
Juriştii guvernului sunt „varză”, sau şefii lor? De la covrigar la prim ministru distanţa e prea mare!
0Legile importante promovate de guvern, cu asumarea răspunderii sau nu, sunt stopate la CCR pentru că nu respectă Constituţia României. Legea pensiilor speciale, legea cumulului pensie-salariu, pachetul Ciolacu de măsuri fiscale va şi el, probabil, blocat la CCR. Ce se întâmplă cu juriştii guvernului? Sunt cu toţi afoni în Drept Constituţional?
Mai degrabă miniştrii, premierul Ciolacu, nu ascultă de jurişti, considerându-se deasupra lor, inclusiv în ştiinţa Dreptului. Când juriştii îi spun lui Ciolacu sau unui ministru că este greşit un proiect de lege, că nu respectă Constituţia, aceştia le repetă că ei sunt şefii, că ascultă de premier, care le ştie pe toate mai bine, că de aia este premier. Eterna poveste de la noi. Şefii nu ascultă de nimeni, se consideră a toate ştiutori, şi nici nu le pasă că se fac de râs. Ce pretenţii să ai de la un fost covrigar, Marcel Ciolacu, să ştie Drept Constituţional? Deşi a terminat şi o facultate, la Universitatea Ecologică, e drept, din care n-a rămas cu mai nimic.
O dovadă clară
Experţii ministerului Justiţiei, minister avizator, au explicat de ce legea măsurilor fiscale, obţinută prin asumarea răspunderii în parlament, este neconstituţională. Pe 40 de pagini. Argumentele lor au fost reluate şi de atacul la CCR pe respectiva lege, având autori USR şi Forţa Dreptei.
Ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, jurist și ea, a ales să ignore opiniile experţilor din minister şi a avizat pozitiv legea Ciolacu cu măsuri fiscale. De ce oare? Nu ştie nici ea fărâme de Drept Constituţional? Nu cred. S-a supus premierului Ciolacu, care a ordonat, pur şi simplu, ca legea trebuie să treacă în forma avizată de el, fără modificări. Că aşa e la noi. Ordinele şefului se execută nu se discută. Altfel te dă afară
Pe undeva, Ciolacu seamănă cu Putin. Care îşi propune, nici mai mult nici mai puţin, să schimbe lumea. Că ştie, poate şi are cu ce, este mai puţin important. Şi Ciolacu îşi propune să schimbe sistemul administrativ comunist din România, dar nu ştie cum. Ce aşteptări să ai de la un fost covrigar!
Legea interzicerii cumulului pensiei cu salariul
A fost blocată la CCR cu unanimitate de voturi. Toţi judecătorii au considerat că legea nu respectă Constituţia.
Pe scurt, CCR spune că nu poți condiționa exercițiul unui drept fundamental, la pensie, de exercițiul altui drept fundamental, la muncă, și nici nu poți îngrădi dreptul la proprietate care protejează pensia.
Curtea a constatat și că o condiționare a exercitării dreptului la muncă de neexercitarea dreptului la pensie echivalează cu excluderea unei categorii socio-economice de la posibilitatea de a ocupa o funcție în sectorul public, ceea ce este inadmisibil. Un drept fundamental sau exercitarea acestuia nu poate exclude beneficiul altui drept fundamental, de asemenea reglementat în Constituție, întrucât s-ar crea regimuri juridice paralele în funcție de drepturile aflate în discuție.
De asemenea, având în vedere că dreptul fundamental la pensie nu permite posibilitatea suspendării plății pensiei și nici pierderea cuantumului pensiei aferent perioadei de suspendare, Curtea a constatat că se încalcă și dreptul de proprietate garantat de art.44 din Constituție.
O fi având multe păcate CCR, dar de data aceasta are dreptate.
Soluţia aleasă de guvern în această speţă este cea mai proastă posibilă. În momentul pensionării, contractul de muncă al viitorului pensionar încetează de drept. Cine obligă şefii de instituţii de stat să-l reangajeze pe proaspătul pensionar? Nimeni! Poate doar relaţiile şi clientela politică. Corect este ca orice post astfel eliberat să fie scos la concurs, la care să poată participa oricine doreşte, inclusiv viitorul pensionar. Sunt probabil situaţii, în Învăţământ, Sănătate, în care lipsa de personal şi amatori de angajare pe posturile eliberate să ducă la situaţia în care proaspătul pensionar să fie singurul candidat. Dacă îndeplinește şi condiţiile profesionale, psihice şi fizice necesare unui astfel de post, el poate fi reîncadrat de angajator, ca să nu lase o clasă de elevi fără profesor, de exemplu.
Nu aici este problema. Ci în miile de cazuri de ieşiri la pensie la 40-50 de ani şi reîncadrarea automată, pe aceeaşi funcţie, a celor care beneficiază de pile sau sprijin politic. Şi care vor cumula pensii foarte mari cu salarii foarte mari. Dar soluţia acestui comportament nu poate fi o lege, care se dovedeşte neconstituţională. Ci controlul statului asupra şefilor de instituţii, care nu scot posturile vacantate prin pensionare la un concurs cinstit şi onest. Aici miniştrii şi instituţiile de control ale statului au obligaţia să facă dreptate, nu este nevoie de o lege.
Premierul Ciolacu face mult rău României, prin absenţa unei culturi economice şi juridice
Există şi opinii că nu vom pierde banii europeni din cauza deficitului bugetar. Fostul europarlamentar Corina Creţu, Rareş Bogdan şi alţi comentatori emit această idee. Cu fondurile structurale din actualul exerciţiu financiar, aşa o fi. Procedurile de suspendare sunt greoaie şi nu se aplică imediat.
Dar în tratatul PNRR se repetă de multe ori, ca o condiţie esenţială pentru acordarea banilor, sustenabilitatea şi stabilitatea bugetului de stat. Ori să faci în 2023 un deficit care se pare că se va duce spre 6,5-7% din PIB, în condiţiile în care te-ai angajat că va fi 4,4%, nu este de tolerat. Iar în 2024 să reduci deficitul de la 6,5% la 3% este practic imposibil.
Disperarea ministrului de Finanţe Boloș este mai credibilă decât aprecierilor unor nespecialişti. Ministrul Boloș a fost minstrul Fondurilor Europene, a avut şi are numeroase discuţii cu oficialii UE, nu doarme nopţile de obsesia deficitului, aşa că, personal, înclin să-l cred pe el, nu pe alţii.
S-a ajuns până în situaţia în care Boloș propune să nu mai facă plăți de la buget până la sfârşitul anului, mai ales că ultimele două luni din an sunt caracterizate prin cheltuieli bugetare excesive. N-a ţinut. PNL i-a sărit în cap, că supără primarii care abia aşteaptă banii de la guvern, şi de ei depinde votul din 2024.
În plus, toate legile respinse de CCR sunt jaloane în PNRR, şi trebuia să trimitem deja cererea de plată numărul trei. În actualele condiţii, cu actualul premier, pare imposibil să îndeplinim jaloanele restante, să trimitem cereri de plată şi să mai primim și bani din PNRR. Aceasta-i realitatea crudă, care afectează poporul român.
Concluzie
Totul se trage de la faptul că actualul premier, Marcel Ciolacu, nu are cultura economică, juridică, politică pentru a conduce ţara. Una este o covrigărie, alta este o ţară cu un PIB de 1600 miliarde lei. O ţară nu poate fi condusă cu „şmecherii”, minciuni, răzgândeli, azi spui una, mâine alta.
În plus, nici nu are decenţa să înţeleagă că nu este capabil să conducă o ţară şi să lase pe altcineva, sau să asculte de cei mai pricepuţi ca el, în Drept Constituţional, bunăoară.
Scadenţa va veni cu vârf şi îndesat când România nu se va mai putea împrumuta, banii din PNRR nu mai vin, şi toate astea în anul electoral 2024.
Iar preşedintele Iohannis ar fi trebuit să cântărească mai bine pe cine desemnează premier!

















































