FOTO Dan Andrei, înaintea Festivalului Internaţional al Recitalurilor Dramatice: ”Teatrul poate oferi o bază puternică evoluţiei noastre pe plan moral”
0
Câştigător al premiului pentru cea mai bună interpretare masculină la Festivalul Internaţional de Teatru de la Vratsa, Bulgaria - 2015 şi al Premiului Criticii din Albania - 2014, talentatul actor Dan Andrei participă, în aprile, la cea de-a XXII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Recitalurilor Dramatice, organizat de Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău, manifestare adresată artiştilor cu posibilităţi de expresie deosebite.
În paralel cu activitatea la teatrul Alexandru Davila din Piteşti, actorul Andrei Dan are şi proiecte distincte, iar unul dintre ele îl va duce la prestigiosul festival.
“Anul 2016 a debutat destul de frumos pentru mine pentru că a început să prindă contur un vis mai vechi de-al meu, să desfăşor proiecte independente de teatru şi nu numai. Suntem la început de drum, mai întâmpinăm unele dificultăţi, dar am convingerea şi răbdarea că vom aduce alături de noi oameni motivaţi de acelaşi lucru ca şi noi, pasiunea pentru artă”, a mărturisit, pentru Adevărul, actorul Dan Andrei.
La cea de-a XXII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, Dan Andrei va reprezenta Asociaţia Culurală DA, Piteşti, în spectacolul “Însemnările unui nebun”, după N. V. Gogol, semnat de regizorul Alexandru Nagy.
“În prezent am reluat rolul lui Poprischin din <<Însemnările unui nebun>>, de Gogol şi dorim să-l expunem publicului într-o altă varianta decât cea cunoscută de la Teatrul Davila. Am fost întrebat de ce am pus încă odată spectacolul. Explicaţia este foarte simplă. Jucând atât de mult timp un rol, se creează o legătură foarte puternică cu personajul şi începi să îl simţi într-un anume fel. Mă regăsesc foarte mult în experienţa de viaţă a acelui funcţionar din Rusia secolului 19, aşa că redarea trăirilor lui interioare devine destul de intensă. <<Jurnalul unui nebun>> în regia doamnei Luminiţa Borta, căreia îi mulţumesc pentru încrederea pe care a avut-o în mine, mi-a adus cele două premii, din Bulgaria şi Albania şi aprecierea publicului. Să sperăm că va fi la fel de bine primit şi apreciat şi noul spectacol, în viziunea regizorului Alexandru Nagy”, spune actorul.
“Dorinţa mea cea mai mare este să readucem publicul la teatru”
Prestaţia sa artistică va fi evaluată de un juriu internaţional alcătuit din profesionişti ai artelor spectacolului, juriu care va acorda câte un premiu pentru fiecare secţiune - Monodramă, Teatru-dans/pantomimă, Impro/stand-up, Animaţie, Visual & digital art - în valoare de 2.000 de euro şi va decide şi către cine va merge Marele Premiu, în valoare de 7.000 de euro. Andrei Dan mărturiseşte însă că nu premiile sunt cele care-l motivează să urce pe scena festivalului, deşi ar fi fericit să se întoarcă acasă cu unul dintre ele.
“Îmi place să merg cu un gând frumos! Ne dorim foarte tare să creştem această Asociaţie Culturală, o vom lua cu paşi mici şi vom aduce în atenţia iubitorilor de teatru spectacole de foarte bună calitate. Dorinţa mea cea mai mare este să readucem publicul la teatru, o misiune destul de grea pentru că interesul a scăzut în ultimii ani din punctul meu de vedere, cel puţin în provincie. Şi este păcat pentru că teatrul poate oferi o bază puternică evoluţiei noastre pe plan moral”, mai spune Dan Andrei.
Dan Andrei este absolvent al Departamentului de Teatru din cadrul Facultăţii de Litere – Universitatea din Craiova, clasa Prof. Univ. Dr. Remus Mărginean şi Prof. Univ. Dr. Smaragda Olteanu – promoţia 2007, iar scena este, pentru el, locul în care îşi găseşte identitatea, locul de unde oferă emoţie.
“Am întrebat o prietenă de ce vine la teatru şi am să redau întocmai răspunsul pentru că mi s-a părut unul foarte frumos. <<De ce merg la teatru? Pentru că ador schimbul direct de emoţii, pentru că sunt fascinată de modul aproape vrăjitoresc al actorilor care reuşesc să-mi transforme identitatea pentru câteva momente şi îmi fac loc în pielea personajului interpretat, pentru că aspectele de viaţă prezentate sunt emoţiile mele jucate şi deblocate, pentru că nu concep definirea umanităţii mele fără arta implicării lor în evoluţia morală a întregii omeniri>>.Vă aştept să veniţi în număr cât mai mare atât la spectacolele independente pe care le vom realiza cât şi la Teatrul Davila, unde avem spectacole foarte bune cu actori extraordinari”, spune artistul.
"Aştept cu bucurie să îi văd şi pe ceilalţi”
Cu Asociaţia Culturală DA, cea pe care o va reprezenta la festival, Dan Andrei are în plan şi alte proiecte.
“Asociaţia Culturală DA a fost înfiinţată la iniţiativa unor prieteni foarte buni, suntem 6 membri fondatori. Scopul este să realizăm producţii teatrale, cu timpul poate şi nişte cursuri de teatru pentru copii şi adulţi, dacă vom reuşi să avem şi sală proprie, vom diversifică activitatea. Dar deocamdată ne axam pe spectacole de teatru. Festivalul de la Bacău are loc în perioada 8 - 16 aprilie, spectacolul nostru este programat pe 9 aprilie. Din ce am văzut, vor fi spectacole foarte bune, aştept cu bucurie să îi văd şi pe ceilalţi”, mai spune actorul.
Concurenţă puternică
Iată care sunt artiştii care vor concura, alături de Dan Andrei, la Festivalului Internaţional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”:
Geanina Alexoaie, cu spectacolul Ce doriţi, după Bartlett Sher, Teatrul Bacovia, Bacău;
Inna Andriucă, cu spectacolul Albastru. Galben. Roşu, text şi regie Radu Macrinici, Teatrul Municipal Baia Mare;
Lamia Beligan, cu spectacolul Vivien Leigh, ultima conferinţă de presă, după Marcy Lafferty, regia Liana Ceterchi, Teatrul Excelsior, Bucureşti;
Ilona Brezoianu, cu spectacolul Fata din curcubeu, text şi regie Lia Bugnar, Godot Café Teatru, Bucureşti;
Aura Călăraşu, cu spectacolul Eu. O casă de păpuşi, după Henrik Ibsen, regia Carmen Lidia Vidu, Teatrul Odeon & Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, Bucureşti;
Adina Iftimie, cu spectacolul Cabiniera, după Irina Muhanetova, regia Simona Baicu, Teatrul Bacovia, Bacău;
Inhof Katalin, cu spectacolul Guernica 80 – tot întregul s-a spart, regia Tapasztó Ernö, La Kati Cuadro Flamenco, Ungaria, Uniunea Teatrelor Minoritare din Ungaria şi Aradi Kamaraszínház;
Eliza Noemi Judeu, cu spectacolul Ich bin Ofelia, după Gertrud Fussenegger, regia Sorin Militaru, Teatrul Bacovia, Bacău;
Nicoleta Lefter, cu spectacolul Aleargă, după Ana Maria Sandu, regia Silvia Călin, producţie Working Art Space and Production, Bucureşti;
Mihaela Murafa, cu spectacolul Rogvaiv, producţie independentă, Bacău;
Ofelia Popii, cu spectacolul Felii, text şi regie Lia Bugnar, Teatrul R. Stanca, Sibiu;
Alina Radu, cu spectacolul Requiem Pandora, scenariu şi regie Alexandru Amatis Chifu, producţie independentă, Bucureşti;
Mihaela Şerban, cu spectacolul Sub geana mării, după A. P. Cehov, Godot Cafe-Teatru, Bucureşti;
Valentina Zaharia, cu spectacolul World without worship, după John Elsom, regia Catinca Drăgănescu, producţie independentă, Bucureşti;
Petronela Purima Tănase, cu spectacolul Do Mi No, Compania Puranima, Bucureşti;
Cătălin Babliuc, cu spectacolul Box FM, regia Radu Iacoban, Godot Café Teatru, Bucureşti;
Valentin Branişte, cu spectacolul London Escort, după Vali Bolat, regia Tapasztó Ernö, Teatrul Bacovia, Bacău;
Mihai Donţu, cu spectacolul Balerinul turbat, după Denis Panfilov, regia Victoria Bucun şi Mihai Donţu, Teatrul M. Eminescu, Botoşani;
Dragoş Huluba, cu spectacolul Nu, mulţumesc, după Rodrigo Garcia, regia Victor Scoradeţ, Teatrul ARCA al Fundaţiei Culturale ParteR şi ARCUB;
Ştefan Huluba, cu spectacolul …ish, text şi regie Ştefan Huluba, Asociaţia Jamais Vu, Bucureşti;
Ovidiu Ivan, cu spectacolul Noaptea dinaintea pădurilor, după B.M. Koltès, regia Cristi Avram, producţie independentă, Iaşi;
Lung Laszlo Zsolt, cu spectacolul Infantilităţi, după Raymond Cousse, regia Tapasztó Ernö, Aradi Kamaraszínház;
Nicolae Vicol, cu spectacolul Dragostele unui fante, după Mihaela Mihai, regia Andrei Mihalache, Teatrul I. D. Sârbu, Petroşani.








