Apple cere dezvoltatorilor eliminarea unei problemei rezolvată deja de Google

0
Publicat:
Ultima actualizare:
iPhone 5 vine cu un ecran mai mare şi un rând în plus de aplicaţii care pot fi afişate. FOTO Reuters
iPhone 5 vine cu un ecran mai mare şi un rând în plus de aplicaţii care pot fi afişate. FOTO Reuters

Odată cu noul iPhone, Apple s-a lovit din nou de una dintre problemele terminalelor sale: adaptarea aplicaţiilor pentru fiecare rezoluţie şi dimensiune a ecranului. Problema apărută în 2010, odată cu lansarea primului iPad, continuă astăzi cu iPhone 5.

iPhone 5 a fost lansat şi, faţă de vechile modele, vine cu un ecran mai mare, de 4 inci. Deşi acest lucru este un atu pentru un utilizator, pentru dezvoltatori poate fi problemă. Acei 4 inci de pe iPhone 5 înseamnă o rezoluţie de 1.136x640 de pixeli, adică sunt 176 de pixeli în plus faţă de iPhone 4 şi 4S. Iar mare parte din aplicaţiile din App Store nu sunt adaptate acestei noi rezoluţii, astfel că până vor fi actualizate, vor fi încadrate de două bare negre sus şi jos (fenomenul „letterbox“). 

image

În cazul iPad-ului, aplicaţiile de iPhone sau iPod Touch pot fi folosite pe tot ecranul, dar imaginea are de suferit, sau pot fi păstrate în formatul normal, dar sunt mici şi în centrul unui ecran destul de mare. Potrivit ultimelor cifre Apple, pentru iPad sunt disponibile peste 250.000 de aplicaţii.

Google a remediat deja problema, dar Apple nu pare să se grăbească

Şi Google a avut problema aceasta când a trecut de la rezoluţia HVGA (480x320 pixeli) la altele mai mari şi la tablete. Gigantul online a rezolvat-o, folosind „responsive design“, adică redimensionarea automată a aplicaţiei, standard folosind în web design. Astfel, un program dezvoltat pentru smartphone poate fi folosit şi pe tabletă.

Dar Apple nu s-a preocupat de acest aspect şi a lăsat totul în seama creatorilor de aplicaţii. Astfel, cei care vor ca produsele lor să fie folosite şi pe iOS 6 trebuie să se preocupe de mai multe rezoluţii. Întâi este cea pentru iPhone 3GS (3,5 inci cu 480x320 pixeli), apoi iPhone 4/4S (3,5 inci cu 960x640 pixeli), urmează iPhone 5 (4 inci cu 1.136x640 pixeli) şi cele două iPad-uri: iPad 2 (9,7 inci cu 1024x768 pixeli) şi noul iPad (9,7 inci cu 2048x1536 pixeli). Desigur, sunt doar cinci rezoluţii, dar asta se întâmplă anual sau cu fiecare nou produs (iPhone 5 şi iPad 3 în 2012).

image

Pe Android dezvoltatorul trebuie să se asigure doar că nu este pixelată aplicaţia, ceea ce nu înseamnă că nu poate fi folosită, fapt ce-i dă mai mult timp pentru actualizare. Apple, de regulă, lasă dezvoltatorilor aproximativ o săptămână între prezentarea produsului şi disponibilitatea propriu-zisă.

Pentru Apple, hardware-ul este un prinţ, pe când software-ul un cerşetor

Cu siguranţă Apple dă multă atenţie imaginii produselor sale, se vede asta şi la iPhone 5, dar software-ul, atât iOS 6, cât şi instrumentele pentru dezvoltatori, trec mai mereu pe locul doi. În plus, fiecare aplicaţie trimisă către App Store trebuie să fie acceptată de Apple, ceea ce nu se întâmplă imediat.

Iar iOS este, în esenţă, neschimbat încă de la prima versiune. A primit modificări estetice, câteva funcţii noi, dar doar suficient cât să fie competitiv. Nu sunt neapărat lucruri rele continuitatea şi stabilitatea, dar înseamnă că are suficient timp pentru a se preocupa de fluiditatea şi suportul pentru dezvoltatori, însă încă n-o face.

În schimb, concurenţa îşi permite să lanseze dispozitive cu diverse rezoluţii şi dimensiuni ale ecranelor. Samsung, de exemplu, are cu 4 inci, cu 5,3, cu 10,1 sau chiar cu 7,7 inci fără să-şi facă probleme că nu vor fi aplicaţii disponibile. În Play Store sunt şi aplicaţii exclusiv pentru tablete, cum ar fi Photoshop Touch, dar nici cele pentru smartphone-uri n-au probleme în a rula pe ecrane mai mari. De aceea, pentru dezvoltatori este un plus.

Iar zvonurile despre un iPad Mini încă nu au dispărut. Teoretic, această tabletă ar avea un ecran de sub 8 inci. Soluţia câştigătoare pentru Apple, fără să mai fie necesare actualizări ale aplicaţiilor, ar fi să utilizeze rezoluţia de pe iPad 2.

Iar fragmentare există de o parte şi de alta. Tabăra Android are deficienţa actualizărilor, dat fiind că cei mai mulţi utilizatori încă au Gingerbread (Android 2.3), apoi Ice Cream Sandwich (4.0) şi prea puţini ultima versiune, Jelly Bean. Apple nu are problema asta, ci pe cea a fragmentării din cauza rezoluţiei, dar asta maximum şase luni. Cât priveşte actualizarea la iOS 6, peste 100 de milioane de utilizatori au făcut-o, versiunea nouă fiind lansată pe 19 septembrie.

App Store şi Play Store, giganţii pieţelor de aplicaţii

Fără să mai conteze rezoluţiile sau alt tip de fragmentare, aplicaţiile se regăsesc în cele două magazine: App Store pentru Apple şi Google Play Store pentru Android. În materie de cifre, Play Store a atins recent cifra de 650.000 de aplicaţii disponibile şi 25 de miliarde de descărcări. App Store stă ceva mai bine cu peste 700.000 de aplicaţii, potrivit datelor Apple prezentate pe 12 septembrie, şi cifra de 25 de miliarde de descărcări a fost atinsă în martie 2012.

Pe locurile următoare sunt magazinele pentru Windows Phone, Blackberry şi Symbian. Dacă ultimul sistem de operare este ca şi uitat, pentru primele dezvoltatorii încă sunt interesaţi. Mai mult, RIM (Research In Motion) a oferit dezvoltatorilor peste 5.000 de dispozitive cu Blackberry OS 10 pentru a-şi asigura fidelitatea lor faţă de platformă, dar să le întreţină şi interesul. Iar Amazon încearcă să-şi contureze o identitate cu Appstore, un Play Store mai mic, mai restrâns, cu mult mai puţine aplicaţii, dar, conform „Apple Insider“, este mult mai profitabil.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite