Elevii ar putea învăţa la şcoală să salveze vieţi. Medic: Copiii învaţă foarte repede dacă văd la altcineva şi dacă repetă şi ei. Indirect educă şi adulţii din jurul lor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
90% dintre români nu ştiu ce trebuie să facă într-o situaţie de urgenţă / Foto Unsplash.com
90% dintre români nu ştiu ce trebuie să facă într-o situaţie de urgenţă / Foto Unsplash.com

La Parlament a fost depus un proiect de lege prin care să fie predate noţiuni de prim ajutor la clasele din gimnaziu şi liceu, la disciplina Biologie – Anatomia şi fiziologia omului. Dacă proiectul va fi aprobat, elevii vor învăţa să salveze vieţi din anul şcolar 2023-2024.

Un proiect de lege care prevede că programa şcolară va cuprinde şi noţiuni de prim ajutor, la disciplina Biologie - Anatomia şi fiziologia omului, iniţiat de Luminia Barbari, fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a fost depus în Parlament. Instruirea elevilor ar urma să fie făcută de profesionişti din domeniul medical, cât şi de profesori antrenaţi în acest sens, cu ajutorul manechinelor şi echipamentelor de înaltă fidelitate sau low-cost. Noţiunile vor fi învăţate de elevii din clasa a VII-a şi vor fi completate la nivelul clasei a XI-a.

„Educaţia prin imitaţie are un foarte bun efect”

Medicul de familie Sandra Alexiu spune că noţiunile de prim ajutor sunt necesare în sistemul de învăţământ şi că elevii au nevoie de ele pentru a putea face faţă anumitor situaţii neplăcute, precum accidentarea lor sau starea de rău a unor persoane dragi. Aceasta precizează că este bine ca aceste noţiuni să fie predate de la vârste mici, prin joc, deoarece „educaţia prin imitaţie are un foarte bun efect”. „Copiii învaţă foarte repede dacă văd la altcineva şi dacă repetă şi ei, în special când totul este sub forma unui joc. De asemenea, mai este important pentru că elevii duc acasă informaţiile educative primite în şcoală şi indirect educă şi adulţii din jurul lor”, a explicat medicul.

În plus, Sandra Alexiu spune că prin predarea unor astfel de noţiuni pregătim generaţiile viitoare pentru lucruri pe care generaţiile actuale poate nu le-au învăţat în şcoală. Ea subliniază că „demersul este unul foarte bun, având în vedere că se observă lacune în educaţia sanitară a românilor”.

Părinţii nu ştiu să predea astfel de noţiuni

Nicoleta, mamă a doi copii, unul în clasa a IV-a şi unul la facultate, spune că noţiunile de prim ajutor merită să fie abordate în instituţiile de învăţământ pentru a pregăti copiii să se descurce singuri atunci când se rănesc. Ea precizează că astfel de subiecte nu pot fi abordate întotdeauna de părinţi, deoarece ei nu au conştinţele necesare şi pot informa eronat copiii.

„Când vine vorba de răni uşoare, putem să ne învăţăm copiii cum să îşi dezinfecteze rana, să pună un bandaj sau un plasture, dar cam atât. Nu suntem în măsură să prezentăm informaţii pe care nu le-am învăţat şi ar fi bine pentru cei mici să poată afla de la specialişti cum să reacţioneze şi să ajute oamenii aflaţi în primejdie. Dacă sunt instruiţi, chiar şi copiii pot fi eroi”.

„Aş fi mai sigură pe mine dacă aş şti să acord primul ajutor”

La rândul ei, Cora Ionescu, elevă în clasa a IX-a la Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Brăila, arată că i se pare util să înveţe noţiuni de prim ajutor în liceu şi că a observat că nu foarte multe persoane ştiu cum să reacţioneze şi ce să facă atunci când cineva are stări de rău sau se îneacă cu mâncare, de exemplu.

„Noţiunile de prim ajutor m-ar ajuta pentru că aş fi mai sigură pe mine dacă aş şti să ajut pe cineva, dacă aş fi învăţată să nu mă panichez şi aş fi mai curajoasă şi încrezătoare că pot salva viaţa cuiva”, a mărturisit fata.

O părere asemănătoare are şi Antonia Panait, elevă în clasa a X-a la acelaşi liceu. Ea susţine că avantajele instruirii elevilor s-ar vedea în viaţa de zi cu zi, în situaţii mai puţin plăcute. Eleva este de părere că tinerii trebuie să fie învăţaţi să se pregătească pentru viaţă şi că astfel de informaţii i-ar putea face să conştientizeze cât de important e să aibă grijă de corpul lor.

Informaţiile de prim ajutor care se predau acum în gimnaziu

În prezent, la disciplina Biologie, clasa a VII-a, se predau noţiuni vagi şi învechite şi doar la capitolul entorse, luxaţii şi fracturi. Iată un fragment din manualul de clasa a VII-a prezentat de publicaţia edupedu.ro:

„Luxaţiile se produc în urma unor traumatisme puternice şi presupun ruperea unor ligamente şi deplasarea oaselor din articulaţie. Ca măsură de prim ajutor, la fel ca în cazul entorselor, se aplică gheaţă şi se imobilizează zona cu un bandaj elastic. Zona nu se masează. Medicul ortoped este cel care va aşeza la locul lor oasele în articulaţie. Ca măsuri de prim ajutor, fracturile închise se imobilizează cu ajutorul unor atele care trebuie să acopere ambele capete ale osului fracturat; atelele se fixează cu bandaje sau alte materiale (eşarfe, fulare). Pentru fracturile deschise, se opreşte întâi hemoragia, se pansează rana şi se imobilizează locul cu atele”.

Preşedintele Consiliului elevilor, Robert Avram, preciza recent că în şcoli trebuie pus accentul pe nevoile reale ale elevilor.

„Sunt foarte puţini elevi care au acces la astfel de cursuri. Şi care ar fi un loc mai bun să acorzi ajutorul dacă nu într-o şcoală? Sunt aspecte care trebuie foarte bine implementate. Sunt aspecte care acum sunt mult mai importante decât au fost în anii precedenţi. Trebuie livrate în şcoli, altfel nu mai putem vorbi de competenţe-cheie pe care elevii să le deprindă în momentul în care ies de pe băncile şcolii”, a concluzionat preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Statisticile arată că România ocupă ultimul loc în Uniunea Europeană la acordarea de prim ajutor. 90% dintre oameni nu ştiu ce trebuie să facă într-o situaţie de urgenţă.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite