FOTO Oraşul tramvaielor pictate: cum a apărut „caravana“ mijloacelor de transport personalizate
0
Un proiect unic de regenerare urbană creşte în ultimii ani la Iaşi. Mai multe tramvaie au fost transformate radical de Asociaţia Pasionaţilor de Transport Public Tramclub Iaşi, ele fiind personalizate în funcţie de diverse teme lansate de comunitate.
Totul a început în urmă cu patru ani, atunci când „bunicul tramvaielor din Iaşi“ avea nevoie de o înfăţişare nouă. „Proiectul a început în vara anului 2013, cu personalizarea tramvaiului Papatram. Atunci, întreaga poveste a tramvaiului de epocă din Iaşi, Papatram, supranumit «bunicul tramvaielor din Iaşi», a fost pictată cu ajutorul studenţilor de la Facultatea de Design din Iaşi. Acela a fost primul tramvai pictat“, a povestit Silviu Stanciu, reprezentantul Asociaţia Pasionaţilor de Transport Public Tramclub Iaşi şi coordonatorul proiectului „Iaşi, oraşul tramvaielor pictate“.
Având susţinerea unui sponsor din Iaşi, fabrica de vopsele National Paint, proiectul a continuat. De atunci, creativitatea echipei a dat roade, iar pe străzile Iaşiului au mai apărut alte şapte tramvaie personalizate. Au urmat Tramvaiul lui Moş Crăciun, al lui Iepurilă, al Unirii, al Literaturii. În 2016 au fost create Tramvaiul Presei, apoi cel al Educaţiei, iar în prima parte a acestui an a fost pictat cel al Iei. „Ne-am îngrijit în toţi aceşti ani şi există toate în circulaţie. Toate tramvaiele au fost implicate în diferite evenimente, în conformitate cu tema. De curând, Tramvaiul Literaturii, care are deja doi ani, l-am implicat în proiectul «Omagiu lui Eminescu»“, a mai explicat Silviu Stanciu.
Proiect unic în ţară
Potrivit acestuia, în ţară, proiectul este singular. Câteva încercări au fost în oraşele Timişoara, Bucureşti şi Cluj, acolo unde există tramvaie, dar fără continuitate: „Proiectul este unic. Mai sunt câteva tramvaie implicate în proiecte artistice, dar toate au fost realizate în tehnica graffiti, plus că nu există un proiect omogen. Sunt cazuri răzleţe, unul sau două tramvaie, multe dintre ele nemaifiind în circulaţie“.
Secretul reuşitei proiectului vine şi din implicarea comunităţii, crede Silviu Stanciu: „Este important ca publicul să fie receptiv şi ca tramvaiele să rămână «vii» în ochii călătorilor prin implicarea lor în diferite activităţi culturale şi educaţionale. A contat foarte mult faptul că am venit cu noi proiecte dedicate atât copiilor, cât şi publicului matur. Astfel, ieşenii au ajuns să asimileze aceste tramvaie pictate ca fiind ale lor, ale oraşului lor, iar proiectul rezistă şi continuă“.
Toate tramvaiele au fost făcute cu ajutorul voluntarilor, iar structura unei echipe a variat având în medie 5 persoane. „Munca este greu de cuantificat. Toate proiectele au fost realizate în regim de voluntariat, atât al asociaţiei noastre, cât şi al studenţilor de la Facultatea de Design. Ca bani, costurile, în medie, au ajuns la 3.000 de lei pe tramvaie. Ca timp, cel mai mult s-a lucrat două săptămâni“, a completat coordonatorul proiectului.

Scaune personalizate şi galerii foto
Tramvaiele au fost vopsite în diferite tehnici, de la folosirea aerografului, a şabloanelor, iar altele au fost propriu-zis pictate, cu ajutorul pensulelor. Astfel, Tramvaiul lui Moş Crăciun şi cel al lui Iepurilă au fost integral pictate cu pensula.
„Ca dificultate, Tramvaiul lui Iepurilă a fost cel mai greu, pentru că au fost reprezentate clădiri din oraş, tema fiind «Traseul iepuraşului de Paşti prin oraşul Iaşi». Echipa a fost foarte mare la acest proiect, 25 de membri. Apropiat de sufletul meu este Tramvaiul Literaturii şi, pe locul al doilea, cel al Educaţiei“, spune coordonatorul proiectului.
Proiectul a devenit tot mai complex, de la un an la altul: „Începând cu Tramvaiul Educaţiei nu ne-am limitat la a personaliza doar exteriorul tramvaiului, ci şi în interior. Astfel, tapiţeria scaunelor a fost, de asemenea, personalizată, cu ajutorul studenţilor de la Design Textil. În toate tramvaiele există galerii foto lipite deasupra ferestrelor. Jumătate din galerie este dedicată etapelor creative din timpul transformării tramvaielor, iar cealaltă este cu o componentă cultural-educativă. Spre exemplu, la Tramvaiul Literaturii există diferite citate care aparţin celor 16 scriitori pe care i-am reprezentat pe exteriorul tramvaiului“.

Cele mai multe idei de transformare au venit de la ieşeni, care au comentat pe pagina de socializare a asociaţiei. „Aprecieri au fost multe. Am auzit persoane tinere vorbind despre faptul că proiectul reprezintă un exemplu de regenerare urbană, persoanele mai în vârstă spuneau că le face plăcere să iasă din monotonia de zi cu zi văzând tramvaiele pictate şi le bucură privirea când în staţie se apropie un asemenea tramvai şi le face mai frumos drumul spre piaţă sau spre medic, astea au fost câteva comentarii auzite“, spune coordonatorul proiectului. Asociaţia are deja în plan cel de-al nouălea tramvai personalizat, car va fi gata spre sfârşitul anului şi va viza atât o personalizare exterioară, cât şi interioară.
Potrivit reprezentanţilor asociaţiei ieşene, tramvaiele personalizate prezintă mai puţine urme de acte de vandalism spre deosebire de celelalte mijloace de transport în comun din patrimoniul Companiei de Transport Public Iaşi (CTP).
Sursa foto Asociaţia Pasionaţilor de Transport Public Tramclub Iaşi
Citeşte şi:












