„Cui îi este frică de John Cassavetes?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Regizoarea şi scriitoarea Doris Mirescu, originară din România, a montat la New York un spectacol-multimedia după pelicula „Soţii“ a lui Cassavetes, regizor cunoscut ca fiind pionierul filmului independent. Doris Mirescu, stabilită la New York, a participat cu adaptarea sa în cadrul Festivalului Under the Radar Festival la Public Theater, care s-a desfăşurat recent în acest oraş.

Filmul „Husbands" („Soţii" - 1970), după un scenariu scris şi regizat de John Cassavetes, descrie vieţile a trei bărbaţi care trec prin criza vârstei mijlocii.

Gus (John Cassavetes), Harry (Ben Gazzara) şi Archie (Peter Falk) sunt trei soţi care trăiesc alături de familiile lor într-o suburbie din New York. Aceştia sunt devastaţi de moartea subită a prietenului lor Stuart. Timp de două zile, buimăciţi de veste, aceştia se plimbă hai hui pe străzi, joacă baschet, dorm la metrou şi îşi îneacă amarul prin baruri. Când se întoarce acasă, Harry se ceartă cu soţia sa şi decide să plece la Londra.

Ceilalţi doi prieteni ai săi îl vor însoţi. Se cazează la un hotel scump, iar la un cazinou întâlnesc trei tinere doamne. În ciuda eforturilor de a le agăţa, aceştia nu au succes. Doar Gus şi Archie se întorc la New York. La sfârşitul filmului, cei doi îşi fac griji pentru Harry şi se întreabă cum se va descurca acesta fără ei.

Cassavetes (1929 - 1989) a declarat că a scris dialogurile după ce a improvizat cu Peter Falk şi Ben Gazzara şi şi-a construit personajele în jurul personalităţii actorilor. Revista „Time" a catalogat filmul, realizat în stilul „cinéma vérité", drept „cea mai reuşită peliculă a lui Cassavetes".

Un spectacol care dă de gândit

„Cui îi este frică de John Cassavetes? În niciun caz regizoarei Doris Mirescu, a cărei adaptare pentru scenă a filmului «Soţii» împărtăşeşte cel mai radical impuls al său: să zguduie naraţiunea convenţională", a scris „New York Times". Publicaţia americană a menţionat că filmul lui Cassavetes, de aproape două ore şi jumătate, este „lung şi, într-o măsură egală, fascinant, iritant şi o corvoadă.

Piesa doamnei Mirescu, mai degrabă o instalaţie de artă decât o piesă de teatru, este chiar mai lungă (trei ore), însă te pune pe gânduri". În spectacolul-multimedia al regizoarei Doris Mirescu, bărbaţi cu camere video îi înregistrează pe actori, realizând un film care să semene cu originalul din 1970. Scena a fost animată de activităţi din viaţa de zi cu zi, a observat „New York
Times".

„În camerele cu pereţi de sticlă care formează decorul simpatic, actorii citesc reviste, stau întinşi pe canapele şi se uită la televizor, la John Cassavetes". Cotidianul american l-a remarcat pe actorul român Florin Penişoară, care îl interpretează pe Gus, despre care a spus că este suficient de puternic să ţină piept „barajului de sunet şi imagine propus de Doris Mirescu".

Textul original, neschimbat

„Noi nu am schimbat niciun cuvânt din textul original. Doris a conceput acest spectacol într-un mod foarte ingenios şi original. În esenţă, nu există o limită între teatru şi film, elementele celor două lumi se întrepătrund şi se completează pe scenă", ne-a declarat Florin Penişoară. Actorul a absolvit un Master of Fine Arts la Actors Studio din New York. A mai jucat în piese de teatru la Cluj-Napoca, la Sf. Gheorghe şi la Bucureşti, iar în filme a apărut în „California Dreamin' (nesfârşit)".

Spectacolul lui Doris Mirescu se va mai juca în această perioadă tot la New York şi există şanse să fie văzut şi de publicul din România în primăvara acestui an.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite