ONG: ANSVSA şi exportatorii arabi au călcat în picioare noua lege pentru reglementarea exportului cu animale vii. Reacţia unui oficial ANSVSA
0Organizaţia non-guvernamentală Animals International afirmă că dezastrul de la Midia a fost uitat, iar ANSVSA şi exportatorii arabi au călcat în picioare noua lege pentru reglementarea exportului cu animale vii.
UPDATE Reprezentantul ANSVSA Adina Ciurea ne-a transmis un drept la replică în care susţine că acuzaţiile ONG-ului sunt false, mai ales în contextul în care niciun reprezentant al Animals International nu a participat la şedinţă, iar aceasta nu a putut fi urmărită online.
Potrivit ONG-ului, astăzi, în Comisia pentru Agricultură (cameră decizională), s-a dezbătut proiectul de Lege pentru asigurarea condiţiilor superioare de bunăstare a animalelor vii în timpul transportului de lungă durată în afara spaţiului comunitar. Şedinţa a fost dominată de exportatorii de oi (inclusiv arabi) şi de ANSVSA care au făcut presiuni uriaşe pentru a slăbi legea aşa cum au formulat-o iniţiatorii, afirmă ONG-iştii.
„Am asistat la un spectacol ruşinos dominat de arabi în Parlamentul României şi susţinut prietenii lor parlamentari, precum şi de Adina Ciurea, oficialul ANSVSA, care împreună au călcat în picioare legea articol cu articol. Au eliminat interdicţia pe timp de vară a exportului cu animale vii, au eliminat prezenţa obligatorie a unui veterinar pe vapor în restul anului şi au eliminat rapoartele de monitorizare. Practic, în acest fel nu se va schimba nimic. Milioane de animale au murit în condiţii cumplite pentru nimic.”, acuză Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.
Proiectul de lege a fost introdus în circuitul legislativ în contextul în care investigaţiile Animals International din ultimii 5 ani au scos la lumină dovezi despre cruzime asupra animalelor pe durata transportului şi la destinaţia în ţările terţe, dar şi în urma intervenţiilor repetate ale Comisiei Europene.
Animals International consideră că proiectul de lege în forma iniţiatorului reprezintă doar un mic pas pentru îmbunătăţirea bunăstării animale şi că soluţia pe termen mediu este înlocuirea exportului de animale vii cu cel de carne, adică produse cu valoare adăugată pentru România.
„În acest moment doar căpitanul vaporului este responsabil pentru animale, dar acesta nu are nici o calificare pentru a fi capabil să identifice o problemă de bunăstare şi nici să o remedieze. Transporturile către ţările terţe sunt periculoase tot timpul anului, însă vara, când pragul de temperatură şi umiditate este depăşit, reprezintă cea mai riscantă perioadă, când mor celelalte animale. În dezbaterea de astăzi s-a discutat doar de reducerea cu 10-15% a densităţii pe timp de vară. Ori dacă pragul de stres termic este depăşit, un animal va muri chiar dacă este singur pe punte. A fost refuzat chiar şi ghidul la încărcarea animalelor, care ar ajuta la evitarea transportului acelora care nu sunt apte pentru transport. A fost, de asemenea, refuzat raportul final la sosirea la destinaţie”, afirmă asociaţia.
„Facem un apel către toţi deputaţii să transforme tragediile de pe mare şi din ţările arabe care implică animale din România într-o lege care să prevină suferinţa inutilă. Mai precis le cerem deputaţilor să susţină legea în forma iniţiatorilor, care include suspendarea exportului pe mare în timpul verii, veterinar la bord în restul anului şi toate anexele pentru monitorizarea riguroasă a animalelor. Atragem atenţia că la sfârşitul lunii martie Comisia Europeană va publica rezultatele auditului din portul Midia şi va demara procedurile de infringement necesare pentru a forţa corectarea deficienţelor”, a încheiat Păun.