Spectacol în regia lui Andrei Şerban, cu trei premii UNITER, la Teatrul Maghiar din Cluj

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Regizorul Andrei Şerban vă invită la teatru. FOTO: Adevărul
Regizorul Andrei Şerban vă invită la teatru. FOTO: Adevărul

Noul an începe în forţă şi la Teatrul Maghiar din Cluj. Piesa "Hedda Gabler", de Henrik Ibsen, în regia lui Andrei Şerban, va fi jucată duminică, de la 19.00. Spectacolul a primit trei premii UNITER în 2012: premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol principal (Imola Kézdi), premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar (Enikő Györgyjakab) şi premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar (András Hatházi).

Adaptarea scenică a spectacolului aparţine lui Andrei Şerban şi Danielei Dima. Spectacolul va fi supratitrat în limba română. “Personajele ibseniene nu-şi pot accepta propria lor mediocritate, Hedda singură vede minciunile şi ipocrizia celorlalţi, dar cum nu se cunoaşte pe ea însăşi,  se comporta când cu aroganţă aristocratică, când ca un copil pierdut într-o lume bazată pe idealuri false. Hedda se refugiază treptat în iluzia narcisistă că  e deasupra celorlalţi  si devine din ce în ce mai izolată, incapabilă de o relaţie adevărată. Educaţia rigidă primită de la tatăl-general, prejudecăţile, conformismul, totul o blochează. Rămâne pasivă şi îi e imposibil să se rupă de trecut. În acelaşi timp o flacără  periculos de aprinsă mocneşte sub aparenţa de răceala cinică. Realitatea o loveşte ca un pumn în faţă. Nu încearcă să se adapteze, ca ceilalţi,  ci dimpotrivă, se refugiază într-o lume secretă a fantasmelor şi iluziilor până când tot edificiul se prăbuşeşte. Exigenţa ei de sinceritate, de nobleţe, de puritate morală dispare treptat şi, spre deosebire de Nora,  Hedda nu are curajul să evadeze, ci cade tragic în cursa pe care singură şi-a creat-o. Hedda pledează inocentă şi culpabilă în acelaşi timp. Ambiguitatea personajului merită înţeleasă în termeni umani, nu ca un caz izolat şi nu cred că ideea de apărare a femeii într-o societate masculină e cea importantă; Ibsen nu a văzut-o pe Hedda ca victimă, dar nici ca monstru, cum a fost tradiţional interpretată (un fel de Iago feminin, ce acţionează sub impulsul geloziei). Hedda suferă de depresie descoperind că totul în viaţa ei e mediocru, fals, mizerabil. Într-o lume în plină criză economică, în care se vorbeşte doar de salvarea prin bani, de frică de a-şi pierde statutul social, unde lipseşte dragostea si relaţiile conjugale sunt dezastruoase, în care nu există alte interese decât grijile materiale, tot ce le rămâne personajelor e să încerce să dea un sens vieţii crezând în aceste pseudo-valori. De fapt ei sunt oglinda omului din ziua de azi, drama potenţialului uman rămas neîmplinit. Întrebarea piesei: se poate trăi fără idealuri?”, scrie Andrei Şerban în prezentarea piesei.

 Distribuţie:

Hedda Gabler          Imola Kézdi

Jörgen Tesman       Zsolt Bogdán

Doamna Elvsted      Enikő Györgyjakab / Anikó Pethő

Judecătorul Brack   András Hatházi

Ejlert Lövborg           Ervin Szűcs

Juliane Tesman      Csilla Varga

Berte  Réka Csutak

regia   Andrei Şerban

scenografia  Carmencita Brojboiu

colaboratoare la regie        Daniela Dima

dramaturgia  Eszter Biró

lumini Sándor Maier, Alpár Nagy

sound design           Zsolt Kerekes

regia tehnică            Imola Kerezsy

Asistenţi: James Rutherford, Alexandru Gherman, Alexandra Felseghi, Emily Gleeson, Anda Saltelechi

Citeşte şi

VIDEO Revelion la Opera Română Cluj: dirijorul a întârziat, iar directorul a făcut spectacol

Concert extraordinar la Teatrul Naţional: Virginia State Gospel, de la Vatican la Cluj-Napoca

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite