Troleibuzele „ieftine“ din Chişinău s-au scumpit cu 14,4% într-un an

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bieloruşii au majorat preţul troleibuzelor asamblate la Chişinau cu circa 20.000 de euro FOTO Tudor Iovu
Bieloruşii au majorat preţul troleibuzelor asamblate la Chişinau cu circa 20.000 de euro FOTO Tudor Iovu

Proiectul de asamblare la Chişinău a troleibuzelor bieloruse se mişcă lent, iar costurile au crescut semnificativ, arată un raport al Curţii de Conturi. Administraţia Regiei Transport Electric spune că nu există întârzieri şi pune scumpirea în cârca uzinei din Minsk

Acum un an, la Chişinău a început asamblarea troleibuzelor bieloruse produse de uzina Belcommunmash din Minsk. Planurile edililor erau mari: 50 de maşini într-un an, în realitate însă au fost asamblate doar 12, potrivit datelor Regiei Transport Electric Chişinău (RTEC).
„În timp ce peste tot se închid întreprinderile, noi lansăm o nouă producţie. Până la sfârşitul anului, de aici vor ieşi zece troleibuze, iar la anul planificăm alte 50 de unităţi. Sperăm ca în doi-trei ani să asigurăm Capitala cu troleibuze noi, iar apoi vom livra la Bălţi şi Tiraspol şi chiar vom exporta“, se lăuda în iulie 2012 primarul Dorin Chirtoacă. În raportul de activitate pentru şase ani pe care l-a prezentat recent, edilul a vorbit despre 30 de troleibuze ce ar fi fost asamblate la Chişinău, „la un preţ de două-trei ori mai mic decât la concurenţi“.

MAI SCUMPE CU 19.000 DE EURO

Un control efectuat de Curtea de Conturi arată însă că troleibuzele „ieftine“ asamblate la Chişinău s-au scumpit într-un an cu circa 20.000 de euro - de la 132.000 în mai 2012 la 151.000 de euro la începutul lui  2013. 
De vină ar fi autorităţile publice din Chişinău şi Regia Transport Electric care au purces la implementarea proiectului fără a dispune de pârghii de reglementare şi eficientizare a costurilor, susţine Sergiu Ştirbu, şef de direcţie în cadrul Curţii de Conturi. „Deşi scopul proiectului este de a economisi banul public, partea moldovenească nu a înaintat întreprinderii Belcommunmash condiţii referitoare la preţul unui troleibuz, ceea ce a generat o creştere a costului cu 14,4% într-un an“, a constatat controlorul.

Gheorghe Morgoci, şeful RTEC, a refuzat să comenteze constatările Curţii de Conturi, dar a precizat că procesul de asamblare ar fi fost tărăgănat din cauza părţii bieloruse, care întârzie livrările. „Până la finele anului vom mai asambla încă 18 troleibuze“, a dat asigurări Morgoci.

Auditorii Curţii de Conturi au depistat şi alte nereguli în administrarea transportului public din Capitală. Astfel, în lipsa unei metodologii de calculare a preţurilor reale de transportare a pasagerilor, întreprinderea a inclus în costuri cheltuieli nejustificate de 3,7 milioane de lei şi uzura troleibuzelor, evaluată la 19,7 milioane de lei. Auditul a mai constatat că RTEC suportă cheltuieli indirecte de producţie în valoare de circa 30,5 milioane de lei, a căror necesitate şi eficienţă nu este fundamentată.

RUTE NEPROFITABILE

„Planificarea defectuoasă a reţelei de transport public generează suprapunerea parţială a traseelor, fapt ce duce la menţinerea unor rute de troleibuze mai puţin profitabile şi creează riscul stopării simultane a activităţii mai multor rute“, a declarat controlorul Sergiu Ştirbu.
Astfel, cele mai neprofitabile rute de troleibuz sunt 20, 7 şi 29, care de la o cursă dus-întors acumulează în medie mai puţin de 70 de lei. Cea mai profitabilă este ruta de troleibuz 22, care aduce venituri de 312,64 lei la o cursă dus-întors. Urmează ruta 1 - 218,29 lei, ruta 21 - 205 lei şi rutele 13, 8 şi 23 cu câte aproximativ 190 de lei.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite