Cum vor fi demolate peste 1.000 de garaje şi câteva sute de magazine din Ţiglina 2. Detalii despre un PUZ cu scandal

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Proiectul presupune reorganizarea urbană a cartierului, însă există şi suspiciuni că, de fapt, la mijloc ar exista o serie de interese imobiliare şi comerciale ascunse. Printre altele, există ipoteza că demolarea micilor afaceri din cartier ar „pregăti terenul” pentru deschiderea unui supermarket în zonă.

Propunerile Primăriei Galaţi legate de noul plan de urbanism zonal (PUZ) pentru modernizarea cartierului Ţiglina 2 au provocat deja numeroase controverse, mai ales că reprezentanţii municipalităţii au fost foarte „scumpi la vedere” la standul unde, la sfârşitul lui 2015, ar fi trebuit să se asigure, în chestiune, interfaţa dintre administraţie şi cetăţeni.

Cei mai mulţi dintre cei interesaţi de proiect au putut asista de fapt la un soi de expoziţie de planşe amenajată în holul Universităţii Dunărea de Jos, informaţiile structurate lipsind însă, ca şi posibilitatea de a discuta cu cineva care să poată răspunde convingător la întrebări.

De altfel, documentaţia prezentată conţine numeroase inadvertenţe şi erori, la care ne vom referi (fără să intrăm în profunzime; vom reveni pentru fiecare în parte, în articole distincte) în cele ce urmează.

Studiile din Galaţi, făcute de o firmă clientelară

Din capul locului, trebuie să spunem că documentaţia a fost realizată de firma bucureşteană Quattro Design SRL, cea care a elaborat deja şi planurile de restructurare urbană a cartierelor Micro 18, 19, 20 şi 21, dar şi Faleza Dunării. Societatea a câştigat licitaţia organizată de municipalitate cu o ofertă de 116.400 de lei.

Firma amintită este proprietatea soţilor Şerban şi Irina Criveanu. Doamna este profesor la Facultatea de Arhitectură din Bucureşti, iar domnul este om de afaceri cu veleităţi de funcţionar, căci o vreme a lucrat în Ministerul Culturii, la departamentul de avizare a monumentelor istorice. În ultimii ani, Quattro Design SRL a fost suspectată de mai multe ori de „clientelism”, fiind preferată în numeroase contracte publice, în special de PDL, pe filiera Elena Udrea.

De asemenea, aceeaşi firmă a fost implicată şi într-o serie de scandaluri legate de distrugerea unor  clădiri istorice pentru a face loc unor clădiri moderne.

Chiar şi la muzeu îţi poate explica cineva ce vezi

Însă nu istoricul firmei bucureştene este tema articolului de faţă, ci modul cum aceasta s-a achitat de contractul cu Primăria Galaţi.

Din păcate, în holul Universităţii firma nu a fost în stare să aducă reprezentanţi decât în două zile (pe 9 şi 10 decembrie) din cele 30 de zile ale aşa-zisei dezbateri publice. Cum nici Primăria nu a trimis pe nimeni acolo, s-ar putea spune că gălăţenii au mers acolo, la „dezbatere”, ca la muzeu. Ba chiar şi la muzeu tot se mai găseşte câte cineva care să-ţi explice ceea ce vezi.

În fine, dincolo de lipsa de respect faţă de gălăţenii care, poate, ar fi vrut să ştie mai multe şi, eventual, să le traducă cineva documentaţia, se cuvine să spunem că „exponatele” legate de restructurarea urbană a cartierului Ţiglina 2 a fost destul de „subţiri”.

La o privire nu neapărat profundă (nefiind specialişti) am identificat numeroase probleme şi inadvertenţe, asupra cărora vom reveni reveni cu detalii şi cu ajutorul unor specialişti în domeniu.

Deocamdată, putem spune că planşele expuse la Universitate au fost ridicol de puţine, dar şi meschine ca dimensiune, cu mare greu fiind posibilă descifrarea detaliilor. Culmea este că lângă ele nu a existat niciun document scris, aşa că cine a înţeles grafica, bine, ci nu, nu.

În schimb, pe site-ul primăriei există o sinteză de 83 de pagini a documentaţiei, dar numai o singură planşă, deci dacă nu ai fost şi pe site şi la expoziţia de planşe, n-ai prea multe şanse să pricepi cum stă treaba.

De asemenea, este de remarcat că între planşe şi documentaţia scrisă există serioase nepotriviri. Am putea da ca exemplu faptul că în locul bateriei de garaje de lângă Şcoala nr. 13 se va contrui o mare parcare etajată potrivit părţii scrise (dar şi potrivit declaraţiilor primarului Marius Stan), dar potrivit desenelor, acolo va fi o clădire cu mai multe niveluri pentru activităţi sportive.

În acelaşi timp, este scandalos că documentaţia conţine şi o serie de „pete albe”, adică zone întinse care trebui modernizate, dar despre care nu se pomeneşte nimic. Acest lucru alimentează zvonurile cum că, de fapt, PUZ vine la pachet şi cu un mic „tun”. Mai exact, se vorbeşte despre faptul că în cartier va fi avizată contrucţia unui supermarket (chiar hypermarket), ceea ce ar cam explica de ce împreună cu garajele vor fi rese de pe faţa pământului şi numeroase mici magazine.

În fine, trebuie să mai spunem că proiectul (cel puţin aşa rezulta din planşe) nu presupune doar demolarea celor aproape 1.000 de garaje din cartier, ci şi dărâmarea câtorva sute de chioşcuri şi de magazine, cum ar fi cea mai mare parte a celor existente în zona staţiei de autobuz de la Arcada.

Însă despre toate „gâlmele” şi „subteranele” proiectului vom reveni cu detalii, cum spuneam, în ediţiile viitoare.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite