Video Primul drum expres construit integral în România, aproape de finalizare. „Sunt mobilizați peste 550 de oameni”
0Primul drum expres realizat integral în România, care leagă Craiova de Pitești, ar putea fi deschis circulației pe întregul său traseu de la mijlocul lunii iulie, odată cu finalizarea ultimului tronson al acestuia și a nodului de legătură cu Autostrada A1.

Prima șosea de mare viteză finalizată în întregime în România va fi Drumul Expres Craiova–Pitești (DEx12), cunoscut și sub numele de „Oltenia Expres" sau „Autostrada Ford". Lucrările pe ultimul tronson aflat încă în șantier au ajuns la final, iar pe cea mai mare parte a traseului de peste 120 de kilometri șoferii pot deja circula.
Drum de mare viteză Craiova - Pitești - Constanța
„Vom putea circula de la Craiova până la Constanța exclusiv pe autostradă. E un moment simbolic și extrem de important pentru rețeaua rutieră națională”, a declarat recent ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
În prezent, potrivit Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova, peste 500 de muncitori sunt mobilizați pe șantierul DEx12, în special la nodul rutier cu Autostrada A1 din zona Albota.
„A fost finalizată montarea grinzilor pasajului rutier al DEx12 peste A1. În prezent, la pasaj se lucrează la montarea predalelor și la betonarea plăcii. Se execută și lucrări de aplicare a marcajelor rutiere, montare a parapetelor, asigurare a scurgerii apelor și diverse intervenții în afara părții carosabile. În șantier sunt mobilizați peste 550 de oameni și funcționează aproximativ 180 de echipamente, utilaje și autocamioane. Circulația rutieră pe A1 se desfășoară restricționat, cu semnalizare corespunzătoare”, a informat Direcția de Drumuri și Poduri Craiova, care a publicat și imagini de pe șantier (video).
Lucrările la șoseaua de mare viteză Pitești - Slatina – Craiova, cu o lungime totală de 121 de kilometri, au început în anul 2019.
În vara anului 2022 a fost deschis traficului rutier tronsonul Slatina - Robănești, de 40 de kilometri, în 2023 a fost inaugurat tronsonul Slatina - Colonești, de 32 de kilometri, iar în 2024 au fost deschise tronsoanele Craiova - Robănești, de 18 kilometri, și secțiunea Colonești - Albota, de 19 kilometri.
Au mai rămas nefinalizați circa 12 kilometri între Albota și Pitești, unde drumul expres va fi conectat cu Autostrada A1.
Alte două inaugurări așteptate în 2025
Drumul expres Craiova - Piteşti include 75 de poduri şi pasaje, 26 de intersecţii denivelate fără acces, trei baze de întreţinere și deszăpezire, patru spaţii de servicii şi patru parcări de scurtă durată.
Tot în luna iulie ar putea fi deschiși traficului rutier primii kilometri din Drumul Expres DEx4 Turda - Dej. La Turda este în șantier un tronson de cinci kilometri ai DEx4, care va lega Autostrada A3 de DN1 la Tureni. Pe acest sector sunt construite șapte poduri și viaducte. Restul traseului dintre Turda și Dej, de aproximativ 70 de kilometri, se află în stadiul de planificare.
În faza finală a construcției se află și șoseaua DEx6 Brăila-Galați, cu o lungime de 10,76 kilometri, care va include un pod hobanat (suspendat pe cabluri) peste râul Siret, cu o lungime de 307 metri.
Drumuri expres plănuite în România
Drumurile expres plănuite în România au fost introduse pentru prima dată în Master Planul General de Transport din 2014.
În 2022 au fost finalizați primii kilometri de drumuri expres incluși în acest plan, care viza inițial construcția a 2.400 de kilometri de drumuri expres. Cea mai mare parte a sectoarelor sunt încă în planificare.
Printre acestea se numără: DEx1 – Valahia Express (Găești – Târgoviște – Ploiești), DEx2 – Danubius Express (Lugoj – Drobeta-Turnu Severin – Craiova – Alexandria – București), DEx3 – Brașovia Express (Brașov – Pitești), DEx4 – Someș Express (Turda – Cluj-Napoca – Dej – Baia Mare – Halmeu), DEx5 – Moldavia Express (Bacău – Piatra Neamț), DEx6 – Milcovia Express (Brăila – Galați), DEx7 – Muntenia Express (Buzău – Brăila), DEx8 – Dobrogea Express (Constanța – Tulcea – Brăila), DEx11 – Crișana Express (Arad – Chișineu-Criș – Salonta – Oradea), DEx12 – Oltenia Express (Craiova – Pitești), DEx13 (Bacău – Piatra Neamț), DEx14 (Satu Mare – Oar), DEx15 (Suceava – Siret), DEx16 (Arad – Oradea), DEx17 (Brăila – Focșani), DEx18 (Buzău – Brăila), DEx19 (Craiova – Târgu Jiu), DEx20 (Constanța – Tulcea – Brăila).
Drumurile DEx9 și DEx10 nu au încă trasee stabilite sau documentație tehnică disponibilă.