Generația Z și AI schimbă piața muncii în 2025. Ce modificări esențiale trebuie să facă angajatorii
0Un studiu realizat de eJobs România oferă o perspectivă detaliată asupra modului în care angajatorii și angajații se adaptează la provocările economice și tehnologice actuale. AI schimbă regulile, iar IT-știi nu mai sunt cei mai căutați.

HR Review 2024 & Trends 2025, studiul realizat de eJobs România, prezintă cele mai importante tendințe care vor modela piața muncii în 2025 și în viitorul apropiat. Studiul a fost prezentat cu ocazia unui evenimentul organizat de eJobs România și Camera de Comerț Elveția-România (CCE-R).
Principalele schimbări pe piața muncii
Principalele idei evidențiate în cadrul evenimentul arată schimbări în privința preferințelor angajatorilor, dar și în ceea ce privește candidații din piața muncii:
• Generația Z domină piața muncii, reprezentând o treime dintre noii candidați din 2024. Cu 120.000 de conturi noi, create pe eJobs și 2,8 milioane de candidaturi trimise, tinerii din această categorie devin o forță majoră în recrutare.
• AI schimbă regulile jocului – se estimează că, până în 2035, 30% dintre joburi vor fi automatizate, în timp ce România rămâne în urma altor țări în adoptarea noilor tehnologii la nivel organizațional.
• Piața muncii rămâne dinamică, în ciuda incertitudinii economice. În 2024, pe eJobs s-au postat 292.000 de joburi, iar în primele două luni din 2025, angajatorii au venit deja cu 35.000 de noi oportunități.
• Joburile remote devin excepții, iar angajatorii pun mai mult accent pe transparența salarială, tot mai multe anunțuri incluzând informații despre salarii.
• IT-ul și pozițiile de entry-level nu mai sunt cele mai căutate de angajatori, în timp ce domenii precum retail, prestări servicii, industria alimentară și call center / BPO domină atât la numărul de oferte, cât și la numărul de candidaturi.
Salariile, afișate în anunțul de angajare
Bogdan Badea, CEO eJobs România, a evidențiat că juniorii și IT-știi nu mai sunt în prim-plan pe lista angajatorilor, în timp ce joburile remote devin o excepție. De altfel, companiile încep să fie mai transparente în ceea ce privește salariile oferite. „2025 este, încă, un an al normalității, așa cum o știm din 2020 încoace: nimic nu e sigur, totul se poate schimba. Anul a început cu 35.000 de joburi noi, postate de angajatori, dar și cu 1,5 milioane de candidaturi și un plus de 20% în numărul de conturi nou create în platformă, ceea ce ne arată că este o piață în continuare fierbinte, mai ales pentru cei care se află în căutarea unui loc de muncă. Primele două luni ale anului indică destul de clar că unele mituri încep să își piardă din consistență. Spre exemplu, juniorii și IT-iștii nu mai reprezintă segmentele de candidați cele mai căutate de către angajatori. Munca remote, pe de altă parte, este o altă tendință care se transformă, mai degrabă, în situații de excepție. O schimbare adusă de 2025 este legată de creșterea procentului de joburi cu salariul afișat în anunțul de angajare, semn că angajatorii încep să intre în linie dreaptă cu pașii necesari transparentizării pieței salariilor din România”, a susținut Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Dezvoltarea continuă a angajaților, esențială pentru angajatori
Într-o piață a muncii aflată în continuă schimbare, 73% dintre angajatori consideră esențială dezvoltarea continuă a angajaților, iar peste 60% dintre angajați vor avea nevoie de formare sau recalificare până în 2027. Tot mai multe companii investesc în programe de upskilling și reskilling pentru a rămâne competitive într-un mediu de lucru în care flexibilitatea și adaptabilitatea devin esențiale.
Potrivit concluziilor, 2025 va fi un an al adaptabilității, iar angajatorii care investesc în dezvoltarea oamenilor și în adoptarea noilor tehnologii vor avea un avantaj competitiv pe piața muncii.
Camera de Comerţ Elveţia – România (CCE-R) este o asociație non-profit cu o istorie de 24 de ani în România și cu 170 de companii membre, care are ca scop facilitarea relațiilor de afaceri între investitorii elvețieni și cei români, precum și a oferi informații economice și consultanță companiilor interesate să dezvolte afaceri în cele două țări. Susținută de Ambasada Elveției în România, CCE-R a devenit, în ultimele două decenii, jucătorul principal al relațiilor economice româno-elvețiene și a construit 10 grupuri de lucru menite să vină în sprijinul membrilor Camerei, dar și al comunităților în care aceștia activează.