Revoluţionar: Vom avea un leac pentru infecţia cu HIV în câteva luni, anunţă cercetătorii danezi

Până acum, studiul clinic danez are rezultate promiţătoare FOTO: Shutterstock

O nouă strategie de tratare a infecţiei cu HIV dezvoltată de cercetătorii danezi s-a dovedit eficientă în cadrul studiilor clinice asupra voluntarilor umani şi ar putea să fie disponibil la scară largă în scurt timp, susţin oamenii de ştiinţă danezi de la Spitalul Universitar Aarhus.

După ce săptămâna trecută a fost întrerupt al doilea studiu clinic pentru un vaccin antiHIV, din cauza eficienţei limitate, astăzi, cercetătorii danezi anunţă rezultate promiţătoare ale unui studiu clinic pentru un tratament curativ al infecţiei.

Strategia folosită de cercetătorii danezi de la Spitalul Universitar Aarhus au creat o nouă strategie de combatere a virusului imunodeficienţei dobândite, prin care acesta este îndepărtat din ADN-ul uman şi distrus permanent de sistemul imunitar, anunţă telegraph.co.uk.

Studiu de 12 milioane de coroane daneze

Studiile in vitro pe celule umane, realizate anterior de cercetătorii danezi, au demonstrat că noua tehnică este foarte eficientă în eliminarea virusului. Datorită acestor rezultate, oamenii de ştiinţă coordonaţi de medicul Ole Søgaard au primit 12 milioane de coroane daneze (aproximativ 1,6 milioane de euro) pentru a trece la următoarea etapă: studiile clinice pe voluntari umani.

Şi, potrivit rapoartelor de până acum, rezultatele sunt foarte bune şi în această fază de testare a noii tehnici de combatere a infecţiei cu HIV.

Tehnica implică „eliberarea“ virusului din „rezervoarele“ pe care le formează în ADN-ul celular şi împingerea lui către suprafaţa celulelor. Odată virusul ajuns aici, celulele sistemului imunitar, stimulate cu ajutorul unui fel de vaccin, „simt“ inamicul şi îl pot distruge eficient.

„Sunt aproape sigur că vom reuşi să extragem virusul din rezervoarele celulare. Provocarea va fi să determinăm celulele sistemului imunitar să recunoască virusul şi să-l distrugă. Acest lucru depinde într-o foarte mare măsură de forţa şi de sensibilitatea individuală a sistemului imunitar“, a declarat Ole Søgaard.

La studiul clinic iau parte în prezent 15 pacienţi şi, dacă tratamentul se dovedeşte eficient în vindecarea infecţiei cu HIV în cazul lor, următoarea etapă este un studiu clinic la scară largă.

Care este situaţia actuală

Tratamentele moderne antiHIV sunt suficient de performante încât să-i permită bolnavului să ducă o viaţă aproape normală, chiar şi la vârste înaintate, cu efecte secundare limitate. Totuşi, atunci când medicaţia este întreruptă, „rezervoarele“ celulare de HIVdevin active şi încep să producă niveluri mari de virus, ceea ce înseamnă că simptomele pot să reapară în cel mult două săptămâni.

Un astfel de tratament curativ, cum este tehnica cercetătorilor danezi, ar scuti pacienţii de nevoia de a lua tratamentul pentru toată viaţa şi, în plus, sistemele de sănătate ar economisi miliarde de euro.

Şi Marea Britanie este în căutarea unui leac

Tehnica utilizată de oamenii de ştiinţă danezi este studiată şi de oamenii de ştiinţă britanici, în cinci universităţi, dar aceştia nu au ajuns încă la faza de studii clinice, din lipsa fondurilor de cercetare.

Echipa cercetătorilor danezi este cea în cel mai avansat stadiu în ceea ce priveşte găsirea unui leac pentru HIV într-un timp foarte scurt, câteva luni, estimează specialiştii. Aceasta în contextul în care acum cinci ani, oamenii de ştiinţă se puseseră de acord că nu este posibilă vindecarea infecţiei cu HIV.

Speranţa a fost redată lumii medicale atunci când Timothy Ray Brown, „pacientul Berlin“, cum a devenit cunoscut ulterior, a făcut leucemie. Pentru a trata această afecţiune el a primit un transplant de măduvă osoasă de la un donator cu o mutaţie genetică rară, care îi făcea celulele rezistente la infecţia cu HIV. Rezultatul a fost uimitor pentru toată lumea: în 2007, Timothy Ray Brown a devenit primul om vindecat de infecţia cu HIV din istorie.

Repetarea aceluiaşi succes obţinut, printr-o coincidenţă, în cazul luiBrown este imposibilă. Totuşi, cazul lui a provocat întoarcerea la 180 de grade a percepţiei cercetătorilor asupra găsirii unui leac pentru HIV.