Cultura organizationala - diferenta dintre o companie de succes si una falimentara

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firmele renumite atrag aproape orice persoana interesata de un loc de munca, nu numai pentru ca oferta lor salariala este peste medie, ci in egala masura datorita faptului ca ofera conditii de munca

Firmele renumite atrag aproape orice persoana interesata de un loc de munca, nu numai pentru ca oferta lor salariala este peste medie, ci in egala masura datorita faptului ca ofera conditii de munca excelente si au o cultura organizationala puternica. Cultura organizationala reprezinta un stil de viata, fiind rezultanta unui evantai de practici interne, norme de conduita, valori, aspiratii si credinte specifice firmei respective - adica, tocmai ceea ce ii confera personalitate si identitate umana. Cu cat o organizatie are o cultura proprie mai puternica, cu atat ea este mai matura si mai bine definita, avand un impact mai mare asupra angajatilor si implicit asupra performantelor acestora. Cultura organizationala caracterizeaza modul cum sunt structurate activitatile, relatiile dintre oameni si relatiile cu tertii. De la modul cum se imbraca angajatii (chiar daca nu exista o uniforma oficiala), pana la modul in care sunt gestionate conflictele, totul poarta (ar trebui sa poarte) amprenta unei strategii unitare. Aceasta are rolul de a omogeniza anumite conduite si de a incuraja rezultatele pozitive, descurajandu-le totodata pe cele negative. Chiar si in cazul unei organizatii mature, cultura organizationala se redefineste continuu prin ajustari minore. O firma fara cultura organizationala este vulnerabila, asemeni unui stat fara cultura si istorie. Este de aceea esential ca, pe masura ce se dezvolta si ajunge sa aiba tot mai multi angajati, firma sa se ocupe de crearea unui cadru general de lucru, nelasand acest lucru la intamplare. Cultura organizationala determina angajatii sa se comporte intr-un anumit fel, sa respecte anumite standarde si sa devina sustinatori convinsi ai unui stil de actiune din proprie convingere. Relatia dintre cultura unei organizatii si performantele economice se manifesta de exemplu prin motivatie (efort crescut, eficienta maxima), loialitate (fluctuatie mica de personal) sau creativitate (solutii inovatoare, surprinderea oportunitatilor). Cultura unei organizatii se bazeaza pe mai multe componente, precum valorile companiei, misiunea companiei, simbolurile definitorii, normele si practicile curente, istoricul, fondatorii si "mitologia". Drepturile si obligatiile salariatilor, comunicarea interna, modul in care managementul isi defineste si operationalizeaza deciziile, gradul de formalism intern, politica de personal sau nivelul de creativitate, toate sunt parte ale culturii organizationale. Cea mai vizibila componenta a unei culturi mature este simbolul. Simboluri sunt chiar si arhitectura cladirii, modul in care a fost realizat designul interior, culorile reprezentative, sigla si logoul companiei... O cultura organizationala limitativa are efecte negative, prin reducerea diversitatii si diminuarea creativitatii. De pilda, exista organizatii care au o cultura de putere, in care liderul exercita un control riguros. Din contra, in organizatiile cu o cultura de tip echipa, ceea ce conteaza este participarea tuturor intr-un efort colectiv, pentru binele comun, punandu-se astfel in valoare creativitatea si comunicarea. Alte organizatii au o cultura de tip academic, in care se pune accent pe dezvoltarea personala si atragerea unor talente individuale (de exemplu, companiile private de cercetare). Interesant este faptul ca pentru angajatii obisnuiti situatia de fapt este mai putin vizibila, specificul organizatiei fiind mult mai bine perceput de un observator extern sau de o persoana care migreaza dintr-o companie in alta. De aceea, in afara de simbolurile companiei, care au desigur si valoarea lor comerciala, cultura organizationala nu este ceva vizibil. Asemeni oamenilor care, pentru a evita problemele de sanatate, se supun unui control medical periodic, si organizatiile trebuie sa treaca printr-un proces de diagnoza periodic, care sa obiectiveze ceea ce este bun si ceea ce este mai putin bun la un moment dat, inclusiv din perspectiva culturii organizationale. Ajuns aici, trebuie sa precizam ca lipsa culturii organizationale este o caracteristica a firmelor romanesti. Este o problema de mentalitate. O firma straina vine din start cu o anumita viziune asupra modului de a gestiona o afacere, o viziune cladita intr-un mediu economic evoluat si diferit de cel romanesc si care este intr-o masura considerabila responsabila de succesul inregistrat. Cultura organizationala poate insemna diferenta dintre o companie de succes si una falimentara. Sorin Faur Specialist Resurse Umane Tel.: 0721.364.175 www.creativeminds.ro

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite