Partidele din Republica Moldova profită de lacunele din legislaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În preajma alegerilor parlamentare, tot mai mulţi cetăţeni vor să afle care este atmosfera electorală pe întreg teritoriul ţării. Asociaţia „Promo-Lex” este una dintre organizaţiile responsabile de monitorizarea proceselor electorale.

 Pe parcursul a cinci ani, experţii asociaţiei au oferit societăţii informaţii despre campania electorală într-un mod obiectiv şi imparţial. Solicitat de Adevărul Moldova, şeful efortului de monitorizare, Pavel Postică, a oferit mai multe detalii referitor la modul în care decurge campania electorală din acest an.

În acest an, concurenţii politici sunt destul de activi atât pe segmentul de publicitate, cât şi în ceea ce priveşte lupta juridică. Comisia Electorală Centrală (CEC) încearcă să facă faţă situaţiei, iar experţii Asociaţiei „Promo-Lex” speră că în perioada care a mai rămas până la alegeri să fie evitate situaţiile violente.

Partidele ştiu să profite

Unul din obiectivele propuse în această campanie este diminuarea dorinţei actorilor rău-intenţionaţi în comiterea abaterilor de la legislaţia electorală, spune Pavel Postică, şeful efortului de monitorizare. Acest lucru este posibil prin prezenţa fizică a unui număr mare de observatori în teritoriu pe toată durata campaniei şi în secţiile de votare în ziua alegerilor. 

Deoarece campania electorală este în plină desfăşurare, aceasta nu decurge fără încălcări. Pavel Postică afirmă că numărul lor este în creştere, fiind vorba şi modalităţi diverse de eludare a legii. Potrivit celor două rapoarte ale „Promo-Lex”, făcute publice până în prezent, au fost identificate un şir de încălcări ale partidelor politice: amplasarea afişelor electorale pe stâlpi şi pe copaci, organizarea concertelor electorale cu foarte mulţi bani fără a reflecta aceasta în raportul financiar, oferirea cadourilor electorale etc. Tot el a menţionat că partidele politice nu au un comportament destul de onest. Motivul ar fi legat de unele lacune din legislaţia electorală şi cea cu privire la partidele politice, din care cauză formaţiunile politice încearcă să profite. 

Unii miniştri uită că sunt degrevaţi din funcţie

Pavel Postică menţionează că sunt partide care au arătat zero la cheltuieli, în timp ce observatorii „Promo-Lex” au constatat activităţi care necesită cheltuieli mari. „Liderii noştri politici utilizează şi imaginea pe care au avut-o, pentru a accede la rang înalt. Mulţi miniştri degrevaţi merg în teritoriu şi se dau drept miniştri în exerciţiu. Însă acţionează foarte şmecher: sunt prezentanţi de altcineva, care, din „greşeală” uită să zică abreviatura „ministru degrevat”, afirmă şeful campaniei de monitorizare. Tocmai în această perioadă, politicienii noştri sunt darnici şi pentru domeniul culturii: donează bani pentru reparaţia lăcaşelor de cult, organizează marşuri cu icoane prin ţară, alocă bani pentru reparaţia monumentelor, dar şi pentru organizarea cursurilor de limbi străine.

Transnistrenii sunt slab informaţi

Lucrurile sunt un pic mai complicate în stânga Nistrului, explică Pavel Postică. „Regiunea transnistreană şi municipiul Bender practic nu au structuri electorale create pentru entităţile lor. CEC a eşuat în a crea organe electorale acolo”, a declarat expertul. „Dacă ar fi să interpretăm strict sensul Codului electoral, atunci CEC nu are dreptul să deschidă secţii de votare, dar circumscripţii. Comisia însă o face pentru a asigura accesul la vot alegătorilor din regiune. Astfel, suntem puşi în faţa unei probleme cu două capete. Este una din principalele provocări cărora CEC nu le-a făcut faţă în această campanie”, mai susţine Pavel Postică. În pofida acestor probleme, echipa „Promo-Lex” are câte un observator în stânga Nistrului.

Liderii politici au grijă de burta şi educaţia cetăţenilor

Până acum, reprezentanţii „Promo-Lex” au făcut publice două rapoarte de monitorizare, cu concluzii şi recomandări. Deşi acestea conţin multe încălcări, concurenţii electorali nu sunt sancţionaţi. Excepţie au făcut violenţele de la Şoldăneşti şi Nisporeni, la care au recaţionat colaboratorii de poliţie.

Până în prezent, au reacţionat doi dintre concurenţii electorali. „Unul dintre ei este Renato Usatîi, care a avut unica reacţie oficială. El s-a arătat deranjat de interpretările noastre referitor la concertele oranizate de echipa sa, afirmând că ele nu au avut tentă electorală. Tot el se bucură că societatea civilă încearcă să monitorizeze aceste lucruri şi ne-a urat succes în ceea ce facem. Din punctul meu de vedere a fost o reacţie bună. O reacţie neoficială am avut-o pe facebook din partea deputatului PL, Valeriu Munteanu. El nu a negat organizarea unor cursuri gratuite pentru copii, dar a zis că acestea au fost plătite înainte de începerea campaniei electorale”, precizează Postică. „Dacă unele partide încearcă să aibă grijă de suflet şi de educaţie, altele - de burtă, oferind hrişcă sau cartofi”, ironizează expertul.

55 de milioane de lei pentru 50 de zile

În acest an, CEC a mărit plafonul cheltuielilor pe care le poate face un concurent electoral cu 60% faţă de campania electorală precedentă. „CEC are dreptul să stabilească acest plafon electoral, doar că a exagerat”, consideră experţii „Promo-Lex”. Deşi acesta consituie 0,2% din PIB, care în mod normal s-ar oferi partidelor politice ce au trecut pragul electoral, Pavel Postică spune că argumentele au fost cam slabe. O remarcă a reprezentanţilor „Promo-Lex” rămâne a fi cele 55 milioane de lei care se oferă pentru un an întreg şi nu pentru 50 de zile, cât durează campania electorală. Tot el afirmă că plafonul trebuie să se calculeze în funcţie de numărul alegatorilor. „Majorând acest plafon până la 55 milioane de lei, ei au majorat plafonul permis de fraudă pentru concurenţii electorali”, menţionează expertul. Totuşi, Pavel Postică încearcă să justifice hotărârea CEC, spunând că aceasta a încercat să ofere o şansă concurenţilor electorali să fie mai corecţi în comparaţie cu scrutinele precedente. Cât de bine i-a reuşit comisiei, vor constata experţii Asociaţiei „Promo-Lex”, care vor formula concluziile finale în baza tuturor rapoartelor de monitorizare. Integrând toată informaţia, aceştia vor încerca să scoată în evidenţă toate aspectele campaniei, formulând recomandări de îmbunătăţire a anumitor practici şi a prevederilor cadrului normativ sau legislativ. 

Pavel Postică mai spune că „Promo-Lex” va face o numărare paralelă a voturilor din acest an, pentru a prezenta rezultatele neoficiale, confirmând sau a infirmând rezultatele oficiale, prezentate de Comisia Electorală Centrală (CEC). Pe 30 noiembrie, experţii „Promo-Lex” vor analiza informaţiile ce vor veni din teritoriu, făcându-le publice în cadrul a trei briefinguri de presă, organizate pe parcursul zilei alegerilor.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite