Navele de croazieră nu mai vin în Portul Constanța. Două sunt motivele, iar pagubele pentru turism sunt imense

0
Publicat:

În jur de 70.000 de turiști străini veneau anual în Constanța, pe navele de croazieră, însă pandemia și actualul război din Ucraina i-a determinat pe agenții de turism să scoată această destinație din circuitele lor.

Navele de croazieră nu mai vin deloc în Portul Constanța FOTO CNAPMR
Navele de croazieră nu mai vin deloc în Portul Constanța FOTO CNAPMR

Deși portul Constanța are un terminal de pasageri modern și dotat cu tot ce trebuie, inclusiv personal, locația este nefolosită de aproape trei ani. Singura utilitate în acest interval a fost aceea de a primi, periodic, câte o navă militară străină venită în portul Constanța la diverse exerciții.

Misiunea sa principală, aceea de a asigura servicii pentru turiștii de pe navele de croazieră, nu și-a mai găsit utilitatea din moment ce astfel de nave nu au mai venit în portul Constanța de trei ani.

image

După lunile de restricții din pandemie, operatorii din turism sperau că turiștii vor reveni, numai că a izbucnit războiul din Ucraina, motiv pentru care Marea Neagră este privită ca o zonă de conflict, cu nave de război și mine marine. Pierderile economice pentru turism sunt imense și nu există speranțe de redresare nici în viitor.

„Aveam aproape 70.000 de pasageri veniți să ne viziteze”

Declinul se vede cel mai bine în statistici. Dacă în 2013 se înregistrau 69 de escale și peste 50.000 de pasageri, un an mai târziu, se înregistra un adevărat record: 96 de escale au făcut navele maritime de pasageri în Portul Constanța. Fluxul s-a menținut până în anul când a izbucnit pandemia.

„Aveam atunci aproape 70.000 de pasageri veniți să ne viziteze, aduși de aproximativ 50 de nave de croazieră. Anii ce-au urmat au dus la o rărire semnificativă a traseelor din Marea Neagră, din cauza faptului că existau prea puțin obiective turistice de vizitat pe această zonă, din moment ce nu mai puteau fi vizitate porturile din Rusia și din Ucraina", a declarat Vlad Popescu agent pentru croaziere.

O dată cu restricțiile COVID‑19 urmate de punctul culminant al declașării războiului în Ucraina, navele de croazieră nu au mai ajuns deloc în Portul Constanța. Deși anul trecut 28 de nave maritime de croazieră își anunțaseră prezența în Portul Constanța, toate rezervările au fost anulate, iar companiile au preferat să organizeze călătorii în zone sigure, fără pericolul minelor marine și fără nave de război.

„Marea Neagră este declarată în totalitate zonă de război, asigurările se securitate sunt duble față de alte zone și practic nu mai sunt în acest moment porturi care pot fi vizitate de navele de pasager decât Constanța și poate porturi din Bulgaria și Turcia", a afirmat Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Nici anul acesta nu se anunță mai bun, din acest punct de vedere. Chiar în această perioadă se organizează viitoarele croaziere din primăvară și vară și, deși cinci nave mari de pasageri au anunțat că vor sosi la Constanța, situația este incertă.

image

„Decizia finală va fi luată de companiile de croazieră la începerea călătoriei în funcție de situația pe Marea Neagră, ei vor decide dacă mai vin sau anulează, noi îi așteptam cu toate facilitățile", a afirmat Florin Vizan, director general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Pierderi uriașe pentru turism

Corina Martin, managerul unei agenții de turism, spune că zecile de mii de turiști aduceau bani mulți turismului din Dobrogea și că sunt pierderi uriașe pentru operatori și bugetele locale deopotrivă.

„Foarte multe nave tranzitau portul, în escală, ceea ce ne aduceau mii de pasageri care urmau să coboare în tururi și excursii în Constanța, Tulcea, București. Câștigau și ghizii, cramele, muzeele, restaurantele dobrogene, ca să nu mai vorbim de pierderile de imagine", spune Corina Martin.

image

Din păcate, și județul Tulcea are de pierdut din acest punct de vedere. Atacurile rușilor asupra porturilor Reni și Ismail se fac simțite până pe teritoriul României, așa că nici navele fluviale de croazieră nu au mai venit în Delta Dunării, fiindcă este prea aproape de război.

Reprezentanții a șapte nave fluviale au anunțat că au în plan să facă escală, însă deocamdată nimic nu este cert. Dacă nu vor anula rezervarea, prima navă este programată pe 24 martie.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite