„Un preşedinte al Franţei care nu e interesat în nici un fel de Biserică şi de catolici ar eşua în îndatoririle sale”, a spus astăzi într-un discurs neaşteptat Emmanuel Macron. „Vă chem în seara asta să vă angajaţi politic în dezbaterea noastră naţională şi în dezbaterea europeană, deoarece credinţa voastră este parte a dedicării de care are nevoie această dezbatere.”

Declaraţiile vin în contextul în care în Franţa se poartă o dezbatere aprinsă în jurul unor probleme bioetice şi morale cu implicaţii profunde pentru întreaga societate – Parlamentul Francez se pregăteşte să reformeze legile bioetice cu privire la eutanasie şi la fertilizarea in vitro (FIV). Respectiv, să legalizeze eutanasia, dar şi fertilizarea in vitro pentru femeile singure şi pentru cuplurile de lesbiene (în prezent, FIV e legală doar pentru cuplurile heterosexuale infertile). „Dumnevoastră consideraţi că datoria noastră este aceea de a proteja viaţa, în special atunci când viaţa este lipsită de apărare. Între viaţa copilului nenăscut, a omului care se află în pragul morţii, sau aceea a refugiatului care a pierdut totul, vedeţi această trăsătură comună a pierderii, a goliciunii şi a vulnerabilităţii absolute. (…) Un câmp de luptă extrem de important în bătălia culturală a zilelor noastre între supremaţia tehnologiei şi responsabilitatea morală umană este câmpul bioeticii, unde chiar posibilitatea dezvoltării umane complete este pusă, în mod radical, sub semnul întrebării… Puse în faţa acestor întrebări radicale, raţiunea şi credinţa îşi pot veni în ajutor una celeilalte. Doar împreună ele vor salva omul. Ademenită de ispita de a se baza exclusiv pe tehnologie, raţiunea fără credinţă e condamnată să se înnămolească în iluzia propriei omnipotenţe”, a spus Preşedintele Franţei, adresându-se unor episcopi catolici într-o întâlnire publică. „Poţi să descrii drept «grijă faţă de cineva» gestul de a oferi moarte?”, l-a întrebat Georges Pontier, Arhiepiscopul Marsiliei, pe Preşedintele Franţei.

În trecere, amintesc că poziţia catolicilor, la fel ca poziţia creştinilor în general, în problemele de falie e aceeaşi şi e binecunoscută: viaţa începe în momentul concepţiei; moralitatea nu este relativă, ci îşi are originea în legile şi poruncile revelate de Dumnezeu; viaţa este sacră şi este un dar de la Dumnezeu, aşadar practici precum eutanasia şi fertilizarea in vitro sunt practici imorale, deoarece ele încalcă demnitatea şi libertatea omului şi caracterul sacru al vieţii; omul e o fiinţă chemată la viaţa veşnică, o fiinţă eternă, aşadar orice proiect social trebuie să reflecte această demnitate şi această menire înaltă a omului; construirea paradisului terestru material, bazat pe progresul tehnic şi pe inginerii sociale la scară largă, e o utopie care va eşua de fiecare dată; creştinii sunt datori să arate compasiune faţă de toate minorităţile şi faţă de toţi cei care au nevoie de înţelegere, însă în acelaşi timp sunt datori să-şi apere valorile fundamentale şi să afirme că o căsătorie este şi rămâne între un bărbat şi o femeie; familia este şi trebuie să rămână nucleul de bază şi cea mai importantă celulă a societăţii; creştinii sunt datori, alături de toţi oamenii raţionali, să protejeze familia şi societatea de noile inginerii sociale neomarxiste, inginerii ce reflectă o viziune materialistă şi nihilistă asupra lumii, atacând şi distrugând fibra morală a societăţii; iar identitatea Europei este şi rămâne fundamental creştină. „Ceea ce ne loveşte ţara nu este doar criza economică – este relativismul; este chiar nihilismul. Contemporanii noştri au nevoie să audă şi o altă perspectivă asupra omului, în afară de perspectiva materialistă”, a mai spus Macron (link aici către o parte a declaraţiei).

În mod previzibil, a fost întâmpinat cu huiduieli şi isterizări, de la „secularismul e Franţa” (fostul prim-ministru Manuel Valls), la „Macron a intrat în delir metafizic” (Jean-Luc Melenchon, liderull partidului de stânga France Insoumise). Trăim vremuri interesante – un gest neaşteptat de curajos din partea centristo-stângistului Macron.