A treia escală a navei-şcoală „Mircea” în ţinutul faraonilor. Prima a avut loc în 1939

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava-scoală Mircea în Egipt FOTO Forţele Navale
Nava-scoală Mircea în Egipt FOTO Forţele Navale

Nava-şcoală „Mircea” a acostat luni, 18 iulie, în portul egiptean Alexandria în cadrul marşului de instrucţie, care reprezintă ultima parte a stagiului de practică desfăşurat de studenţii Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”.

Cadeţii de la bordul velierului românesc au vizitat nave militare şi şantierul naval din Baza Navală din Alexandria, precum şi Academia Navală Egipteană din acelaşi oraş. Pe durata acestor vizite, viitorii ofiţeri ai Forţelor Navale Române au interacţionat cu reprezentaţii şi studenţii Forţelor Navale Egiptene şi au avut oportunitatea de a îşi dezvolta bagajul de cunoştinţe. De asemenea, echipajul navei-şcoală „Mircea” a primit, la rândul său, vizita conducerii Ambasadei României la Cairo şi a reprezentanţilor autorităţilor locale, precum şi a comenzii bazei navale gazdă.

Vizitele şi interacţiunile desfăşurate în timpul escalei marinarilor militari români în Egipt au fost realizate cu sprijinul Ambasadei României în Republica Arabă Egipt. Cele cinci zile pline de activităţi de diplomaţie navală nu au fost lipsite de momente de emoţie, joi, 21 iulie, o parte dintre românii stabiliţi în Egipt şi familiile acestora au urcat la bordul navei-şcoală „Mircea”, păşind, astfel, pe pământ românesc, unii dintre ei după foarte mulţi ani. 

Nava a mai acostat în portul egiptean Alexandria în anul 1939, în timpul primului său marş de instrucţie, şi în anul 1974.

Istoria velierului 

Nava - şcoală Mircea este un velier clasa A tip bark, cu trei arbori, având o înălţime de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafaţă totală de 1.750 metri pătraţi. Această navă a fost construită în perioada 1938-1939 la Şantierul Naval "Blohm & Voss" din Hamburg, Germania. Din seria să mai fac parte navele "Eagle" - SUA, "Gorch Fock I" - Germania, "Gorch Fock ÎI" - Germania şi "Sagres" - Portugalia.

Certificatul de naştere al noii nave-şcoală a fost semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, acelaşi an, a fost lansată la apă şi botezată cu numele MIRCEA, alegere justificată de bogată tradiţie şi renumele predecesorului sau.

La 27 aprilie 1939, a avut loc ceremonia ridicării pavilionului naţional, iar pe data de 17 mai 1939, Mircea, o nava cu caracteristici superioare, ce asigura condiţii de navigaţie şi viaţă la bord mult îmbunătăţite, a intrat în serviciul Marinei Militare.

Primul bric Mircea pe care studenţii şi-au făcut practica a fost o corabie de tip goeletă, construită în 1882 la şantierul Thames Ironworks and Shipbuilding Company din Londra.  Corabia, construită aproape în întregime din lemn, avea o lungime de 7,6 metri, două catarge şi 14 vele. La bordul ei şi-au făcut ucenicia numeroase generaţii de marinari. Predarea ştafetei către nava-şcoală Mircea s-a făcut în anul 1939.

Nava-şcoală „Mircea“ a fost confiscată de sovietici la începutul lunii septembrie 1944, alături de alte nave româneşti care au fost încadrate în flota proprie din Marea Neagră. În urma repetatelor intervenţii ale autorităţilor române, guvernul URSS a decis ca bricul să fie retrocedat ţării noastre. La 27 mai 1946, s-a desfăşurat, în portul Constanţa, festivitatea de preluare a navei-şcoală „Mircea“, la care au fost prezenţi Regele Mihai, Petru Groza, Gheorghe Tătărescu şi Gheorghe Gheorghiu-Dej. Din păcate, nava era o ruină.  

În cele opt decenii de existenţă, nava-şcoală Mircea a fost în peste 45 de marşuri de practică în Marea Neagră, Marea Mediterană şi Oceanul Atlantic. Cele trei traversade, din anii 1976, 2004 şi 2009, au reprezentat cele mai lungi şi complexe misiuni din cariera sa. Datorită bunei pregătiri a comandanţilor, dar şi a echipajului, nava Mircea a trecut cu bine de toate obstacolele de pe traseu şi s-a întors întotdeauna cu bine acasă.

Vă mai recomandăm:

Amintirile contraamiralului Mircea Caragea de la primul marş al bricului Mircea: „Era să mâncăm bătaie de la fascişti“

Celebrul bric Mircea are patru nave surori. În ce ţări se află superbele veliere

Cum a reuşit să întocmească Alexandru Cătuneanu prima hartă a litoralului: „Mergeau în braţe cu instrumentele fragile, hurducăiţi de vreo căruţă“

Constanţa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite