Casa de Asigurări de Sănătate a câştigat definitiv procesele legate de cardul de sănătate. Firma care se va ocupa de mentenanţă, fondată de Sebastian Ghiţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
CNAS a stabilit ce penalităţi riscă Teamnet dacă nu respectă clauzele contractuale
CNAS a stabilit ce penalităţi riscă Teamnet dacă nu respectă clauzele contractuale

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a câştigat definitiv procesele pe care le avea cu Hewlett-Packard Romania (HP) şi cu European Funds Invest care contestau atribuirea prin licitaţie către Teamnet a unor contracte de mentenanţă a sistemului IT al cardului de sănătate şi a platformei Informatice din Asigurările de Sănătate. Teamnet a fost fondată de către deputatul Sebastian Ghiţă.

CNAS nu mai dispune de mentenanţă şi suport pentru sistemul IT al cardului naţional de sănătate încă de la sfârşitul anului 2015. De atunci şi până în prezent, sistemul a căzut de mai multe ori, iar bolnavii cu au putut fi consultaţi.

În iunie 2016, CNAS a anunţat că a atribuit prin licitaţie două contracte de peste 5 milioane de euro către firma Teamnet pentru mentenanţă a sistemului IT al cardului de sănătate şi a platformei IT a asigutărilor de sănătate care vor fi semnate dacă nu vor exista contestaţii, potrivit hotnews.ro.

Rezultatele licitaţiilor au fost însă contestate de două ori, prima dată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, după care la Curtea de Apel Bucureşti.

Astfel, pe 29 şi pe 22 septembrie, magistraţii au respins definitiv plângerile depuse de Hewlett-Packard Romania (HP), respectiv de către European Funds Invest.

„În acest moment au fost epuizate practic toate căile de atac faţă de rezultatul procedurii. Atât deciziile Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor cât şi soluţiile Curţii de Apel Bucureşti au confirmat că deciziile Comisiilor de evaluare a ofertelor au fost conforme prevederilor legale în materie de achiziţii publice. CNAS urmează să încheie contractele în perioada imediat următoare”, a declarat Liviu Nicolescu, director general adjunct şi şeful direcţiei generale IT în CNAS, pentru hotnews.ro.

Reprezentanţii CNAS au precizat pentru sursa citată că, potrivit legislaţiei achiziţiilor publice, în termen de 10 zile de la pronunţarea deciziei instanţei, cele două contracte trebuie semnate.

Potrivit celor două contracte, în cazul unui incident critic, timpul maxim de răspuns este de o oră, timpul maxim pentru o soluşie provizorie este de o oră, oar timpul maxim de remediere ete de 24 de ore.

„Depăşirile timpilor de răspuns/soluţie provizorie/remediere, respectiv penalizările, sunt cuantificate în puncte de penalizare, acordate pe grade diferite de criticitate. Astfel, în cazul unui incident critic, depăşirea cu 1 ora a timpilor de răspuns pe fiecare componentă de timp (Timp de răspuns, Timp soluţie provizorie, Termen de remediere) se penalizează cu 10 puncte de penalizare. Un punct de penalizare valorează 1% din factură lunară aferentă serviciilor ce fac obiectul contractului”, arată sursa citată.

În cazul mentenanţei pentru sistemul IT al cardului de sănătate, CNAS va plăti către Teamnet suma de 14,8 milioane lei fără TVA, în facturi lunare pe o perioada de 36 de luni. Această înseamnă că factură lunară va fi de aproximativ 100.000 de euro, iar depăşirea cu 1 ora a timpilor de răspuns în caz de incident critic va însemna că Teamnet ar putea pierde până la 100.000 de euro.

Sistemul de blochează de 1-3 ori pe săptămână

Sistemul cardului de sănătate a fost căzut de mai multe ori de la începutul anului. În acest sens, Colegiul Naţional al Medicilor a făcut un sondaj online în perioada 17 - 31 mai 2016 din care a reieşit că sistemul se blochează de 1-3 ori pe săptămână, iar defecţiunea durează două ore.

„Această consultare online, sub forma unui chestionar, postată pe site-ul www.cmb.ro, a fost realizată pentru a cunoaşte poziţiile membrilor săi, pe care CMMB le va susţine în faţa autoritaţilor şi a societăţii", a declarat prof. dr. Cătălina Poiană, preşedintele Colegiului Medicilor din Municipiul Bucureşti.

Chestionarul a încercat să evalueze în ce măsură activităţile administrative legate de Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI)/card de sănătate au impact asupra activităţii medicale. Rezultatele vor fi analizate cu toţi factorii de decizie implicaţi, a precizat preşedintele CMB.

Respondenţii la chestionari au fost în egală măsură medici care îşi desfăşoară activitatea în cabinete de medicină de familie, în ambulatoriu şi în spital.

La întrebarea cât de frecvent se blochează sistemul informatic pentru cardul de sănătate, 58 la sută dintre cei care au răspuns au declarat că se confruntă cu 1-3 blocări pe săptămână. Tot peste jumătate, adică 52% spun că blocajul durează două ore. Aproape 50% dintre respondenţi susţin că, din cauza blocajului, nu pot consulta, în medie, 1-5 pacienţi, iar 27%, între 5-10 pacienţi.

De asemenea, 49% au declarat că, din cauza blocării sistemul informatic pentru cardul de sănătate, nu au putut elibera reţete şi trimiteri, în medie, pentru 1-5 pacienţi, iar 30%, pentru 5-10 pacienţi.

Legat de validarea ulterioară a serviciilor prestate, medicii spun că, după deblocare, le sunt recunoscute doar parţial consultaţiile.

„45 la sută dintre respondenţi susţin că ulterior le-au fost validate doar parţial serviciile efectuate în sistem offline, iar 16 la sută că nu le-au fost validate deloc. În medie, validarea cardului durează cinci minute", potrivit declaraţiilor date de aproape jumătate dintre respondenţi.

În acest context, 62% dintre medici sunt de părere că sistemul informatic trebuie îmbunătăţit, aproape un sfert cer să fie angajat personal tehnic, iar 11 la sută să crească la 20 de minute timpul alocat unei consultaţii.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite