Cum au pierdut interlopii sârbi două tone de cocaină în Marea Neagră. Combinaţia letală de amatorism, lăcomie şi ghinion
0Procurorii DIICOT au făcut publice date noi în dosarul drogurilor recuperate în martie 2019 din Marea Neagră. Din informaţii reiese că transportul cantităţii colosale de cocaină a eşuat din cauza amatorismului şi lăcomiei traficanţilor.
Noi detalii privitoare la scandalul cocainei pierdute în martie 2019 pe litoralul românesc ies la iveală dintr-un rechizitoriu făcut public pe 12 iulie 2019 de către magistraţii DIICOT. Documentul constituie probatoriul prin care procurorii solicită prelungirea arestului preventiv pentru doi cetăţeni sârbi aflaţi deja în custodia autorităţilor din România şi anchetaţi pentru trafic de droguri de mare risc şi constituirea de grup infracţional organizat.
Din rechizitoriu reiese că grupul traficanţilor de droguri era format din mai multe persoane, de cetăţenie sârbă, spaniolă şi română. Cel mai probabil, reţeaua era coordonată de şefii unei grupări interlope din Serbia, iar scopul a fost de a transporta o cantitate de cel puţin 3 tone de cocaină cu o puritate extrem de ridicată, de peste 90%, de provenienţă sud-americană, din largul Mării Negre spre vestul Europei.
Au cumpărat două şalupe puternice
Au ieşit în evidenţă în Tulcea cinci persoane care făceau parte din grupul infracţional, printre care cei doi şoferi sârbi arestaţi acum, un bărbat sârb cu rol de coordonator şi alte două persoane, dintre care una de sex feminin.
Pentru a aduce la ţărm drogurile din largul Mării Negre, acolo unde au ajuns în jurul datei de 18-20 martie cu un vapor neidentificat până acum, traficanţii au cumpărat din Tulcea şi din Mangalia, pe 13 martie, două şalupe rapide cu motoare foarte puternice. Unul dintre vânzători a fost martor-cheie în ancheta procurorilor DIICOT. Acesta a explicat că ambarcaţiunea eşuată la Sfântu Gheorghe, o şalupă rapidă marca Bayliner Trophy, cu motor de 250 de cai putere, a fost încărcată cu droguri mult peste capacitatea normală, acesta fiind principalul motiv, cel mai probabil, pentru care a naufragiat. Imaginea bărcii sfărâmate pe un ţărm din Delta Dunării a făcut înconjurul lumii. Poliţia a ajuns la epavă în dimineaţa zilei de 22 martie şi a recuperat aproape o tonă de cocaină ascunsă în pereţii ambarcaţiunii.
O cantitate similară de cocaină a fost găsită în zilele următoare de pe litoralul României şi al Bulgariei. Este posibil ca o parte dintre drogurile ajunse la ţărm să fi fost transportate cu aceeaşi şalupă eşuată sau să nu fi putut fi recuperate de traficanţi după ce au fost aruncate din vapor în mare, pachetele găsite pe plajă fiind „îmbrăcate“ în veste de salvare pentru a le asigura flotanţa. Oamenii din Deltă spun că pe mare a fost o furtună puternică în acele zile.
Utilitară Opel închiriată din Bucureşti
Cu toate acestea, o altă tonă de cocaină „a supravieţuit“ până pe uscat şi n-a fost recuperată nici până acum de anchetatori, care suspectează că este ascunsă undeva pe teritoriul României. Drogurile au fost transportate din largul Mării Negre şi până în Băltenii de Sus, o localitate situată pe braţul Sfântu Gheorghe din Delta Dunării, cu cea de-a doua şalupă cumpărată de traficanţi, o ambarcaţiune marca Beneteau Antares. Cocaina a fost transportată iniţial până la o pensiune la care traficanţii erau cazaţi şi ulterior cu o utilitară marca Opel (închiriată din Bucureşti pe 14 martie) în satul Zebil, de unde urma să fie încărcată în TIR-uri şi să plece spre vestul Europei.
Traficanţii au preluat „marfa“ pe 20 martie în jurul prânzului şi au transportat-o în Zebil unde, cel mai probabil urmau să facă joncţiunea cu celălalt transport, care eşuase deja la Sfântu Gheorghe. Cei doi şoferi de TIR nu ştiau că şalupa eşuase în Sfântu Gheorghe şi au declanşat o ceartă în curtea unei staţii de betoane, acolo unde parcaseră cele două autotrenuri şi dubiţa. Motivul disputei, cred anchetatorii, a fost faptul că întreaga cantitate pe care trebuia s-o încarce în TIR-uri era mai mică decât cea pe care o ştiau.
Sârbul care a fugit din Sfântu Gheorghe
Scandalul făcut de sârbi a fost tocmai motivul pentru care au ajuns să fie reţinuţi de autorităţi, în zilele de 23 şi 24 martie. Un paznic al staţiei de betoane a suspectat activităţi ilegale, a intrat pe furiş în dubiţă, a furat un pachet care conţinea un kilogram de cocaină şi l-a predat şefului de post din comună. Cu toate acestea, şefii Poliţiei din Tulcea s-au mobilizat foarte greu şi, până au ajuns la locul reclamat de paznic, sârbii deja plecaseră. Deşi au fost reţinuţi cu tot cu autotrenuri, poliţiştii români n-au mai găsit şi drogurile încărcate în 30 de saci de rafie care conţineau aproximativ o tonă de cocaină.
Alte amănunte interesante au fost furnizate poliţiştilor de un cetăţean din Tulcea care a fost contactat pe 20 martie de liderul sârb al grupării care i-a cerut să-i asigure o barcă până la Sfântu Gheorghe. Sârbul aflase că transportul eşuase pe plajă şi a încercat să recupereze drogurile. Cetăţeanul sârb, care nu a fost identificat până acum, l-a contactat din nou pe tulcean pe 22 martie, cerând o barcă cu care să se întoarcă de urgenţă în Tulcea. Era ziua când Poliţia identificase deja epavă. Speriat că va fi prins şi dându-şi seama că drogurile sunt pierdute, sârbul s-a făcut nevăzut.
În dosarul cauzei apar şi interceptări ale celor doi şoferi sârbi, în care aceştia vorbesc despre perioada de reţinere în cazul în cazul în care vor fi prinşi. „O să ne reţină o lună de zile... dar vezi după aceea ne-a spus translatorul acesta ... poate să te ţină încă o sută şaizeci şi cinci de zile... jumătate de an, omule, după legea lor.... şi nu sunt motive... de ce...“; „Păi dacă plăteşti n-o să te ţină.... dacă nu plăteşti o să te ţină. (...) O lună o să rezist...(...) Maxim poate să te ţină după legea lor o sută şaizeci şi cinci de zile“.
Pe aceeaşi temă: