Harta autostrăzilor. Câţi kilometri vor fi inauguraţi în acest an - INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lotul 3 de la Sibiu - Orăştie, inaugurat anul trecut, trebuie refăcut în acest an
Lotul 3 de la Sibiu - Orăştie, inaugurat anul trecut, trebuie refăcut în acest an

Planurile pe hârtie prevedeau inaugurarea a 150 de kilometri de autostradă în acest an, iar autorităţile sperau să deschidă cel puţin 70. Elementele „surpriză“, care au ţinut fie de lipsa autorizaţiilor, fie, clasic, de întârzierea lucrărilor, au dat peste cap planurile autorităţilor. Acum, se fac eforturi pentru a deschide circulaţiei cel mult 15 kilometri.


Astfel, cel puţin două sectoare de autostradă dintre Lugoj şi Deva şi dintre Sebeş şi Turda ar fi trebuit finalizate în acest an, potrivit autorităţilor. În plus, ar trebui încheiat şi tronsonul dintre Gilău şi Nădăşelu, în total, circa 80 de kilometri.

Contractele de execuţie încheiate cu constructorii erau însă şi mai ambiţioase şi prevedeau finalizarea a trei tronsoane în cazul Lugoj-  Deva şi patru tronsoane la Sebeş- Turda. Potrivit acestora, românii ar fi trebuit să circule la finalul lui 2016 pe încă 150 de kilometri de autostradă. Rezultatul va fi însă departe de aşteptări.

Din păcate, şi şantiere închise în 2015 au trebuit redeschise, din cauza lucrărilor  efectuate în pripă. Este vorba de autostrada „surpată” Sibiu –Orăştie, unde lucrările de refacere ar trebui să se încheie în această lună.

Planurile CNADNR, date peste cap

În februarie 2016, Dan Costescu, fostul ministru al Transporturilor, enumera sectoarele de drum care trebuiau inaugurate în acest an: „E vorba de sectoarele de pe Sebeş – Turda, sectoarele 3 şi 4, de pe sectoarele 3-4 de pe Lugoj-Deva care, împreună cu 3,3 kilometri de pe Bucureşti-Ploieşti… Practic ne aşteptăm ca, undeva la sfârşitul anului, să avem între 75 şi peste 80 de kilometri predaţi“.

Un studiu realizat în această lună de Compania Naţională de Autostrăzi şi DrumuriNaţionale din România (CNADNR) pune faţă în faţă termenele de finalizare şi stadiul actual de execuţie. Spre final de an, realitatea din teren arată cu totul altfel.

Lugoj -  Deva – maximum 15 kilometri de autostradă inauguraţi în 2016

Trei loturi ale Lugoj – Deva, în total 71,6 kilometri, trebuiau finalizate în acest an. În multe cazuri, stadiul construcţiei acestora nu a ajuns însă nici la 50%. Să le luăm pe rând. Lotul 2 de pe autostrada Lugoj-Deja ar fi trebuit încheiat în mai acest an, în schimb stadiul actual de execuţie este de numai 46,9%. Problemele care au împiedicat continuarea lucrărilor ţin de lipsa de autorizaţie de construcţie pentru mai multe sectoare,  precum şi de lipsa acordului de mediu revizuit. Un prim tronson, de 15 kilometri, unde lucrările sunt mai avansate şi unde acum se toarnă asfaltul şi de montează parapeţii, ar putea fi gata în acest an, a promis Cătălin Homor, şeful CNADNR. Este singura lucrare care poate fi finalizată în acest an.

Lotul 3 avea ca termen de finalizare tot finele lunii mai 2016, dar stadiul execuţiei a ajuns doar la 63,2%, întârzierile fiind generate de aceleaşi cauze ca în cazul lotului 2.

Şi, tot în mai ar fi trebuit să se încheie şi construcţia lotului 4, unde lucrările nu au fost finalizate însă nici pe jumătate, stadiul de construcţie fiind de circa 48%, motivele de întârziere fiind lipsa autorizaţiilor de construcţie pentru exproprierile suplimentare, lipsa acordului de de mediu revizuit, precum şi faptul că stabilitatea versantului de la Cariera Carpat Agregate a fost afectată. Dacă toate loturile de la Lugoj Deva ar fi fost încheiate, România ar fi avut în plus peste 30 de kilometri de autostradă, executaţi în acest an. Pentru că lucrările au fost blocate, niciun tronson nu va fi inaugurat integral. Cifra care va fi trecută în 2016 în dreptul Lugoj – Deva este de cel mult 15 kilometri, datorită tronsonului menţionat mai sus.

Sebeş - Turda – bilanţ zero la final de an. Au lipsit autorizaţiile

Patru loturi ale Sebeş -Turda, care subîntind, în total, tot 70 de kilometri, ar fi trebuit finalizaţe tot în 2016, conform contractului. Lipsa unor autorizaţii de construcţie a blocat planurile autorităţilor.

Primele două loturi aveau ca termen de finalizare luna octombrie 2016, iar celelalte luna martie 2016. Autorizaţia de construire, obţinută de abia în prima parte a acestui an, pentru ambele loturi, a făcut ca stadiul de construcţie al acestora să fie în prezent de numai 12,8% (lotul 1), respectiv 11,3% (lotul 2).  

Ceva mai înaintată este construcţia loturilor 3 şi 4, stadiul de realizare depăşind 50%. În cazul lotului 4, trebuiau obţinute autorizaţia de construire pentru lacul Stejăriş, dar şi aceea pentru reţelele de utilităţi. Deşi se estima că acesta va fi gata în decembrie, noile prognoze ale specialiştilor sunt mai pesimiste. Una peste alta, se pare că niciunul din cele patru loturi ale autostrăzii Sebeş  - Turda nu va fi gata în acest an. Prin urmare, în dreptul acesteia se va putea trece la final de an – zero kilometri inauguraţi.

Atât în cazul Lugoj – Deva, cât şi în cazul Sebeş - Turda, finanţarea este asigurată în special din fondurile europene din exerciţiul 2007 – 2013.

Gilău  - Nădăşelu s-a împotmolit în viaduct

Tot blocajele administrative împiedică finalizarea altor loturi, unde lucrările sunt aproape încheiate. În această situaţie se află cel mai avansat sector de autostradă, de pe autostrada Braşov - Borş, lotul Gilău – Nădăşelu, unde lucrările sunt realizate în proporţie de 82%. Conform planurilor, lotul, cu o lungime de 8,7 kilometri, ar trebui finalizat în acest an. Potrivit informaţiilor prezentate de „Adevărul” în luna august, şi aici sunt blocaje. Mai precis CNADNR nu a scos la licitaţie execuţia viaductului peste Someşul Mic, după 3 ani de la rezilierea contractului cu Bechtel. Aşa că şansele de a circula pe acest lot la final de an sunt mici.

Orăştie – Sibiu - şantier închis, şantier redeschis

În septembrie 2016 ar trebui să se încheie execuţia la lotul 3 din Sibiu- Orăştie, între localităţile Cunţa şi Sălişte, autostrada inaugurată în 2014 şi „surpată“ ulterior. Momentan, pe lotul 3 nu se circulă din cauza reparaţiilor. Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, declara recent că lucrările ar putea fi terminate la finele lunii, informaţia fiind susţinută şi de Cătălin Homor, şeful CNADNR.
 

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite