia Bandului, Miheşului şi Tecii, mărfuri dorite nu numai în zona Transilvaniei şi care, în cea mai mare parte, luau drumul spre Budapesta şi Viena.

Astfel, în 1915 a fost dată în folosință calea ferată din județul Mureș, după ce prima parte a construcției începută în 1912 a fost distrsă de inundațiile din 1913.

Primele transporturi efectuate între anii 1915 și 1919 au fost transporturi militare de trupe, alimente şi vietăţi necesare susţinerii armatei austro-ungare, angajată în prima conflagraţie mondială.

Plecarea este la ora 10.00, din stația Teaca. Trenul poate transporta maximum 60 de persoane și minim 20. Pe traseu, opririle se fac pe Valea Lupului și în stația Ocnița. La Comlod, turiștii pot vizita Castelul Teleki.

Comandău (Covasna)

Zona în care circulă trenul cu ecartament îngust de la Comandău a fost considerată una dintre cele mai frumoase şi interesante din România. Din toată linia de până acum 20 de ani, doar șapte kilometri mai sunt practicabili, și asta datorită unor eforturi particulare de păstrare şi restaurare a infrastructurii rămase, arată site-ul mocăniței. Peisajul şi excursia prin pădure fac să merite drumul până la Comandău.

Mocănița de aici a fost construită în perioada 1889-1891 și reabilitată în 2007. Acest traseu a fost folosit pentru transportul lemnului de la Munții Brețcului la stația Covasna între 1892 și 1999. Pandemia a scos-o din uz, la fel ca multe alte obiective turistice.

Abrud – Câmpeni (Alba)

Mocănița de pe Valea Arieșului a fos repusă în funcțiune în 2020, pe un traseu de 11 kilometri, din cei 94 câți avea de la construcția ei din 1912 și până în 1997. A fost scoasă din uz în anul 1998. Linia îngustă avea 27 de stații, inclusiv 4 gări și 23 de halte.

Mocănița Abrud - Câmpeni  FOTO Facebook
Mocănița Abrud - Câmpeni FOTO Facebook

Până în anii ’70, trenul era acționat cu locomotive cu abur. Pe măsură ce tehnologia a evoluat, moții au avut trenuri moderne, care erau echivalentul celor care circulau pe liniile normale, dar la o scară mai mică. Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieșului.

Trenul circulă în zilele de weekend și are plecare la orele 10.00, 12.00 și 15.00, iar în timpul săptămânii va circula doar cursa de la ora 15.00.

Prețul unui bilet este de 25 de lei, iar pentru copii, 15 lei.

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite