Statul vrea cât mai mulţi bani de pe acţiunile Rompetrol. Ce spun oficialii companiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Rometrol este controlat de concernul KazMunaiGaz din Kazachstan
Rometrol este controlat de concernul KazMunaiGaz din Kazachstan

Pentru datoriile Rometrol faţă de statul român, compania a plătit dobânzi de 250 de milioane de dolari, a declarat sâmbătă, la Antena 3, Titov Buzescu, consilier al CEO Rompetrol. El arată că investiţiile Grupului vor fi de 1,5 miliarde de dolari, Rompetrol urmând să deschidă 150 de noi benzinării în România.

Rompetrol vrea să răscumpere anul acesta acţiunile deţinute de statul român la rafinăria Petromodia în contul datoriilor istorice. Kazahii de la KazMunayGas (KMG) – concernul care controlează Rompetrol – sunt dispuşi la negocierea unui preţ şi poartă deja discuţii cu Guvernul de la Bucureşti.

Statul, prin Ministerul Economiei, deţine aproape 45% din acţiuni în contul unei datorii istorice şi a devenit acţionar la Rompetrol Rafinare după ce obligaţiunile emise de Rompetrol în anul 2003 s-au convertit în acţiuni.

Neînţelegeri pe datoriile istorice

„Cred că există o anumită neînţelegere vizavi de datoriile istorice ale Rompetrol. Aceste datorii au fost transformate într-un instrument financiar cu o maturitate bine stabilită. Pe toată această perioadă, Rompetrol a plătit  dobânzi de aproape 250 de milioane de dolari, neînţelegerea de interpretare a textului a fost vizavi de conversia totală sau parţială a acestor obligaţiuni, în numerar sau acţiuni“, a spus Titov Buzescu.

Precizăm că, în 2010, când obligaţiunile au ajuns la scadenţă şi Rompetrol ar fi trebuit să achite suma pe care o datora în schimbul acestor obligaţiuni, dar a achitat doar o parte. Diferenţa a fost apoi transformată în acţiuni, statul devenind astfel acţionar la Petromidia.

Negocierile continuă

„Vizavi de răscumpărare, vă pot spune că se poartă negocieri la cel mai înalt nivel, Rompetrol şi acţionarul majoritar doresc soluţionarea pe cale amiabilă, cât mai urgentă, a acestui diferend. Motivele aş putea spune sunt două: este unul operaţional, deoarece - pe fondul acestei neînţelegeri - planurile de reorganizare şi restructurare a grupului Rompetrol sunt încetinite (Grupul Rompetrol are sechestru pe acţiuni şi pe mijloacele fixe)“.
„Pe de altă parte, aş putea spune că este şi o chestiune de imagine. Grupul KMG este un investitor strategic pentru România, este o companie cu o cifră de afaceri de 18 miliarde de dolari pe an, cu 65.000 de angajaţi, iar Kazakhstanul ca resurse dovedite de petrol şi gaze este pe locul 11 mondial, anul trecut au extras şi comercializat 80 de milioane de tone urmând ca, până în 2020, să se ajungă la 140 de milioane de tone“, a spus Buzescu.
Este prematur, însă, a vorbi despre o ofertă concretă pentru partea română. „Există deschidere pentru dialog, au fost întâlniri. Ştiu că întâlnirile la cel mai înalt nivel continuă şi, atât timp cât există deschidere pentru dialog, probabil că o soluţie va fi găsită cât mai curând posibil“.

Ce câştigă România

Oficialul a completat cu câteva cifre: „în ultimii patru ani, contribuţia la bugetul de stat a Rompetrol s-a cifrat în jurul cifrei de 6 miliarde de dolari. Investiţiile în ultimii patru ani au fost 4 miliarde de dolari, din care 2 miliarde investiţii directe în economia românească. Am păstrat toate locurile de muncă în cadrul companiei şi, mai mult de atât, indirect cred că (Rompetrol) oferă confort şi activitate la încă 25-30.000 de oameni subcontractori, furnizori şi aşa mai departe“.
 
350 de noi benzinării în zona Mării Negre

„Avem în plan în România 150 de benzinării în următorii 3-5 ani, plus 200 în celelalte ţări adiacente bazinului Mării Negre, şi vrem să deschidem operaţiuni comeciale în Turcia şi Ucraina“, a precizat Titov Buzescu.

Presiune maximă din cauza taxelor

Oficialul a ţinut să precizeze că „numai între 55 şi 60 de bani pe litru din total preţ la pompă, care depăşeşte 6 lei, este adaosul comercial brut al companiei Rompetrol. Adaos din care trebuie să-şi acopere toate cheltuielile de operare“.

„Acţionarul majoritar a susţinut Rompetrol în toţi aceşti ani dificili, pierderile cumulate pe ultimii patru ani ating o cifră de un miliard de dolari. Deci contrar a ce se vehiculează de multe ori că se fac profituri exorbitante, în cazul Rompetrol acestea sunt numerele, uşor de verificat fiind firmă listată public.
Noi am operat şi reduceri de costuri. Numai în anul 2012 am redus costurile cu 150 de milioane de dolari şi am mărit - investind 400 de milioane de dolari - capacitatea rafinăriei de la 3,8 la 5 milioane de tone procesate pe an“.


Organism special pentru investitorii strategici

În fine, Buzescu susţine că ar fi util ca la nivel guvernamental să ia naştere un organism destinat investitorilor strategici şi privaţi, „să înţeleagă care sunt problemele, cum le putem rezolva, mai ales în situaţii de criză, când investiţiile ar fi benefice şi realizate cât mai rapid“.
 


Aurelian Dochia: „Piaţa carburanţilor va fi mai liniştită“

Analistul financiar Aurelian Dochia, vorbind în cadrul aceleiaşi emisiuni, consideră că pe piaţa carburanţilor anul 2013 va fi mai liniştit decât au fost ultimii ani. „În primul rând, conjunctura pe piaţa internaţională este de aşa natură încât nu văd creşteri bruşte de preţuri la petrol brut, datorită faptului că economia mondială este încă într-o stare de letargie nu va creşte cererea şi nu va determina o creştere de producţie. Au apărut şi unele producţii alternative mai ales în SUA – acele alternative de gaze de şist care deja ocupă 50% din cosumul american, care au determinat nişte schimbări majore pe pieţele mondiale de energie şi de petrol. Deci nu cred că vom putea asista la creşteri de preţuri“, a spus Dochia.
Pe de altă parte însă, nici scăderi importante de preţuri nu se preconizează şi din această cauză „probabil că preţul pe piaţa domestică va fi determinat atât de evoluţia cursului de schimb, cum ne-am obişnuit din anii trecuţi. Nu mă mai aştept la modificări legislative în materie de impozite, taxe în 2012, nu pot să fie decât schimbări minore datorită unor chestiuni conjuncturale sezoniere“.

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite