Piloţii de pe al doilea aeroport al Timişoarei se pregătesc să facă slalom printre blocuri. Dezvoltarea imobiliară a ajuns aproape de pistă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aerodromul Utilitar "Cioca" din Timişoara FOTO Max Air
Aerodromul Utilitar "Cioca" din Timişoara FOTO Max Air

Aerodromul Utilitar „Cioca”, aflat la marginea Timişoarei, se confruntă cu dezvoltarea imobiliară din zonă. Un prim cartier de blocuri se construieşte deja nu departe de pista de decolare-aterizare, peste drum de Calea Torontalului (DN 6).

Primul aeroport civil al Timişoarei, construit în perioada interbelică, în 1936, este astăzi utilizat de proprietarii de avioane mici şi mijlocii de până la 5.700 de kilograme, pentru agrement. 

Este de asemenea folosit de firmele de aero-taxi, dar şi de avioanele utilitare care se ocupă cu ierbicidare şi dezinsecţie. 

Zeci de pasionaţi de avioane decolează zilnic de pe aerodromul aflat la şapte kilometri de Timişoara. Se află în zona de Nord-Vest a oraşului care urmează să se dezvolte rapid. Piloţii văd deja cum se dezvolă oraşul în jurul aerodromului. 

Recent a început construcţia unui cartier de blocuri, nu departe de buza pistei de aterizare-decolare, peste Drumul Naţional 6. Două blocuri de opt etaje sunt deja gata, urmează să se ridice încă trei.

“Există situaţii în care trebuie să ratezi aterizarea, pentru că te-a împins vântul, se pot întâmpla o grămadă de lucruri. Decolarea şi aterizarea sunt cele mai periculoase manevre, odată ce eşti la înălţime e mai lejer. E un efort suplimentar să fii atent la blocuri, să zbori printre clădiri, numai în filmele americane vezi aşa ceva. Dacă aşa continuă, o să moară aerodromul”, a declarat Raul Kulcsar, unul din piloţii care zboară de pe “Cioca”.

Blocuri Cioca FOTO Ş.Both

Blocurile care se construiesc peste drum de aerodrom FOTO Ş. Both
 

„Acolo se construieşte în laterial,  nu chiar în ax”

Blocurile care se construiesc peste drum de aerodrom nu se află chiar în axul pistei, ceea ce ar fi fost interzis de reglementările aeronautice. De asemenea, distanţa faţă de pistă trebuie să fie de cel puţin 300 de metri. 

“Din punct de vedere al aviaţiei, sunt nişte reguli scrise clar. Dacă este o clădire peste o anumită înălţime trebuie să fie semnalată cu lumini roşii. Dacă este şi mai înaltă, trebuie semnalizată printr-un blitz alb. În aviaţie, există o prevedere care se numeşte <clearway>. Avionul are nevoie de o distanţă de minim 300 de metri în lungime şi 150 de metri lăţime faţă de cel mai apropiat obstacol. Asta e valabil pentru avioanele mari, iar Cioca nu zboară avioane mari. Mai există o reglementare care spune că distanţă laterală minimă ar rebuie să fie cel puţin de două ori lăţimea pistei. Acolo se construieşte în laterial, nu chiar în ax. Nu e normal să se construiască în axul pistei. Dacă respectă respectă distanţa respectivă, din punct de vedere al piloţilor ar trebuie să fie sigur”, a explicat Ahmad Ami, pilot de linie pe un avion Airbus A320, care în timpul liber zboară şi cu avioane mici pe aerodromul Cioca.

Aerodrom Cioca Timişoara

Ahmad Ami FOTO arhivă personală Facebook
 

“După părerea mea, Cioca e cel mai frumos aerodrom din România, poziţionat cel mai bine, chiar în buza oraşului. E foarte accesibil. Nu poate decât să îmbogăţească patrimoniul Timişoarei. Plus că e şi monument istoric. Este prima aerograră din Timişoara. Noi suntem foarte deschişi să luăm oameni la zbor”, a mai spus Ahmad Ami.

Aerodrom Cioca Timişoara

Aerogara de la "Cioca" FOTO Max Air
 

“Eu unul nu mi-aş lua apartament lângă gară sau lângă un aeroport”

Pe de altă parte, cei care se vor muta în blocurile din jurul aerodromului vor trebui să se obişnuiască cu zgomotul avioanelor.

“O să fie foartre deranjaţi de zgomot, nu ştiu cât o să le convină, pentru că noi nu o să renunţăm să zburăm. Eu unul nu mi-aş lua apartament lângă gară sau lângă un aeroport. Nu ştiu dacă o să le placă celor de acolo că din primăvară până în toamnă este o activitate foarte intensă pe aerodrom. Sunt avioane mici, dar normal că fac gălăgie. În plus, cei care stropesc pentru ţânţari tot de aici decolează, la ora cinci-şase dimineaţa. Încă ceva, dacă vom intra în Schengen, şi vom intra, aviaţia civilă va exploda, pentru că vor veni foarte mulţi de afară şi vor ateriza aici, pentru că nu trebuie să mai facă vama. Vor putea să aterizezi unde vor, respectând regulile aviaţiei”, a mai spus Raul Kulcsar.

Blocuri Cioca FOTO Ş.Both

Blocurile noi se ridică vizavi de hangarul de pe "Cioca" FOTO Ş. Both
 

Aerodrom Cioca Timişoara

Blocurile noi se ridică vizavi de hangarul de pe "Cioca" 

“Oamenii care s-au mutat acolo au început să se plângă de faptul că e gălăgie”

Dezvoltarea imobiliară a început în zonă în urmă cu aproape zece ani, însă până acum s-au construit doar vile. Piloţii au atras atenţia şi atunci, fără ca lucrurile să se rezolve în favoarea lor. 

“Eu sunt din 2009 pe acest aerodrom. În afară că a primit un gard perimetral nu s-a făcut altceva. E ca o conservă. Problema imobiliară e veche. Dezvoltarea imobiliară a început cu o casă construită fix în axul pistei. Am avut discuţii peste discuţii, cum au reuşit ei să obţină autorizaţia de construcţie. Statul, administrator prost, făcea nişte hârtii, iar lucrurile mergeau mai departe. A mai apărut şi un cartier, lângă, iar oamenii care s-au mutat acolo au început să se plângă de faptul că e gălăgie din cauza avioanelor”, a declarat Călin Fătu, proprietar de avion, unul din piloţii care folosesc Aerodromul Cioca.  

Aerodrom Cioca Timişoara

Avioanele mici pleacă de pe "Cioca" FOTO Max Air
 

Călin Fătu spune că se va descurca şi dacă va trebui să facă slalom cu avionul printre blocuri.

“Există şi alte cazuri în care zona urbană a împrejmuit un aerodrom. Inclusiv Heathrow – Londra sau în California, inclusiv în Viena. Sunt foarte multe locuri. Dar există nişte proceduri, se pot găsi soluţii şi în acest caz. Însă din păcate la Cioca nu văd pe nimeni să caute soluţii mai deştepte, când pot foarte bine să spună la un moment dat să mutăm aerodromul. Nu o să mai fie aviaţie, o să facă bâlci acolo. Blocuri pe terenul respectiv e mai complicat să facă, altfel aveam deja blocuri pe pistă. Dar sunt foarte multe instituţii implicate, din zona de securitate şi apărare naţională, care folosesc aerodromul ca backup pentru diferite operaţiuni, în caz de catastrofă, război etc.”, a mai spus Călin Fătu.

Aerodrom Cioca Timişoara

“E o chestie de bun simţ, nu construieşti un bloc e zece etaje la o sută de metri de pistă”
 

Consiliul Judeţean Timiş, proprietarul aerodromului “Cioca”, are planuri mari de viitor acolo. Printre ele, o şcoală de pilotaj, un heliport şi chiar transformarea în aerport de rezervă al Timişoarei. 
 

“Anii precedenţi au fost marcaţi de blocaje în dezvoltarea aerodromului din cauza acestor companii imobiliare care doreau clădiri cât mai înalte. Planurile noastre sunt ambiţioase, sperăm să nu avem probleme cu aceşti dezvoltatori imobiliari. Acolo dorim să facem şcoli de pilotaj, de paraşutism, de parapantism, dar vrem să vie şi un aeroport de rezervă pentru Aeroportul Traian Vuia. Vor fi investiţii masive în următorii ani. Vom avea şi un heliport, dar şi un spaţiu pentru festivaluri. Ar fi păcat să punem sub semnul întrebări funcţionarea acestui aerodrom din cauza construcţiilor haotice. Din păcate, primăria nu a ţinut cont de existenţa aerodromului şi de aceste condiţii speciale. E o chestie de bun simţ, nu construieşti un bloc e zece etaje la o sută de metri de pistă”, a declarat Alin Nica, preşedintele CJ Timiş.  

Aerodrom Cioca Timişoara


Show aeronautic pe Aerodromul "Cioca" FOTO Max Air
 

Blocurile care se construiesc în faţa Aerodromului Cioca sunt ricicat legal, condorm unei autorizaţii emise de Primăria Timişoara în anul 2018. De altfel, din această cauză, reprezentanţii actualei administraţii au şi refuzat să comenteze despre această dezvoltare imobiliară.

Blocuri Cioca FOTO Ş.Both
Blocuri Cioca FOTO Ş.Both
blocuri cioca
blocuri cioca


 

Aerodrom Cioca Timişoara
Aerodrom Cioca Timişoara
Aerodrom Cioca Timişoara

FOTOGRAFII Max Air

Blocuri Cioca FOTO Ş.Both


Cartierul de blocuri din zona Toronatalului se apropie vertiginos de aerodromul "Cioca" FOTO Ş.Both

Vă mai recomandăm să citiţi:

Tânăra care pilotează avioane la 21 de ani. „Trebuie să ai inima bună, nervi şi putere de concentrare” FOTO

FOTO Povestea Aeroportului “Cioca”, visul neîmplinit al Timişoarei interbelice


FOTO Cum a dispărut satul pe al cărui loc s-a construit primul aeroport civil al Timişoarei

FOTO Confort rezidenţial second-hand: cartier de vile din buza pistei aeroportului utilitar „Cioca"

„Vitezomanii“ văzduhului: pasiunea pentru zbor îi face pe unii să renunţe la „joburile pământeşti”

Peste 20.000 de spectatori au trecut pragul în cele trei zile de Flight Festival de la Aerodromul Cioca VIDEO

Un timişorean, posesorul unui girocopter „ultimul răcnet“. Hibridul între avion şi elicopter a costat 100.000 de euro

Anticul Antonov AN-2, cel mai mare avion biplan din lume, încă zboară în România. Aparatul de zbor a intrat în producţie în urmă cu 70 de ani

Timişoara

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite