Silvia Columb, directorul comercial al Tarom, va prelua interimatul după plecarea lui Christian Heinzmann

0
0
Tarom este prima companie de stat care a implementat managementul privat FOTO Adevărul
Tarom este prima companie de stat care a implementat managementul privat FOTO Adevărul

Directorul comercial al Tarom, Silvia Columb, va prelua interimatul la plecarea managerului privat al companiei aeriene, Christian Heinzmann, până când va fi selectat noul director general. Mandatul lui Heinzmann se va încheia la 19 noiembrie, după ce în iulie acesta a fost redus de la patru ani la un an.

„Doamna Silvia Columb a fost numită interimar la plecarea lui Heinzmann pentru a prelua activitatea, până se selectează noul CEO“, au declarat surse din companie, potrivit Agerpres.

Compania aeriană TAROM a publicat un anunţ prin care vrea să selecteze patru manageri — director general, director financiar, director de operaţiuni şi director comercial, termenul limită pentru depunerea candidaturilor fiind 30 noiembrie.

Consiliul de Administraţie i-a transmis marţea trecută lui Heinzmann o evaluare a mandatului, aceasta fiind una negativă, şi, deşi Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, declarase că săptămâna trecută urma să se decidă prelungirea mandatului managerului privat, acest subiect nu a fost discutat în şedinţa de marţi, 29 octombrie.  

În urmă cu două săptămâni, Ramona Mănescu i-a anunţat pe Dan Pascariu, preşedintele Consiliului de Administraţie al Tarom, şi pe Nicolae Demetriade, administrator-director executiv, că vor fi revocaţi dacă nu-l sprijină pe managerul privat Christian Heinzmann. Practic, li s-au oferit două variante: demisia sau revocarea. 

Prelungirea mandatului lui Heinzmann trebuie votată de Consiliul de Administraţie condus chiar de Pascariu. Numai că prelungirea mandatului nu a fost inclusă de ordinea de zi de a şedinţei de astăzi.

Nicolae Demetriade a hotărât în urmă cu două săptămâni să-şi dea demisia din toate funcţiile deţinute la Tarom motivând că managementul privat în companii de stat este „doar o iluzie“, în timp ce Pascariu a refuzat, invocând amestecul Ministerului Transporturilor în activitatea societăţii, lucru care încalcă prevederile articolului 4 al Ordonanţei 109/2011.

Articolul respectiv prevede că „autoritatea publică tutelară şi Ministerul Finanţelor Publice nu pot interveni în activitatea de administrare şi conducere a întreprinderii publice“.

Adunarea Generală a Acţionarilor a fost convocată marţea trecută, la ora 17.00, însă aceasta a fost ulterior anulată. Adunarea viza revocarea lui Pascariu. O altă AGA ar fi trebuit să fie convocată astăzi, la aceeaşi oră, dar, la fel, ea a fost anulată. Asta în contextul în care AGA vizează revocarea lui Pascariu, însă CA-ul nu a pus încă în discuţie prelungirea mandatului lui Heinzmann. 

La finele lunii septembrie, Mănescu a declarat că mandatul CEO-ului Tarom, Christian Heinzmann, se va încheia pe 19 noiembrie. Belgianul anunţase anterior că îşi doreşte să-şi continue activitatea în cadrul companiei aeriene şi după această dată.

Cum s-a ajuns aici? După un lung şir de atacuri între cele două tabere, managerul Christian Heinzmann, pe de-o parte, şi Dan Pascariu (preşedinte al CA) şi Nicolae Demetriade (membru CA şi director executiv), pe de altă parte. Totul a culminat cu forţarea lui Heinzmann de către Consiliul de Administraţie de a semna o anexă la contract prin care mandatul său este redus de la patru ani la un an, adică până la 19 noiembrie.

Ulterior, Heinzmann a declarat că a semnat anexa la contract privind reducerea mandatului la presiunile exercitate de Dan Pascariu, altfel ar fi fost demis.

„Dacă nu aş fi semnat, aş fi fost concediat“, a afirmat Heinzmann imediat după reducerea mandatului. În replică, Pascariu a afirmat: „Cum l-aş fi putut eu forţa? El a semnat un addendum la contract de bună voie“.

Într-o conferinţă de presă organizată la începutul lunii iulie de membrii Consiliului de Administraţie al Tarom, Dan Pascariu a declarat că belgianul Heinzmann nu a respectat decizia Consiliului de Administraţie de a îngheţa angajările, nu a început procesul de restructurare şi nu a îndeplinit nici 30% din obiectivele propuse în planul de management. 

„Asupra acestor nemulţumiri s-a discutat cu domnul Heinzmann. Noi am considerat că şi le-a însuşit dacă a acceptat să semneze reducerea contractului de mandat cu trei ani. Nu consider că exista un alt motiv sau cineva care să facă presiuni în astfel de situaţii decât acceptarea de către cel în cauză că nu şi-a îndeplinit sarcinile asumate“, a spus Demetriade, pentru „Adevărul“. „Prezenţa mea în companie nu implică absolut niciun efort financiar“

El a adăugat că numirea sa ca membru în Consiliul de Administraţie (la începutul lunii mai) şi ca administrator-director executiv (pe 21 iunie) nu implică niciun efort financiar din partea companiei şi că atribuţiile lui Heinzmann nu au fost suspendate. 

Lucian Isar, înlăturat din Consiliul de Administraţie al Tarom la sfârşitul lunii mai, a scris în ultimele luni, pe blogul său de pe adevarul.ro, despre tensiunile de la vârful companiei.  

Tarom a fost prima companie care a avut o conducere privată, în toamna anului trecut, când director general a fost ales austriacul Heinrich Vystoupil. Nu au trecut mai mult de 10 zile, nici nu apucase să semneze contractul de mandat, şi a renunţat „din motive personale“. Presa a scris atunci că Vystoupil ar fi primit indicaţii privind numirea unor persoane în funcţii sau menţinerea altora.

În acest moment, ceilalţi membri ai Consiliului de Administraţie sunt Valentin Macec, Ciprian Lăduncă, Marius Ghenea şi Dumitru Prunariu. Potrivit unor surse citate de Mediafax, în CA ar urma să fie numiţi Manuel Donescu – secretar de stat în Ministerul Transporturilor (confirmat de ministrul Mănescu), Dante Stein – consilier onorific al premierului, şi Laurenţiu Mezei – reprezentantul Tarom la Amsterdam. 

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite