Cum este viaţa în oraşul care a interzis maşinile: „Aici e paradisul“. Care sunt beneficiile aduse de măsura drastică

Cum este viaţa în oraşul care a interzis maşinile: „Aici e paradisul“. Care sunt beneficiile aduse de măsura drastică

Centrul istoric din Pontevedra era în declin în momentul în care actualul primar a preluat mandatul FOTO 123RF

În oraşul spaniol Pontevedra maşinile sunt interzise, iar zgomotul infernal din trafic a fost înlocuit de ciripitul păsărilor şi discuţiile oamenilor, după cum remarcă jurnaliştii de la „The Guardian“, care au realizat un amplu reportaj. De asemenea, locuitorii se declară absolut încântaţi de decizia autorităţilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pontevedra este printre puţinele oraşe din lume în care traficul a fost complet oprit în centru, iar autorităţile au impus reguli stricte de circulaţie la periferie.

Pontevedra este considerat unul dintre cele mai accesibile oraşe şi a primit numeroase distincţii internaţionale pentru calitatea urbanistică - premiul european „Intermodes“ (Bruxeless, 2013), premiul United Nations Habitat (Dubai, 2014), premiul de excelenţă (New York City, 2015).

Oamenii nu ţipă în Ponevedra pentru a se face auziţi. Nu mai auzi turaţia motoarelor, scârţâitul roţilor pe asfalt sau claxoanele şoferilor nervoşi, zgomotul de fundal obişnuit în majoritatea oraşelor spaniole, notează The Guardian.

Măsura a fost adoptată graţie primarului Miguel Anxo Fernández Lores. „Înainte de a deveni primar, pe strada din faţa biroului meu treceau 14.000 de maşini zilnic. Prin oraş circulau mai multe maşini decât locuitorii oraşului“, a declarat edilul.

Lores ocupă funcţia de primar din 1999, iar filosofia lui este una simplă: a avea o maşină nu-ţi dă automat dreptul de a ocupa spaţiul public. De aceeaşi părere este şi şeful infrastructurii oraşului, César Mosquera: „Cum este posibil ca bătrânii şi copiii să nu poată folosi străzile din cauza maşinilor? Cum se poate ca un bun privat – o maşină – să ocupe spaţiul public?“.

Lores a devenit primar după 12 ani în care a reprezentat opoziţia, iar într-o lună a pavat cu grantit 300.000 de metri pătraţi din centrul medieval al oraşului. Toate lucrările au fost finanţate pe plan local şi nu au primit niciun ajutor din partea administraţiei regionale sau centrale.

Înainte: Centrul istoric era mort, oraşul era în declin, poluat, plin de accidente

„Centrul istoric era mort“, spune primarul. „Se făcea trafic de droguri, era sufocat de maşini – era o zonă periferică practic. Era un oraş în declin, poluat şi existau multe accidente în trafic. Stagnam. Majoritatea persoanelor care au avut şansa de a pleca au făcut acest lucru. La început ne-am gândit să îmbunătăţim condiţiile de trafic, dar nu am putut găsi un plan funcţional. În schimb, am decis să înapoiem spaţiul public locuitorilor şi, pentru a face acest lucru, am decis să scăpăm de maşini“.

Au interzis ca maşinile să traverseze oraşul şi au scăpat de parcările stradale, deoarece au ajuns la concluzia că şoferii care căutau loc de parcare cauzau cea mai mare aglomeraţie. Au închis toate parcările exterioare din centrul oraşului şi au deschis parcări subterane şi la periferie, cu 1.686 de locuri.

După: o transformare radicală şi numeroase beneficii 

Beneficiile sunt numeroase. Pe străzile unde 30 de persoane şi-au pierdut viaţa între anii 1996 şi 2006 din cauza accidentelor auto, în ultimii 10 ani, trei oameni au murit şi niciunul din 2009 încoace. Emisiile de CO2 au scăzut cu 70%, aproape trei sferturi din călătorii sunt făcute cu bicicleta, iar în timp ce populaţia altor oraşe din regiune se diminuează, Pontevedra a câştigat 12.000 de locuitori noi. De asemenea, refuzul autorităţilor de a semna aprobări pentru marile centre comerciale a însemnat că întreprinderile mici – care nu au putut să reziste crizei economice spaniole îndelungate – au reuşit să rămână pe linia de plutire.

Bineînţeles că decizia primarului nu a mulţumit pe toată lumea, existând şi locuitori care îl critică pentru faptul că le interzice să conducă pe unde vor, însă Lores consideră că oamenii confundă un drept cu un privilegiu. „Dacă cineva vrea să se căsătorească în zona fără autovehicule, mirele şi mirele pot veni într-o maşină, dar toţi ceilalţi trebuie să meargă pe jos. Se aplică şi în cazul înmormântărilor“, spune primarul.

The Guardian a intervievat şi câţiva cetăţeni, majoritatea declarându-se încântaţi de interzicerea maşinilor. „Am locuit în Madrid şi în multe alte locuri şi pentru mine acest oraş este un paradis. Chiar dacă plouă, merg peste tot. Iar comercianţi care se plâng sunt aceiaşi care au supravieţuit crizei datorită acestei măsuri. Este, de asemenea, un loc minunat pentru a avea copii“, a declarat Raquel García.

„Problema este că dimineaţa pe cele câteva străzi unde automobilele sunt permise există blocaje în trafic“, spune însă Ramiro Armesto. „Nu există nici un transport public de la parcările auto de la periferii către centru. Pe de altă parte, am locuit în Valencia şi în Toledo, dar nu am trăit niciodată într-un oraş cu un trai la fel de uşor ca aici“.

„Cred că avem nevoie de mai multe zone în care putem parca măcar cinci minute până ne luăm copiii de la şcoală când plouă, pentru că plouă des. Sigur că oamenii ajunseseră să-şi folosească maşina şi pentru a merge la magazin să cumpere o pâine. Acum o fac mai puţin. Eu, de exemplu, rareori mai conduc“, a declarat un alt cetăţean.

 

citeste totul despre: