Foarte rapid se mişcă lucurile, mult mai rapid ca în trecut şi asta arată că s-a intrat brusc pe un teritoriu neclar şi complet instabil.
 
Concret, este vorba despre un proiect de lege propus de Zelensky care propune, curajos, nervos, decis, dizolvarea Curţii Constituţionale. Măsura a fost luată ca soluţie eficientă în cel mai bun stil al tradiţiei exercitării puterii predat la Kremlin, spre exemplu, după ce, pe 27 octombrie, Curtea Constituţională a decretat că o mare parte dintre prevederile legii privind prevenirea corupţiei erau în contradicţie cu Constituţia.
 
Normele anulate acum priveau dispoziţii obligatorii ca funcţionarii să-şi publice declaraţiile de avere, priveau competenţa Agenţiei de luptă împotriva corupţiei de a verifica şi controla declaraţiile respective.
 
Agenţia naţională de luptă împotriva corupţiei a declarat că decizia Curţii Constituţionale a fost luată "în interes propriu" deoarece tocmai că prezentase dovezi de informaţii false în
declaraţiile depuse de către doi dintre judecători.
 
Decizia Curţii Constituţionale poate provoca efecte neaşteptate deoarece Agenţia de luptă împotriva corupţiei care trebuie să valideze dosarele câştigătorilor alegerilor (în care partidul lui Zelensky a obţinut scoruri neaşteptat de modeste) nu mai are acces la declaraţiile patromoniale respective.
 
Acesta este momentul în care intră în joc instituţiile UE şi ale Consiliului Europei. Pe de-o parte, Uniunea Europeană a declarat că decizia Curţii Constituţionale prin care se blochează implementarea rezultatului alegerilor poate fi considerată un motiv pentru suspendarea temporară a regimului liberalizării vizelor pentru cetăţenii ucrainieni (sursa 112 UA).
 
 
Pe de altă parte, este de remarcat şi viteza cu care au reacţionat Gianni Buquicchio, preşedintele Comisiei de la veneţia şi Marin Mrcela, Preşedintele GRECO (Grupului de state împotriva corupţiei) au adresat o scrisoare lui Dmitro Razumkov, preşedintele Radei ucrainiene, pronunţându-se cu deosebită fermitate împotriva proiectului legislativ promovat de Zelensky.
 
"Nu poate exista o luptă eficientă împotriva corupţiei fără o justiţie independentă şi fără respectarea Statului de drept. În mod egal, nu poate exista o justiţie independentă şi respect pentru statul de drept atunci când corupţia este omniprezentă”.
 
Decizia lui Zelinsky este oare pe deplin surprinzătoare sau, de fapt, este posibil de situat într-un trend mai amplu în această zona central şi esteuropeană unde, pe fond, aşa cum se vede, nu a dispărut niciodată tentaţia de a acapara toate pârghiile puterii unui stat. Noi am numit-o tentaţie totalitară, alţii vorbesc despre mentalitate de popoare niciodată eliberate pe deplin de amintirea practicilor impuse de reţelelor comuniste de putere. Atunci când vremurile sunt grele, când banii sunt puţini, când oligarhii fac presiuni pentru eliberarea unui punct sau altul al sistemului statului, atunci de ce nu s-ar putea, printr-o singură asemenea lovitură, să scapi de judecători cum se face în Polonia sau de întreaga Curte Constituţională, ca acum în Ucraina? 
 
Aşa că sunt aproape fireşti bătălii din subteran pentru a avea controlul asupra noilor eşaloane de funcţionari, inclusiv din Curtea Constituţională, toţi esenţiali pentru "când vom veni noi la putere". Chiar, de ce nu,? S-ar termina cu discuţiile inutile, Partidul şi Conducătorul său ar avea, din nou, dreptul la viaţă şi moarte. Adevărat că mai rămâne problema existenţei Constituţiei dar, cum vedeţi, conducători de mare succes precum Putin sau Xi au angajat reforme masive ale textului fundamental. Deci e posibil şi, în orice caz, este extrem de util.
 
Pentru restul adică pentru a vedea la ce visează şi şi-ar dori europenii, vă invit să citiţi scrisoarea oarecum disperată pe care au trimis-o în Ucraina.
 

UKRAINE.pdf by Web Adevarul