Operatorii de telefonie, obligaţi să reducă tarifele pentru apelurile în afara reţelei. Răspunsul: lansează noi abonamente costisitoare, cu minute insuficiente

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei supune dezbaterii publice propunerile de angajamente formulate de companiile implicate în investigaţia privind un „posibil abuz de poziţie dominantă săvârşit de fiecare dintre operatorii de telefonie mobilă în propria reţea“.

Insituţia de reglementare consideră că fiecare dintre operatorii de telefonie mobilă din România „deţine o poziţie de monopol pe piaţa serviciului de terminare a apelurilor în propria reţea de telefonie“.

Pe site-ul instituţiei au fost publicate angajamentele propuse de Cosmote, Orange, RCS & RDS şi Vodafone pentru înlăturararea îngrijorărilor concurenţiale ce au condus, în 2011, la declanşarea din oficiu a investigaţiei referitoare la o posibilă discriminare în ceea ce priveşte nivelul tarifului pentru serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei individuale (a fiecărui operator mobil).

„Cei patru operatori practică tarife diferenţiate de terminare a apelurilor în funcţie de originea acestora (apeluri iniţiate şi terminate în aceeaşi reţea, respectiv apeluri iniţiate într-o reţea şi terminate în altă reţea). Diferenţa dintre tarifele pentru apeluri iniţiate şi terminate în aceeaşi reţea şi cele pentru apelurile iniţiate într-o reţea şi terminate în altă reţea este excesivă. Acest lucru poate conduce la prejudicierea consumatorilor care vor plăti tarife mai mari şi poate afecta mediul concurenţial din acest domeniu prin limitarea dezvoltării reţelelor mai mici, menţinerea artificială a cotelor pe piaţa de retail, afectarea migrării utilizatorilor către alte reţele etc“, potrivit unui comunicat oficial al CNC.

<strong>Care sunt propunerile operatorilor</strong>

Formularea „pachet atractiv“ este foarte des folosită în documentul care detaliază angajamentele pe care fiecare operator promite să le respecte.

Toate cele patru companii propun introducerea unor noi abonamente şi opţiuni prepay în care minutele şi SMS-urile nu mai sunt împărţite în funcţie de destinaţie (în aceeaşi reţea sau în reţele diferite).

Totuşi, noile pachete nu sunt deloc atractive. Numărul de minute şi SMS-uri incluse este mic, iar tarifele sunt destul de mari. Să vedem, totuşi, ce oferă fiecare operator în parte.

Cosmote

Compania grecească are deja două oferte care se aliniază la cerinţele CNC, însă promite că „va dezvolta cel puţin o ofertă către clienţii săi prin care Cosmote va oferi posibilitatea clienţilor săi de a folosi minutele incluse în oferta respectivă fără a diferenţia între apeluri on-net şi off-net“.

Tarifele aplicate noii oferte nu sunt specificate, însă operatorul aduce aminte de abonamentul „All free 1.000“, taxat cu 21 de euro, care include 1000 de minute şi 1000 de SMS-uri în orice reţea şi 400 MB trafic de date.

Pentru clienţii PrePay, opţiunea „All free“ costă 7,30 euro şi oferă 350 de minute şi 350 de minute în orice reţea şi 100 de MB trafic de date.

Depăşirea numărului de minute este taxată de operator cu 0,18 euro pe minut.

Orange

Cel mai mare operator de telefonie mobilă de pe piaţa din România vine cu propriile propuneri. „Angajamentele propuse constau în introducerea unei game de oferte post-paid şi opţiuni pre-paid, toate all-net; aceste oferte vor completa în mod atractiv ofertele şi opţiunile Orange deja existente şi vor fi disponibile diferitelor segmente de clienţi, reprezentând majoritatea clienţilor actuali şi potenţiali Orange“.

Astfel, operatorul de va introduce trei noi abonamente, de 8, 11 sau 16 euro pe lună. Acestea vor veni cu 350 de minute şi 350 de SMS-uri în orice reţea şi 75 MB trafic de date, 450 de minute şi 450 SMS-uri în orice reţea şi 100 MB trafic de date, respectiv 750 de minute şi 750 de SMS-uri în orice reţea şi 200 MB trafic de date.

image

(abonamentele propuse de Orange Consiliului Naţional al Concurenţei)

Opţiunea PrePay va costa 7 euro şi va include 300 de minute şi 300 de SMS-uri în orice reţea şi 150 MB trafic de date.

Paradoxal, în prezent operatorul are în ofertă abonamente care oferă mai multe beneficii decât cele propuse către CNC.

Astfel, abonamentele Tigru 8, 11, 16 oferă: 350 de minute şi 350 de SMS-uri în reţea,  50 de MB trafic de date şi 2GB spaţiu de stocare în Orange Cloud; 450 de minute şi 450 SMS-uri în orice reţea, 150 de MB trafic de date şi 2GB spaţiu de stocare în Orange Cloud; respectiv 750 de minute şi 750 de SMS-uri în orice reţea, 400 MB trafic de date şi 2GB spaţiu de stocare în Orange Cloud.

ORANGE

(abonamentele deja existente)

Mai mult, la abonamentele Tigru (deja existente), depăşirea numărului de minute incluse în ofertă se face cu 0,15 euro pe minut, pe când în propunerea CNC se specifică că minutele neincluse în oferte vor fi taxate cu 0,18 euro pe minut.

„Adevărul“ a luat legătura cu Orange pentru a clarifica situaţia şi vom reveni cu o actualizare când vom primi un răspuns.

orange

(tarifele practicate de Orange pentru abonametele Tigru)
 

RCS&RDS

Cei de RCS&RDS oferă două propuneri către Consiliul Naţional al Concurenţei.

În primul rând, compania se angajează să ofere o extraopţiune „care să permită clienţilor efectuarea de trafic nelimitat şi către alte reţele naţionale în schimbul unui tarif lunar cuprins între 10-25 euro plus TVA, care va putea varia în funcţie de nivelul tarifului de interconectare practicat de ceilalţi operatori sau stabilit de ANCOM“. Practic, compania îşi va seta preţul abonamentului în funcţie de ceilalţi operatori.

Pentru ofertele PrePay, RCS&RDS „se angajează să lanseze fie o extraopţiune care să permită clienţilor dreptul de a utiliza acelaşi număr de minute atât on-net cât şi off-net, fie o extraopţiune care să permită clienţilor dreptul de a utiliza un număr suplimentar egal de minute şi pentru apeluri off-net“.

„Angajamentul subsidiar“ presupune reducerea nivelului tarifului de interconectare pentru apelurile naţionale la 1 euro cent pe minut. Totuşi, acest angajament va fi luat în cazul în care angajamentul principal va fi respins de CNC.

Vodafone

Cei de la Vodafone „se angajează să ofere pachete comerciale al căror preţ să nu depăşească nivelul mediu al planurilor tarifare disponibile în perioada de monitorizare“.

Astfel, operatorul promite că va lansa o extraopţiune pentru clienţii PrePay, în valoare de 7 euro, care oferă 250 de minute şi 250 de SMS-uri către orice reţea şi 150 MB trafic de date.

Vodafone oferă deja abonamente cu minute şi SMS-uri nelimitate în orice reţea, sub forma pachetelor RED, ale căror preţuri sunt cuprinse între 29 şi 65 de euro pe lună.

<strong>Ce urmează</strong>

După analiza observaţiilor formulate de către operatori, Consiliul Concurenţei poate solicita părţilor modificarea propunerilor şi poate decide acceptarea sau respingerea angajamentelor.

Angajamentele părţilor sunt monitorizate pe o perioadă stabilită prin decizie a Consiliului Concurenţei, verificarea îndeplinirii acestora fiind realizată de către autoritatea de concurenţă sau de către un mandatar desemnat în acest sens.

În cazul neîndeplinirii angajamentelor, compania poate fi sancţionată cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri. Pe parcursul procedurii Consiliul Concurenţei poate redeschide la cerere sau din oficiu investigaţia, dacă se constată anumite nereguli.

Consiliul Concurenţei invită clineţii să trimită observaţii cu privire la angajamentele propuse de Orange , RCS & RDS, Cosmote şi Vodafone până la data de 30 august 2013, prin fax la nr. 021.405.45.12, prin e-mail la adresa servicii@consiliulconcurentei.ro sau prin poştă la adresa Piaţa Presei Libere nr. 1, corp D1, sector 1, Bucureşti, cod poştal 013701.

Documentul integral poate fi citi aici: 

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite