Dispariţia zborului MH370, înecată de ipoteze SF
0După cinci zile de căutări, dispariţia avionului malezian cu 239 de persoane la bord a generat o serie de scenarii desprinse, parcă, din literatura ştiinţifico-fantastică, în lipsa cutiilor negre care ar putea oferi detalii despre accident.
Mediul virtual a fost invadat de teorii despre zborul MH370 care variază de la răpirea de către extratereştrii, sinuciderea piloţilor până la existenţa unui Triunghi al Bermudelor în zonă.
Una dintre cele mai populare teorii discutate în mediul online susţine că avionul a fost sustras de o navă extraterestră şi s-ar afla într-un univers paralel.
Pe de altă parte, poliţia malaysiană ia în calcul posibilitatea ca aeronava să facă parte dintr-o schemă elaborată de înşelarea a companiilor de asigurări.
Un alt scenariu sugerează că avionul a fost ascuns, în urma unui experiment militar din care face parte. Adepţii aceste teorii consideră că există o armă de ultima generaţie care poate face „invizibilă“ chiar şi o aeronavă de tipul Boeingului 777.
Expertul în teorii SF, Mike Adams, crede că avionul ar fi căzut într-o zonă care nu poate fi reperată de echipele de salvare, iar acest lucru sugerează că lumea se apropie de apocalipsă. Alţi internaţi consideră că s-a creat un nou „Triunghi al Bermudelor“ în Marea Vietnamului.
Sinuciderea unuia dintre piloţi pare a fi răspunsul corect pentru unii. Totuşi, potrivit agenţiei americane de Aviaţie Civilă, sinuciderea pilotului reprezintă mai puţin de 0,5 la sută din cauzele accidentelor aeriene mortale. „Dacă aşa s-a întâmplat, nu există prea multe rămăşiţe pentru că avionul ar fi coborât menţinând integritatea structurală" a avionului, a menţionat Terence Fan, expert la Singapore Management University.
Publicul larg estimează că ar putea ipoteza teroristă încă este valabilă şi că zborul MH370 ar fi fost deturnat, aterizând într-un loc secret.
Ce spun experţii
Potrivit Agerpres, controlorii de trafic aerian folosesc două tipuri de radar pentru a monitoriza avioanele care fac curse de transport de pasageri.
Un radar „principal" determină poziţia avionului prin analiza semnalelor radar reflectate de aeronavă, iar radarul „secundar" monitorizează avionul comunicând cu instrumentul denumit transponder — un dispozitiv care emite un semnal de identificare ca răspuns la un semnal de interogare recepţionat.
Instalaţiile radar sunt poziţionate la sol şi fiecare dintre ele acţionează pe o rază de aproximativ 320 de kilometri, conform lui McGuirk. Astfel, zborurile de pasageri transoceanice dispar de pe radar pentru anumite perioade de timp, dar acest lucru nu înseamnă că ele nu mai sunt monitorizate.
Avioanele care realizează zvoruri comerciale pot ieşi de pe radar pentru scurt timp, atunci când zboară la altitudini mici pentru că aparatele radar se bazează pe contact direct. Munţii sau alte forme de relief pot bloca semnalul radar, la fel cum se poate întâmpla şi din cauza curburii Pământului.
În aceste condiţii, avioanele care zboară la altitudini mici pot fi dificil de urmărit continuu, în special în cazurile în care transponderul este oprit — un lucru de care au profitat şi teroriştii care au deturnat avioanele de la 11 septembrie.
„Primul lucru pe care l-au făcut teroriştii care au preluat comanda avioanelor la 11 septembrie a fost să oprească transponderele", a precizat McGuirk. "Odată ce au oprit transponderele, ei au schimbat cursul aeronavelor spre ţintele pe care le-au fixat".
Cineva care ar fi dorit să deturneze avionul companiei Malaysia Airlines ar fi putut să oprească, teoretic, transponderul şi să coboare avionul până la altitudinea de aproximativ 1.520 de metri, a mai adăugat expertul american, precizând însă că acest scenariu este improbabil.
„Desigur că este cam greu să ascunzi un (Boeing) 777" a subliniat McGuirk. „Oriunde ar ateriza un astfel de avion, nu ar avea cum să nu atragă atenţia şi cineva ar raporta că aparatul de zbor nu s-a prăbuşit ci a fost deturnat", a concluzionat el. McGuirk a făcut o legătură între cazul dispariţiei zborului MH370 şi cel al zborului 447 al Air France, care a dispărut deasupra oceanului Atlantic în iunie 2009, după ce a decolat de la Rio de Janeiro cu destinaţia Paris.
Zborul 447 s-a prăbuşit din cauza vremii nefavorabile, accident în care şi-au pierdut viaţa toţi cei 228 de oameni aflaţi la bord. Echipele de căutare au avut atunci nevoie de 5 zile pentru a localiza epava şi de încă doi ani pentru a recupera cutiile negre ale avionului Airbus A330 de pe fundul oceanului.
Din anumite puncte de vedere, dispariţia zborului MH370 este chiar şi mai ciudată. Zborul 447 se afla la mare distanţă de ţărm, în afara razei de acţiune a radarelor. Însă, cel puţin aparent, avionul companiei Malaysia Airlines nu se afla prea departe de ţărm, iar oficialităţi din cadrul Forţelor Aeriene Malaeziene au dat declaraţii pentru presă din care reiese că avionul se afla pe ecranul radarelor chiar înainte de a fi dat dispărut.
Mai multe pe această temă
„Noapte bună“ a fost ultimul mesaj transmis turnului de control de echipajul avionului dispărut
Ultimul mesaj transmis de avionul Boeing 777, dispărut de sâmbătă, turnului de control a fost „Ei bine, noapte bună", a anunţat miercuri ambasadorul malaezian la Beijing, în cadrul unei întâlniri cu rudele pasagerilor chinezi, relatează AFP.
Aceste cuvinte au fost rostite de unul dintre piloţi în momentul în care avionul părăsea spaţiul aerian malaezian pentru a intra în spaţiul aerian vietnamez, potrivit declaraţiilor ambasadorului Iskandar Sarudin, relatate de cotidianul Straits Times din Singapore.
O tânără susţine că şi-a petrecut tot timpul unui zbor din 2011 în cabina unui avion Malaysian Airlines, alături de copilotul care s-a aflat la comanda aeronavei Boeing 777, dispărută sâmbătă. Jonti Roos a mărturisit unei publicaţii australiene că ea şi prietena ei Jaan Maree zburau din Phuket spre Kuala Lumpur, când au fost invitate în cabina piloţilor.
Toate accidentele aviatice sunt cauzate de eroare umană. Zborul 370 al companiei Malaysia Airlines nu este o excepţie, însă nu posed informaţia necesară pentru a găsi vinovaţii. Este posibil ca Boeing să fi greşit atunci când au proiectat aeronava, este la fel de posibil ca greşeala să aparţină unuia din cei 500 de producători ce au livrat cele 3 milioane de piese ce fac parte dintr-un Boeing 777.