Autostrada Timișoara - Moravița, în licitație publică. Oferte așteptate pentru noua rută între România și Serbia
0Două loturi ale Autostrăzii Timișoara - Moravița se află în licitație publică, iar până la mijlocul lunii noiembrie companiile de infrastructură rutieră pot depune oferte pentru construcția lor. Noua autostradă va lega România de Serbia.

Ofertele pentru construcția celor două tronsoane ale Autostrăzii Timișoara - Moravița pot fi depuse până la mijlocul lunii noiembrie, a anunțat Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„14 noiembrie 2024 este data limită pentru depunerea ofertelor la licitația necesară construcției lotului 2 al autostrăzii Timișoara - Moravița. Pentru construcția lotului Jebel - Moravița (33,49 km) sunt alocate, prin Programul Transport (PT) maximum 4,23 miliarde de lei (fără TVA) și 48 de luni (12 luni proiectare și 36 de luni execuție)”, a informat managerul CNAIR, pe pagina sa de Facebook.
Contractul pentru tronsonul de autostradă din vestul României prevede construcția mai multor structuri și utilități pe acest lot. Cele mai complexe lucrări sunt un pod în lungime de 560 metri peste calea ferată CF 124 Timișoara - Reșița și peste DN 58B, un nod rutier pe DN 58B la Voiteg, un nod rutier la Moravița, două spații de servicii, două parcări de scurtă durată, un Centru de întreținere și coordonare (CIC).
„Toate spațiile de servicii și parcările de scurtă durată vor fi dotate cu infrastructura necesară amplasării unor stații pentru încărcarea autovehiculelor electrice (minimum 6 stații electrice în fiecare facilitate)”, a informat reprezentantul CNAIR.
Data de 11 noiembrie 2024 a fost stabilită ca termen limită pentru depunerea ofertelor necesare construcției primului lot al autostrăzii Timișoara - Moravița, în lungime de 35 de kilometri.
„Construcția Lotului 1 (Remetea Mare - Jebel) are alocată o valoare de 5,65 miliarde de lei, fără TVA (sumă asigurată prin PT) și o perioadă de 48 de luni (12 luni proiectare și 36 de luni, execuție)”, arată CNAIR.
Autostrada va fi construită în patru ani
Autostrada A9 Timișoara – Moravița va avea un cost estimat de 14 miliarde lei și execuția va dura patru ani. Ea va avea o lungime totală de 72,930 km și va fi împărțită în trei sectoare: tronsonul 1 între km 0+000 – km 35+670; tronsonul 2 între km 35+670 – km 69+160 și tronsonul 3 între km 69+160 – km 72+930. Acesta din urmă va fi un nod rutier amplasat la ieșirea din Moravița, spre punctul de trecere a frontierei..
Traseul Autostrăzii A9 Timişoara - Moraviţa (până la frontiera cu Serbia) începe din A1 în zona Remetea Mare, continuă în paralel cu centura Timişoara Sud până în zona Giroc, unde va fi realizat un drum de legătură cu această centură. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel - Opatiţa - Stamora Germană - Moraviţa, până la frontiera cu Serbia.
„Autostrada Timișoara - Moravița se va construi în extravilan/intravilan pe teritoriul unităților administrative din județul Timiș: Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița, domeniul public și privat al UAT și în proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice”, se arată în proiectul depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiș.
Lungimea traseului este de 73 kilometri și include punctul de trecere a frontierei cu Republica Serbia. Proiectul propus se suprapune parțial sitului Natura 2000 Lunca Timişului, cât și vecinătății rezervației naturale Arboretumul Bazoș. Autostrada va face parte din culoarul paneuropean Gdansk – Salonic. Pe cea mai mare parte a traseului, Autostrada a fost proiectată pentru circulația cu o viteză de până la 140 km/h.