Concertul Cameratei Salzburg, care interpretează lucrări de Mozart

Concertul Cameratei Salzburg, care interpretează lucrări de Mozart

Camerata Salzburg

În seria Mozartweek in Residence, de la ora 16:30, pe scena Ateneului Român are loc concertul Cameratei Salzburg, cu o serie de lucrări de W.A. Mozart. Solişti: Pauliina Tukiainen, la pian, Akkiko Suwanai, la vioară, şi Timothy Ridout, la violă. Ariile vor fi interpretate de tenorul Rolando Villazón şi de soprana Mojca Erdmann. Adevarul.ro transmite acest concert.

 

Text de Olga Grigorescu

Simfonia nr. 35 de Wolfgang Amadeus Mozart a fost prezentată în 1783 la Viena după ce compozitorul adaptase o Serenadă compusă de el, cu un an înainte, în urma unei comenzi din partea bogatei familii Haffner din Salzburg. Succesul în concert a fost enorm, însuşi împăratul asistând şi aplaudând frenetic.

Prima parte strălucitoare, în formă de sonată, se bazează pe o temă principală energică, formată din salturi spectaculoase, care traversează întreaga mişcare, strecurându-se inclusiv pe sub tema secundă, lirică, într-un joc polifonic plin de măiestrie. Partea lentă, încărcată de o melodică reflexivă şi elegantă, este gândită în forma unui lied-sonată. Menuetul, în schimb, este iar exploziv, energic, cu treceri rapide de la forte la piano, cu sincope şi opoziţii între sonorităţi masive şi altele delicate. Un Trio graţios, luminos, aduce contrastul binevenit. Prestoul final – care trebuie interpretat cât se poate de repede (după indicaţiile compozitorului) – vine cu un iureş deosebit de antrenant pe tiparul complex, dar limpede, al unui rondo-sonată. Amuzant, tema de început aminteşte de aria lui Osmin din opera „Răpirea din Serai” (pe care Mozart tocmai o termina pe când lucra şi la serenada Haffner).

            Vocea l-a captivat pe Mozart întreaga sa viaţă, dăruindu-i pagini de o nemuritoare frumuseţe în opere, lieduri, arii de concert, coruri, creaţii vocal-simfonice. Două dintre cele mai celebre arii de operă sunt prezente în programul de astăzi: „Come scoglio…” (Ca o stâncă va rămâne inima mea în dragoste), cântă cu pasiune, în mari salturi vocale, dar şi cu superbe înflorituri, în actul I al operei „Cosi fan tutte“, Fiordiligi, una dintre eroine, pentru a-şi dovedi fidelitatea pusă la îndoială de iubitul deghizat. Sensibil, elegant, dar hotărât, este şi Don Ottavio, în actul II al operei „Don Giovanni“, în aria „Il mio tesoro” (Comoara mea), în care îi promite iubitei sale, Donna Anna, că îi va răzbuna tatăl. Plină de ironie la adresa unui cuplu nepotrivit, aria „Dóve mai trovar al ciglio?” (Unde  ai găsit aşa geană…aşa frumuseţe?) a personajului Pulcherio, face parte dintr-o operă buffa puţin cunoscută şi neterminată de Mozart, „Lo spòso delúso” (Logodnicul dezamăgit) (1783).

            Dintre numeroasele arii de concert ale lui Mozart, cele două pentru soprană şi orchestră aparţin perioadei de maturitate şi sunt capodopere prin bogăţia şi varietatea expresiilor, cu accente dramatice. Atât „Bella mia fiamma” (Frumoasa mea dragoste), cât şi „Qu’io mi scordi di te?” (Mă întrebi dacă te-am uitat?) au lungi recitative urmate de ariile propriu-zise în formă de rondo, cu splendide momente de virtuozitate conturând adevărate scene teatrale. Orchestra este foarte activă, în cea de a doua arie adăugându-se pianul cu o contribuţie consistentă.

             În program figurează şi prima arie scrisă de Mozart la doar 9 ani, într-un turneu la Londra, „Va dal furor portáta” (Mergi purtat de furie), uimitoare prin puterea de sugestie şi energia muzicii.

            Simfonia concertantă KV 364 pentru vioară, violă şi orchestră este datată „1779, Salzburg”, şi a fost compusă de Mozart după evenimentul tragic petrecut la Paris: moartea mamei sale. Tocmai de aceea, lucrarea este ţesută din lumini şi umbre, din senin şi durere, cu mari profunzimi de expresie. Compozitorul acordă viorii şi violei roluri egale, ca bogăţie tematică, expresivitate şi virtuozitate. De asemenea, orchestra nu doar acompaniază, ci evoluează cu teme proprii şi intervenţii permanente. Prima parte are dublă expoziţie, iar intrarea viorii şi violei se face pe nesimţite parcă, urmând apoi dialoguri foarte vii cu ansamblul. Andantele reprezintă o comoară de frumuseţe melodică şi armonică, o conversaţie vibrantă a celor doi solişti, cu nuanţe de lamento. Finalul acordă mai mult loc strălucirii instrumentale într-un rondo plin de spirit. Mozart a compus chiar el şi cadenţele soliştilor din părţile I şi II.

MOZART WEEK IN RESIDENCE    

Vineri 20 septembrie      ora 16.30      

Ateneul Român

CAMERATA SALZBURG

Wolfgang Amadeus Mozart – Simfonia nr. 35 în Re major K 385, „Haffner” (p. I)

Wolfgang Amadeus Mozart – Arii cu MOJCA ERDMANN şi ROLANDO VILLAZÓN

            PAULIINA TUKIAINEN - pian

Come Scoglio din opera „Cosi fan tutte” (Mojca Erdmann)

Il mio tesoro din opera  „Don Giovanni” (Rolando Villazon) 

Bella mia fiamma, arie de concert (Mojca Erdmann)
Dove mai trovar al ciglio din opera „Lo sposo  deluso” (Rolando Villazon)

Wolfgang Amadeus Mozart – Simfonia Concertantă în Mi bemol major pentru vioară, violă şi orchestră K 364/320d

AKIKO SUWANAI vioară

TIMOTHY RIDOUT violă

Wolfgang Amadeus Mozart – Arii cu MOJCA ERDMANN şi ROLANDO VILLAZÓN

Ch´ìo mi scordi di te, arie de concert (Mojca Erdmann)
Va dal furor portata, arie de concert (Rolando Villazon) 

Wolfgang Amadeus Mozart – Simfonia nr. 35 în Re major K 385, „Haffner” (p. II, III şi IV)

 

                                                                                          

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: