Cum putem grăbi recuperarea după o fractură osoasă

Cum putem grăbi recuperarea după o fractură osoasă

Momentul în care deplasarea este permisă se stabileşte de medicul ortoped

Formarea de ţesut osos nou poate fi „ajutată” prin kinetoterapie şi prin masaj. În perioada imediat următoare unei fracturi este recomandată o dietă bogată în alimente ce conţin calciu, fosfor şi anumite vitamine.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gravitatea fracturilor merge de la o simplă fisură şi până la ruperea osului, într-un singur loc sau în mai multe. Perioada de recuperare depinde de tipul de fractură, dar şi de vârsta persoanei, precum şi de osul afectat. În toate cazurile însă, recuperarea poate fi grăbită prin câteva metode.

Una dintre cele mai importante este mobilizarea membrelor la un timp cât mai scurt de la fractură. „Mobilizarea precoce creşte tonusul musculaturii şi vascularizaţia în zona fracturii. Acest lucru are ca efect stimularea osteogenezei, adică a procesului de formare de ţesut osos nou. Totuşi, nu trebuie făcute excese, cum ar fi deplasarea mai devreme decât ar trebui. Medicul ortoped este cel care decide momentul optim pentru începerea deplasării în cazul unei fracturi la nivelul picioarelor ori şoldurilor, după imobilizarea în aparat gipsat sau după operaţie", spune prof. dr. Gheorghe Burnei, şeful clinicii de ortopedie pediatrică de la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii „Marie Curie" (Budimex) din Bucureşti.

Kinetoterapia creşte mobilitatea

Pentru a face posibilă deplasarea şi pentru a obţine un tonus muscular bun, este foarte importantă buna funcţionare a articulaţiilor de deasupra şi de sub osul fracturat. Kinetoterapia este foarte utilă pentru creşterea mobilităţii articulare şi pentru refacerea forţei musculare. „Procedurile de kinetoterapie sunt indicate în mod deosebit atunci când apar contracturi musculare şi fracturi ale oaselor lungi, în special ale antebraţului şi ale gambei. De asemenea, persoanele care suferă fracturi la nivelul coapselor au indicaţie de kinetoterapie, mai ales dacă au o vârstă înaintată. În acest caz, osteogeneza este foarte lentă, iar tonusul muscular este mult diminuat de obicei", spune prof. dr. Gheorghe Burnei.

Alimentaţia influenţează sudarea oaselor

Deşi nu pare importantă, alimentaţia pe care o adoptăm după ce am suferit o fractură influenţează procesul de formare de ţesut osos nou. Pentru a-l accelera, este recomandată creşterea aportului de calciu, de fosfor, de vitamina D şi de vitamina K, acestea fiind foarte importante pentru menţinerea unei densităţi minerale osoase optime. În osteogeneză, un rol important îl au şi magneziul, care ajută la menţinerea tonusului muscular, şi vitamina C, care, prin efectul ei antioxidant, previne extragerea calciului din oase. 

STIMULARE MUSCULARĂ

Masajul prin manevre de percuţie şi de alunecare stimulează tonifierea musculaturii, necesară în perioada de recuperare după o fractură. Utile sunt şi procedurile de electrostimulare a muşchilor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: