Exclusiv Care este stadiul lucrărilor la autostrada Sibiu-Pitești. Când ar putea fi finalizat cel mai important proiect de infrastructură din România
0Lucrările la autostrada Sibiu - Piteşti, cel mai important proiect de infrastructură din România, avansează pe trei dintre cele patru secțiuni ce trebuie finalizate, iar a patra secțiune va fi gata în prima parte a lunii iunie.

În prezent se lucrează pe patru secţiuni (2, 3, 4 și 5) dintre cele cinci. 85% din finanţarea totală pentru autostrada Sibiu-Piteşti este asigurată din fonduri europene nerambursabile. Autostrada are în total 122,1 kilometri, iar în prezent se circulă pe aproximativ 29,4 kilometri.
Secţiunea 1 (Sibiu-Boiţa) din viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti, având o lungime de 13,7 kilometri, este deocamdată singura dintre cele cinci secțiuni ce a fost terminată la finalul lui 2022. Contractul de proiectare şi execuţie pentru această secţiune, cu o valoare de 612,6 milioane lei, fără TVA, a fost semnat în data de 14 aprilie 2019, între CNAIR şi compania Porr Construct SRL. Lucrările au început în primăvara anului 2020, fiind finalizate pe 15 decembrie 2022.
În ceea ce priveşte secţiunea 2 (Boiţa-Cornetu, în lungime de 31,33 kilometri), oficiali din cadrul Companiei Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au precizat pentru „Adevărul” că stadiul efectiv al lucrărilor este de 4,73%. Conform contractului, lucrările pentru secțiunea 2 trebuie finalizate în 2028, valoarea contractului fiind de 4,2 miliarde lei fără TVA.
La secțiunea 3 (Cornetu - Tigveni, 37,4 kilometri), stadiul efectiv de execuție este la ora actuală este de 4,39%. Lucrările la secțiunea 3 trebuie terminate tot în 2028, costurile totale ridicându-se de 5,3 miliarde lei fără TVA.
La secţiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeş (9,86 kilometri), cea mai dificilă din toată autostrada, stadiul lucrărilor a ajuns aici la 73,75% în această săptămână, conform informațiilor furnizate pentru „Adevărul” de către CNAIR . Valoarea contractului se ridică la 1,6 miliarde de lei fără TVA, iar lucrările trebuie finalizate până în toamna lui 2027. Secțiunea 4 include și un tunel de 1,3 kilometri.
În urmă cu peste trei ani și jumătate, pe 1 septembrie 2021, au început lucrările la secţiunea 5 (Curtea de Argeş-Piteşti) din viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti, secţiune având o lungime de 30,35 kilometri. Pe 13 decembrie 2024 s-a deschis circulația pe mai bine de jumătate din secțiunea 5 (Curtea de Argeș-Pitești). Mai precis, este vorba de 15,77 kilometri, cuprinși între nodurile rutiere de la Bascov și Băiculești. Iar pentru restul tronsonului lucrările sunt aproape gata.
Pe tronsonul 5 al autostrăzii Sibiu - Pitești stadiul fizic al lucrărilor este în prezent de peste 97% și circulația pe ultimii 14,58 kilometri ai acestei secțiuni este preconizată a fi deschisă în prima parte a lunii iunie, după cum au precizat reprezentanții CNAIR.
Traseul tronsonului 5 al viitoarei autostrăzi Sibiu-Pitești începe la ieșirea din orașul Curtea de Argeș și continuă paralel cu râul Argeș, pe teritoriul comunelor Băiculești, Merișani, Mălureni, Budeasa, Bascov, până la actuala centură a municipiului Pitești.
Dacă nu apar întârzieri și alte impedimente, pe cea mai așteptată autostradă din România, ce va face legătura între Muntenia și Transilvania, se va putea circula în întregime de-abia peste trei ani, cel mai probabil din toamna anului 2028, după mai bine de 9 ani de lucrări. Ceea ce înseamnă o medie de mai puțin de 14 kilometri de autostradă pe an.