ANALIZĂ Suntem în plină revoluţie fintech. Va profita România de oportunitate?

ANALIZĂ Suntem în plină revoluţie fintech. Va
profita România de oportunitate?

În comparaţie cu alte ţări, România se află la începutul procesului de digitalizare bancară, dar contextul este favorabil unei veniri puternice din urmă, se arată într-o analiză a Saxo Bank, care consideră că ţara noastră poate fi scena unei revoluţii fintech.

Ştiri pe aceeaşi temă

Laurenţiu Nedelcu, managerul băncii pe Europa Centrală şi de Est, analizează premisele şi contextul acestei posibile „revoluţii”. Astfel, pentru ca acest lucru să fie realizat cu succes, băncile trebuie să-şi regândească ofertele pentru a-şi identifica principalii diferenţiatori, înainte de a decide de ce să scape, ce să păstreze şi pe ce să se concentreze şi cum să folosească şi serviciile unor furnizori externi pentru a îmbunătăţi experienţele clienţilor cu costuri reduse şi complexitate minimă a sistemului, spune Nedelcu. 

Potrivit lui, tehnologia din industria financiară – fintech – produce o revoluţie incontestabilă şi vine cu provocări reale, dar şi cu mari oportunităţi pentru cei care o îmbrăţişează. Proliferarea noilor tehnologii - atât în ​​domeniul hardware, cât şi în dezvoltarea experienţei clienţilor - schimbă pentru totdeauna modul în care se oferă serviciile financiare.

Inovaţiile bazate pe tehnologie fac posibile noi modele de afaceri cu focus pe client, ceea ce va permite băncilor de nivel mediu să rămână agile şi să răspundă rapid la o perioadă de schimbări. Acest lucru le va oferi nu doar şansa să supravieţuiască, ci chiar să prospere. Aprecierea acestei oportunităţi, însă, necesită o schimbare radicală a modelelor bancare şi a mentalităţilor, ceea ce pare să se întâmple încet încet şi în România, spune Nedelcu.

El consider că scena tehnologiei financiare din România este încă în fază incipientă. În Polonia, de exemplu, banking-ul online este deja în creştere şi poate că nu este o coincidenţă faptul că prima bancă online lansată în România este poloneză. Republica Cehă, Ungaria şi Slovacia furnziează deja astfel de servicii de mai mulţi ani. Este clar că avem un apetit din partea clienţilor pentru a o lua în această direcţie.

România, locul ideal pentru o nouă revoluţie fintech                                                       

Într-o ţară ca România, unde, din punct de vedere istoric, comisioanele bancare au fost printre cele mai mari din regiune, şansele de succes pentru băncile care oferă servicii digitale alternative eficiente din punct de vedere al costurilor pentru generaţia tânără sunt foarte ridicate. Dar cât de repede se vor putea băncile adapta la această nouă realitate?

„Indiferent dacă băncile româneşti recunosc asta sau nu, trebuie să-şi schimbe mentalitatea şi să înceapă să vadă digitizarea mai degrabă ca pe o oportunitate, decât ca o ameninţare. De asemenea, companiile fintech trebuie să înţeleagă că pentru a fi viabile şi profitabile, ele nu pot perturba întregul lanţ valoric al băncilor. Pentru băncile şi companiile fintech, răspunsul este colaborarea, iar costul de a nu colabora va fi probabil diferenţa dintre supravieţuire şi succes”, declară Nedelcu.

Potrivit lui, la nivel global, băncile îşi reevaluează modelele de afaceri, inclusiv procesele operaţionale, furnizorii şi seturile de competenţe. Procedând astfel, acestea îmbunătăţesc experienţa utilizatorilor, deţinând în acelaşi timp mai puţine active care furnizează acea valoare. Ca parte a acestui proces, băncile se deschid spre colaborarea cu furnizorii terţi, chiar şi în furnizarea de produse, servicii şi procese, odată văzute ca fiind critice pentru business. Pentru ca acest lucru să fie realizat cu succes, băncile trebuie să-şi regândească ofertele pentru a-şi identifica principalii diferenţiatori, înainte de a decide de ce să scape, ce să păstreze şi pe ce să se concentreze şi cum să folosească şi serviciile unor furnizori externi pentru a îmbunătăţi experienţele clienţilor cu costuri reduse şi complexitate minimă a sistemului.

De la ambasadori de brand, la purtători digitali de cuvânt

Deşi acest concept de colaborare este, în general, încă nou pentru România, este intrinsec evoluţiei serviciilor financiare din ţara noastră. În plus, Saxo crede că următorul val al evoluţiei fintech-ului va fi centrat pe interacţiunile naturale cu tehnologia, iar banca doreşte să identifice modalităţile prin care să fim pe valul acestui acest trend. Toate indiciile ne arată inteligenţa artificială (AI).

„AI este ceea ce va sta sub lumina reflectoarelor în perioada următoare. Trebuie doar să te uiţi la proliferarea tehnologiei inteligente în viaţa de zi cu zi; cu produse cum ar fi Alexa lui Amazon şi Google Home devenind normă, vedem că oamenii aleg produse bazate pe caracteristicile AI şi experienţa care le-a fost oferită. Ne aşteptăm să vedem aceeaşi combinare şi în comportamentul clienţilor băncii, deoarece AI devine tot mai răspândită în industria serviciilor financiare”, mai declară Nedelcu.

AI este deja utilizată în serviciile financiare, dar este, probabil, utilizată doar la nivel enterprise. Accentul a fost pus până în prezent pe eficienţă şi reducerea costurilor, dar există un potenţial uriaş ca AI să fie utilizată de serviciile financiare pentru a crea… purtătorii de cuvânt pentru companii. În acelaşi fel în care Alexa funcţionează pentru Amazon sau Siri pentru Apple, viitorul serviciilor financiare ar putea să vadă mărci precum Saxo Bank având propria „faţă AI” sau „voce AI” care vor face parte din brandul lor.

Presiunea pentru schimbare va fi pusă de noua generaţie de clienţi

Pe scurt, inovaţia în domeniul tehnologiei digitale a determinat o schimbare fundamentală a aşteptărilor clienţilor, iar clientul român nu este diferit: a devenit obişnuit cu fiabilitate, comoditate şi personalizare în utilizarea unui serviciu. Cu alte cuvinte, experienţa utilizatorului (UX) este de o importanţă capitală.

Nedelcu mai arată că rămâne de văzut ce va aduce schimbarea completă către digital pe scena financiară a României, dar un rezultat probabil este că se va traduce prin reducerea costurilor pentru consumator ca urmare a tăierii sau eliminării diverselor costuri suportate de serviciile bancare, precum şi prin oferirea celui mai de preţ avantaj, comoditatea. Generaţia tânără din România este familiarizată cu şi deschisă spre fintech, deci este doar o chestiune de timp înainte ca ea să devină o normă.

citeste totul despre: