Cum să dispari din căutările Google: gigantul american se supune deciziilor Europei şi îi ajută pe oameni să fie uitaţi

Cum să dispari din căutările Google: gigantul american se supune deciziilor Europei şi îi ajută pe oameni să fie uitaţi

Google ajunge la un acord cu UE, te şterge din căutări, dacă îi ceri asta. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Luna mai aduce o premieră importantă pe Internet. Google e de acord să şteargă utilizatori din rezultatele motorului său de căutare, dacă aceştia îi cer acest lucru. Nu te grăbi, totuşi, să dispari, că nu e nici prea simplu, nici prea rapid. Iată cum poţi înlătura conţinutul nepotrivit.

Pe 13 mai, „The Wall Street Journal“ scria despre decizia Curţii Europene de Justiţie de a-i cere motorului de căutare Google să elimine acele link-uri pe care utilizatorii nu le vor în online pentru că le strică imaginea. Decizia de atunci a venit în urma unui caz din Spania care s-a concentrat pe dreptul unei persoane de a fi uitată. Avocatul a cerut ca toate căutările despre o anumită persoană să fie scoase din motoarele de căutare. Se ajunge astfel la un lucru sănătos pentru mediul online, şi anume că nici Google, nici alte motoare de căutare nu deţin şi nu trebuie să deţină controlul absolut asupra informaţiei de pe Internet.

Recode notează că Google a publicat deja formularul (disponibil aici) prin care te poţi scoate din indexarea sa. Trebuie să ştii, înainte de toate, că link-urile inadecvate şi conţinutul nu dispar, ci pur şi simplu nu mai sunt afişate la o căutare online. Google explică de ce oferă această unealtă. „O decizie recentă a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene a stabilit că anumiţi utilizatori pot solicita ca motoarele de căutare să elimine rezultatele pentru interogările care le includ numele, atunci când rezultatele respective sunt «inadecvate, irelevante sau nu mai sunt relevante ori sunt excesive în raport cu scopurile pentru care au fost procesate»“.

În momentul în care ceri să dispară un anumit link irelevant sau defăimător, trebuie să-ţi confirmi identitatea şi printr-un buletin document şi să explici de ce e deranjant acel conţinut. Astfel, Google reduce riscul ca acest sistem să fie exploatat în scop negativ. În momentul în care Google va înlătura un link, îl va informa şi pe cel care caută că a fost formulată o cerere în sensul ştergerii acelui conţinut din indexarea sa.

Un echilibru nepotrivit între informare şi uitare

„La evaluarea solicitării, rezultatele vor fi analizate pentru a se stabili dacă includ informaţii despre dvs., care nu mai sunt de actualitate, precum şi dacă aceste informaţii sunt de interes public (de ex., informaţii despre escrocherii financiare, despre malpraxis, despre condamnări penale sau despre comportamentul public al funcţionarilor guvernamentali)“, se mai arată pe pagina companiei. Larry Page, cofondator şi director Google, a spus că au greşit că nu au discutat direct cu autorităţile din Europa despre problema asta.

Celălalt cofondator a spus că nu e bine ce vrea să facă Curtea de Justiţie, chiar dacă înseamnă să protejeze utilizatorul. „Intră în conflictul «dreptul de a fi uitat» cu dreptul la informare. Din perspectiva Google, aici intervine echilibrul. Google consideră că, odată cu această decizie, acel echilibru este afectat“, a declarat Serghei Brin la conferinţa Code.

În final, ce se va întâmpla cu ceea ce apare despre tine online? Pur şi simplu nu mai apare la o simplă căutare. Un articol incomod nu mai apare, dacă înlăturarea e întemeiată, o imagine nu mai apare, dar toate acestea rămân unde sunt găzduite. Practic, Google nu mai intermediază găsirea conţinutului care dăunează utilizatorilor.

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: