Se reia proiectarea autostrăzii Braşov-Bacău. Drumul presărat cu acuzații de poluare și demolări de locuințe
0Documentaţia de atribuire pentru reluarea licitaţiei necesare finalizării Studiului de Fezabilitate pentru construcţia autostrăzii Braşov- Bacău (A13), a fost transmisă vineri, 17 martie, la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice pentru validare.

„Se reia proiectarea Autostrăzii-Braşov- Bacău! CNAIR a transmis astăzi la ANAP (pentru validare) documentaţia de atribuire pentru reluarea licitaţiei necesară finalizării Studiului de Fezabilitate, pas esential pentru construcţia Autostrăzii Braşov- Bacău (A13)”, a precizat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, pe pagina personală de Facebook.
Grindeanu spune că durata contractului de proiectare a autostrăzii Brașov-Bacău este de 24 de luni.
„După validarea documentaţiei va fi anunţată în SEAP valoarea contractului dar şi data limită pentru depunerea ofertelor. Acest sector de autostradă face parte din infrastructura de mare viteză care asigură legătura dintre Moldova şi Transilvania pe traseul Braşov - Târgu Secuiesc - Oneşti -Bacău”, mai scrie Grindeanu.
Proiectul este cuprins în strategia de finanţare în cadrul noului Program Transport 2021-2027.
Petiții ale locuitorilor din două comune
Locuitorii a două comune din judeţele Covasna şi Braşov ceruseră modificarea traseului invocând motive economice şi de mediu, dar CNAIR nu a ţinut cont de petiţii. Autostrada care va lega Bacăul de Braşov va avea 162 de kilometri şi va costa aproximativ 3,5 miliarde de euro.
O petiţie vizavi de traseul autostrăzii A13 a fost iniţiată de locuitorii comunei Ilieni, din judeţul Covasna. Sătenii s-au declarat nemulţumiţi de faptul că traseul propus de CNAIR va conduce la scăderea nivelului de trai al locuitorilor, dar şi la creşterea semnificativă a poluării de mediu şi a celei fonice.
Ulterior, au iniţiat o acţiune similară şi locuitorii din comuna Hărman, judeţul Braşov, care spun că realizarea autostrăzii Braşov-Bacău presupune demolarea a mai bine de 50 de gospodării – majoritatea cu case construite în ultimii 10 ani – care se află pe traseul autostrăzii.
Casele din sat sunt răsfirate, iar în petiţie se menţiona că drumul va fi la o distanţă mai mică de 200 de metri de gospodării. De asemenea, autorii petiţiei au menţionat că realizarea drumului de mare viteză presupune izolarea unei părţi a satului aflată între un deal şi viitoarea autostradă.
Un alt impact al acestui proiect, susţin autorii petiţiei, constă în „afectarea drastică a traiului zilnic al populaţiei prin poluare, imposibilitate de deplasare la proprietăţile agricole, implicit imposibilitatea cultivării terenurilor proprii“.
Impact negativ va avea proiectul şi asupra mediului, pentru că va duce la afectarea ecosistemului natural şi a biodiversităţii prin traversarea autostrăzii peste albia râului Olt – rezervaţie naturală cu specii de plante endemice protejate – Laleaua Pestriţă (Fritillaria meleagris L.) şi animale protejate – castorul.
Tot despre acest proiect, iniţiatorii spun că va duce la „distrugerea parţială a digurilor de protecţie ce înconjoară şi apără satul Podul Oltului împotriva inundaţiilor”.
După analizarea petiţiilor, reprezentanţii CNAIR au anunţat că nu vor modifica traseul stabilit iniţial de proiectant.
A13 Bacău – Braşov în cifre:
- 162 de kilometri lungime şi un cost estimativ de 3,48 miliarde de euro;
- 25 de kilometri de poduri;
- 12 kilometri de tuneluri;
- 14 noduri rutiere;
- 21 de pasaje peste autostradă;
- 67 de podeţe peste canale şi văi.