Autostrada Transilvania: În ce stadiu sunt lucrările şi câţi kilometri va face Dorinel Umbrărescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Asociaţia Pro Infrastructura
Foto Asociaţia Pro Infrastructura

Asociaţia Pro Infrastructgură a prezentat stadiul „la zi” al lucrărilor de pe Autostrada Transilvania, precizând şi ultimii câştigători ai licitaţiilor pentru contractele de proiectare şi execuţie, printre care şi firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu.

„Recent, pe Autostrada A3 Târgu Mureş-Borş s-au petrecut mai multe evenimente cruciale, iar altele la fel de importante ni se promit pentru următoarele luni”, scrie Asociaţia în pereambulul prezentării stadiului lucrărilor.

Să începem de la vest: ciotul de 5,35 km între graniţa cu Ungaria şi Biharia va fi gata în scurt timp. Pe Biharia-Chiribiş (28,55 km) avem contract proaspăt semnat în 12.06.2020 cu Trameco/Selina. Însă de la Chiribiş la Suplacu de Barcău (26,35 km), licitaţia pornită în 23.08.2017 a fost anulată în 14.01.2020 şi, în ciuda promisiunilor, nu a fost încă relansată, noile "angajamente" fiind final de iulie.

„Sursele noastre spun că pe tronsonul Suplacu de Barcău-Nuşfalău (13,55 km) câştigătorul desemnat va fi UMB, iar pe sectorul-mamut de 41 km care include tunelul Meseş dintre Nuşfalău şi Poarta Sălajului licitaţia de aproximativ 3 miliarde RON se promite a fi lansată în iulie 2020.

Zilele trecute, CNAIR a anunţat oficial câştigătorul pe Poarta Sălajului-Zimbor: acelaşi UMB care ar urma să proiecteze şi să execute cei 12,24 km cu 680 milioane lei fără TVA în 3 ani. Mai întâi însă avem perioada de contestaţii!”, scrie „Pro Infrastructura”

Pe Zimbor-Mihăieşti-Nădăşelu (30,06 km) licitaţia lansată în 21.03.2019 este suspendată din august 2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nefiind în stare să răspundă nici până acum la clarificările cerute de ofertanţi. Cu toţii ştim că Nădăşelu-Câmpia Turzii (61,25 km) este în exploatare, dar n-are spaţii de servicii la 11 ani de la inaugurarea primelor segmente...

Mai grav, cei 15,69 km între Câmpia Turzii şi Cheţani sunt în aer, şantierul fiind practic abandonat de Straco, având un avans de doar 5% în ultimele 12 luni de zile!!! Din fericire, pe Cheţani-Iernut italienii de la Astaldi vor termina lucrările pe cei 17,9 km la finalul acestei veri. Din păcate, noua autostradă va fi muzeu, aşa cum v-am explicat de foarte multe ori, nodul Cheţani fiind pe lotul Straco.

Pe Iernut-Ungheni (13,7 km) se circulă, iar contractul pentru ciotul de 4,5 km până la sud de Târgu Mureş (plus drum de legătură) a fost semnat cu Strabag în data de 29.05.2020, existând autorizaţie de construire (re-emisă) şi proiect tehnic realizat. Lucrările probabil vor începe în această vară.

"Bonus": un alt mini-lot, cei 6,3 km dintre Râşnov şi Cristian, ar putea să fie gata abia spre sfârşit de 2021, în niciun caz în 2020 conform minciunilor autorităţilor dar şi ale antreprenorului general, progresul în teren ajungând la doar 33%.

Autorităţile române au împărţit Autostrada A3 în două proiecte independente: Autostrada Bucureşti–Braşov şi Autostrada Braşov–Cluj–Borş, intitulată şi Autostrada Transilvaniei,[1] punctul comun fiind oraşul Braşov. În 2015 însă, master planul general de transport, care elabora priorităţile de dezvoltare a infrastructurii, nu mai cuprindea din autostrada A3 decât proiectul autostrăzii Comarnic–Braşov şi cel al autostrăzii Târgu Mureş–Borş; legătura Braşov–Târgu Mureş fiind clasificată doar ca drum transregio, un statut inferior celui de drum expres.

Pe 1 decembrie 2009 s-au deschis circulaţiei primii 42 de kilometri din această autostradă, dintre Turda şi Cluj-Napoca Vest (Gilău), iar în 13 noiembrie 2010, încă 10 km între Turda şi Câmpia Turzii, iar în 2018 extensia Cluj-Napoca Vest (Gilău)–Nădăşelu, în timp ce alte tronsoane sunt în execuţie. Din 14 decembrie 2018, sunt circulabili complet toţi cei 62 km ai autostrăzii Bucureşti–Ploieşti, după ce porţiunea dintre centurile celor două oraşe a fost deschisă iniţial în 19 iulie 2012. Pe data de 30 mai 2013 contractul cu firma americană Bechtel pentru tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău–Borş a fost reziliat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite