Invazia rablelor la Galaţi: 8.000 de „sicrie pe roţi” au fost înmatriculate în 2017. Autorităţile recunosc că poluarea a crescut masiv, dar şi blocajele în trafic

Invazia rablelor la Galaţi: 8.000 de „sicrie pe roţi” au fost înmatriculate în 2017. Autorităţile recunosc că poluarea a crescut masiv, dar şi blocajele în trafic

Rable în trafic FOTO Arhiva Adevărul

Judeţul Galaţi s-a pricopsit în 2017 cu peste 13.546 de maşini în plus faţă de ceea ce avea deja. Acum sunt înmatriculate 177.684 de maşini, dintre care 139.863 autoturisme. Marea majoritate a maşinilor înmatriculate în 2017 sunt de import, foarte vechi, puternic poluante.

Bizara relaxare fiscală în privinţa taxelor la importul de maşini a produs efecte îngrijorătoare la Galaţi, după cum o recunosc chiar autorităţile. Astfel, numărul de autovehicule a „explodat” pur şi simplu în 2017, ajungând de la 164.138 la 177.684, cu 13.546 în plus în numai 12 luni.

Statisticile ne arată că în 2017 s-a produs o dublare, faţă de anii precedenţi a numărul de autoturisme înmatriculate, concomitent cu o scădere dramatică a numărului de vehicule noi din totalul celor înregistrate în circulaţie anul trecut.

La sfârşitul anului 2013 erau înmatriculate în judeţul Galaţi 109.136 de autoturisme, pentru ca în 2014 numărul acestora să ajungă la 115.015 (plus 5879, din care 14% noi). În 2015 au mai apărut 6.298 de autoturisme, din care 15% noi, iar 38% mai vechi de 10 ani, în 2016 numărul acestora a sporit cu 6.919 (dintre care 14% noi, iar 59% mai vechi de zece ani), pentru ca în 2017 să ajungem la o creştere explozivă, de 11.631 de bucăţi (de la 128.232 la 139.863), dintre care doar 5% sunt noi.

Practic, 11.000 de autoturisme dintre cele înmatriculate în 2017 sunt la mâna a doua, dintre care aproape 9.000 sunt proaspăt aduse în ţară de samsari, care au profitat de faptul că Guvernul a desfiinţat taxa de primă înmatriculare corelată cu norma de poluare. Dintre cele 9.000 de maşini amintite, peste 8.000 au peste 10 ani vechime, iar mai bine de jumătate au sub norma de poluare Euro3.

Într-un raport transmis Prefecturii Galaţi, comisarul şef de Poliţie Marian Baciu, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, apreciază, pe baza bazei de date a instituţiei pe care o conduce, că „efectele eliminării timbrului de mediu s-au văzut clar la numărul achiziţiilor de autovehicule, în special autoturisme, dar mai ales la ponderea maşinilor cu an de fabricaţie înainte de 2007”.

„Dacă în anul 2016 la nivelul judeţului Galaţi au fost înmatriculate 4.084 de autoturisme cu o vechime mai mare de 10 ani, în perioada anului 2017 numărul acestora a ajuns la 8.086. Maşinile noi au ajuns să reprezinte mai puţin de 0,07% din cele existente pe străzi”, spune comisarul şef Baciu.

Şeful Serviciului Permise şi Înmatriculări apreciază că desfiinţarea taxei de poluare a produs cel puţin trei efecte negative. „Creşterea gradului de poluare a aerului, având în vedere că majoritatea achiziţiilor o reprezintă autoturisme cu norme noneuro, euro 1, euro 2 şi euro 3, apoi apariţia de ambuteiaje rutiere şi aglomerarea traficului şi, în fine, un volum de lucru greu de realizat la ghişeele de la înmatriculări”, afirmă comisarul şef.

Prognozele pentru 2018 nu sunt nici ele optimiste, având în vedere faptul că taxa de poluare la importul de maşini la mâna a doua nu mai există. Poliţiştii apreciază că trendul importurilor se va menţine, având în vedere că preţul mediu al maşinilor mai vechi de 10 ani a scăzut cu 40-50%. Practic, în târgurile de maşini, un autoturism de 10-12 ani, cu capacitatea cilindrică de 1.800 cmc, pe motorină, proaspăt adus din străinătate, se poate cumpăra acum cu doar 2.000-5.000 de euro, în funcţie de marcă, stare şi numărul de kilometri parcurşi.

Motivul este simplu. Dacă în 2016 o astfel de maşină presupunea plata unei taxe de poluare de peste 2.000 de euro, ce putea ajunge şi la 3.000 de euro, în prezent, taxa nu mai există. Sunt însă semnale de la Ministerul Mediului că din vară ar putea fi introdusă o nouă formă de taxare, care va presupune plata unui timbru de mediu între 50 şi 3.000 de euro pe an. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: