Cum poate profita România de organizarea Euro 2020
0Arena Naţională va găzdui patru meciuri la turneul continental de peste şase ani, trei din grupe şi unul din optimi. Competiţia aduce, în primul rând, avantaje, nu doar pentru Bucureşti, ci şi pentru ţară.
În premieră, România va organiza meciuri la un turneu final european. Meritul e, în primul rând, al preşedintelui UEFA, Michel Platini, fără a cărui ideea de „Euro pentru Europa“, o competiţie cu partide răspândite pe întreg continentul, nu s-ar fi ajuns aici.
Unii spun că un rol important l-a avut şi Mircea Sandu, cel care a condus FRF până în martie şi care e încă membru, până în 2015, al Comitetului Executiv al UEFA. „Decizia era luată de un an de Platini, împreună cu Sandu. Eu ştiam că vom câştiga încă dinainte de a fi dat afară de la Ligă. Sandu a insistat la Platini să-i facă acest favor, iar acesta a acceptat“, a aruncat Dragomir, fostul preşedinte al LPF, la Digi Sport.
Deşi dezvăluirile „Oracolului din Bălceşti“ trebuie privite cu o anumită doză de scepticism, chiar şi actualul preşedinte al Ligii, Iorgulescu, selecţionerul Victor Piţurcă, sau alţi oameni importanţi din fotbal, au insistat pe rolul major jucat de Sandu în această ecuaţie. Indiferent de aportul şi contribuţia părţilor, decizia Comitetului Executiv al UEFA, de vineri, de la Geneva, înseamnă un plus enorm pentru România.
Eterna problemă: infrastructura
Teoretic, Europeanul din 2020, răspândit pe întreg „Bătrânul Continent“, înseamnă pentru Bucureşti şi România, patru meciuri pe „Arena Naţională“. Practic, e mult mai mult. Pentru că cel mai important avantaj în cazul organizării unui astfel de eveniment major este dezvoltarea infrastructurii (sau construirea ei).
La acest capitol Bucureştiul „scârţâie“, fapt sesizat şi de raportul încheiat în urmă cu câteva luni, de oficiali ai UEFA, când au analizat candidatura Capitalei la organizarea acestui turneu şi au sesizat că aeroportul, centrul oraşului şi stadionul sunt destul de prost conectate cu mijloacele de transport în comun.
„Sper că de data asta România să înţeleagă că are un termen suficient pentru a se achita de tot ceea ce scrie în caietul de sarcini, aici includ şi stadionul, care trebuie modernizat. Nu avem numărul suficient de loje şi parcări. Primăria va trebui să aibă grijă cu transportul dinspre aeroport şi stadion şi invers“, a explicat Mircea Sandu, într-un interviu pentru Mediafax.
Se finalizează Magistrala Otopeni şi Autostrada A3?
„Dosarul pe care l-am întocmit cu Guvernul României, cu Primăria Capitalei, cu conducerea aeroportului, cu cele mai importante ministere, prevede anumite sarcini. Eu sunt convins că toate vor fi respectate“, a mai spus Sandu, pentru agenţia de presă.
Teoretic, până în 2018, Magistrala 6 de metrou, care ar urma să lege Aeroportul Otopeni de oraş (cu o valoare a contractului în jur de un miliard de euro), ar trebui să fie funcţională. Dacă de obicei astfel de proiecte majore de infrastructură sunt mereu amânate, din lipsă de fonduri, apropierea organizării turneului ar trebui să constituie un implus pentru autorităţile locale şi guvernamentale.
Tot la capitolul „angajamente şi promisiuni“ stă şi finalizarea deja celebrei Autostrăzi A3, care leagă Bucureştiul de Ungaria, o altă ţară gazdă.
„Nu vă gândiţi la cât o să ajute financiar acest eveniment, gândiţi-vă la faptul că de autostrăzi vor beneficia copiii şi nepoţii noştri. Nu contează cele câteva milioane de euro pe care le vom face pe moment“, a spus Mircea Sandu, în intervenţiile TV ce au urmat votului de la Geneva.
Stadioane refăcute, centre modernizate. În Bucureşti şi în ţară
Nu doar „Arena Naţională“ va suporta modernizări pentru a fi pregătită de Euro 2020, e nevoie şi de patru patru centre de pregătire. Acestea vor fi stadioanele Steaua, Dinamo, Rapid (arene departamentale), plus Stadionul de Rugby de lângă „Arcul de Triumf“.
„Va fi foarte bine pentru aceste stadioane, pentru că vor fi refăcute complet, mai ales că nu este nevoie de foarte mulţi bani. Spre exemplu, cu 20 de milioane de euro se poate dărâma şi se poate reconstrui Giuleştiul, şi va fi o arenă modernă“, anunţa Mircea Sandu, într-o intervenţie la Digi Sport.
„Sigur vor mai fi implicate şi alte patru sau cinci oraşe din provincie, unde va fi promovată această competiţie şi vor fi organizate fun-zone. Deci până la urmă va fi implicată întreaga ţară“, a mai explicat fostul şef al FRF.
4 meciuri va găzdui Bucureştiul la Euro 2020, trei din grupe şi unul din optimi
Finala Ligii Europa a produs 10.000.000 de euro
În mai 2012, „Arena Naţională“ a găzduit finala Ligii Europa, câştigată de Atletico Madrid cu 3-0, în faţa compatrioţilor de la Athletic Bilbao. Invazia fanilor spanioli, dar şi români sau de alte naţionalităţi, în Bucureşti, s-a tradus în încasări pentru turism de 10 milioane de euro, bani care s-au dus la hotelieri sau la diverşi furnizori de servicii.
Atunci a fost vorba de un eveniment care a durat o singură zi, însă cele patru meciuri de la Europeanul din 2020 s-ar întinde pe cel puţin 1-2 săptămâni. Timp mai îndelungat, mai mulţi bani de cheltuit de către turişti.
Ce înseamnă Euro 2020
-13 oraşe-gazdă, 13 stadioane, din 13 ţări diferite
-Semifinalele şi finala la Londra, pe Wembley
-Patru oraşe vor organiza un meci din sferturi şi trei din grupe: Roma, Munchen, Sankt Petersburg, Baku
-Opt oraşe vor găzdui un meci din optimi şi trei din grupe: Amsterdam, BUCUREŞTI, Budapesta, Bilbao, Bruxelles, Copenhaga, Dublin, Glasgow
-Nicio naţională nu e calificată direct. Sunt 20 de locuri (primele două clasate din 10 grupe) disponibile în urma preliminariilor, şi patru în urma Ligii Naţiunilor (competiţie care va debuta în toamna lui 2018)
-Dacă România se va califica la Euro 2020, tricolorii ar urma să joace două meciuri din grupe pe „Arena Naţională“
Ionuţ Lupescu îi pune la punct pe Mircea Sandu şi pe Răzvan Burleanu: "Nu e meritul niciunuia"
Euro 2020: Cum s-a votat. Mircea Sandu anunţă că Bucureştiul a învins Budapesta