Ieşirile în spaţiu le-ar putea distruge astronauţilor vederea. NASA încearcă să descopere ce anume îi afectează

Unul din cinci astronauţi acuză probleme de vedere după misiunile din spaţiu. NASA a încercat să afle ce se întâmplă cu oamenii trimişi în spaţiu şi cât de mult sunt afectaţi.

Astronautul Mike Barratt a plecat în spaţiu în 2009 pe Staţia Spaţială Internaţională. El avea nevoie de ochelari pentru a vedea la distanţă, dar după ce s-a întors din spaţiu problema dispăruse. Totuşi, îi trebuiau unii pentru citit. Trei ani mai târziu, în 2012, vederea lui nu a revenit la normal. NASA a început să cerceteze problema şi a descoperit ca unul din cinci astronauţi acuză schimbări la nivelul sistemul vizual după ce se întorc din spaţiu, notează PopSci.

Specialiştii NASA au ajuns la concluzia că schimbările survin din cauza traiului în imponderabilitate care creşte presiunea la nivelul capului şi alterează forma ochilor. Totuşi, îngrijorările sunt mai serioase pe termen mai lung, cei de la NASA speculând că expunerea la microgravitaţie poate conduce la boli neurologice.

Aceste probleme au fost remarcate la ieşiri în spaţiu relativ apropiate de Pământ. În cazul unei misiuni de cel puţin doi ani spre Marte problemele se pot accentua. Într-un studiu recent efectuat pe şoareci se arată că primii afectaţi sunt nervii optici, dar există şi un stres mai mare asupra celulelor din ochi. Modificările apărute în spaţiu nu au dispărut odată cu întoarcerea cobailor acasă.

Părerile între experţi sunt împărţite, asta pentru că există riscul ca la oameni, deoarece stau mai mult în spaţiu, efectele să fie mai puternice. Dar cobaii folosiţi în studiul recent au ochi sensibili la lumină, astfel că e posibil ca modificările să fi apărut pe fondul expunerii prelungite la lumină şi nu pentru că au fost trimişi în spaţiu. Patricia Chevez-Barrios, doctor specializat în boli de acest tip, susţine că şoarecii folosiţi în studiu au produs mai multe molecule asociate, de regulă, cu leziunile cerebrale şi cu cele la nivelul retinei.

Haide să discutăm, ne găseşti pe pagina Tech Adevărul de pe Facebook