Celule stem embrionare umane, obţinute prin acelaşi procedeu prin care a fost creată oaia Dolly

Foto newshealth.net

Cercetătorii americani au folosit clonarea pentru a crea celule stem embrionare umane. Acestea pot fi folosite la crearea oricărui ţesut sau organ din corp, potrivit BBC.

Potrivit unui studiu publicat în jurnalul ştiinţific Cell, cercetătorii au folosit metode similare celor prin care a fost creată oaia Dolly, primul animal clonat.

Celulele stem reprezintă una dintre marile speranţe ale medicinei moderne, putând fi folosite pentru a regenera ţesuturile vătămate în urma atacurilor de cord sau pentru a vindeca o coloană vertebrală ruptă.

În prezent se fac teste prin care se încearcă redarea vederii unor pacienţi prin folosirea unor celule stem donate. Totuşi, aceste celule stem nu sunt potrivite celor care le primesc şi ar putea fi respinse de organism. Prin clonarea lor, acest risc nu mai există.

Tehnica folosită de oamenii de ştiinţă americani – transferul nuclear al celulelor somatice – a devenit cunoscută după 1996, când oaia Dolly a devenit primul mamifer clonat. Oamenii de ştiinţă au prelevat celule epiteliale de la un adult iar informaţia lor genetică a fost inclusă într-un ovul golit de ADN-ul propriu. Apoi s-a folosit electricitatea pentru a încuraja dezvoltarea ovulului într-un embrion.

Cercetătorii s-au străduit din greu să aplice această tehnică şi în cazul oamenilor. Ovulul începea să împartă, dar nu trecea de stadiul de 6-12 celule. Un om de ştiinţă sud-coreean, Hwang Woo-suk, a susţinut că a reuşit să obţină celule stem din embrioni umani clonaţi însă s-a descoperit că măsluise rezultatul.

Acum, o echipă de savanţi de la Universitatea de Ştiinţă şi Sănătate din Oregon a dezvoltat embrionul până la stadiul de blastocist – aproape 150 de celule. În această etapă se pot preleva celule stem embrionare.

„În urma unei analize minuţioase am descoperit că celulele stem obţinute prin această tehnică au aceeaşi abilitate de a se transforma, ca şi celulele stem embrionare normale, în câteva alte tipuri de celule, printre care şi cele nervoase, hepatice şi cardiace“, a  declarat doctorul Shoukhrat Mitalipov. „Cu toate că mai este mult de muncă până la dezvoltarea unor tratamente sigure şi eficiente pe bază de celule stem, suntem de părere că acesta este un pas important spre dezvoltarea de celule ce ar putea fi folosite în medicina regenerativă“, a mai spus el.

Chris Mason, profesor de medicină regenerativă la University College London, a spus că celulele obţinute prin clonare sunt veridice. „Au făcut acelaşi lucru ca şi fraţii Wright. Au căutat cele mai bune soluţii folosite de alte grupuri din restul lumii şi au făcut un amalgam. Fraţii Wright au reuşit să decoleze iar cercetătorii au creat celule stem embrionare.