Video Provocarea celei mai lungi autostrăzi din România. Viaductul Boița, calea spectaculoasă spre Valea Oltului
0Traseul celei mai spectaculoase porțiuni a Autostrăzii A1 prinde contur la intrarea pe Valea Oltului, unde lucrările la viaductul Boița au început în vara anului 2024. În 2028, șoferii ar putea circula pe întreaga lungime a autostrăzii.

În 2028, șoferii ar putea circula pe întreaga distanță a Autostrăzii A1 București – Nădlac, cea mai lungă autostradă din România.
Doar două porțiuni din drumul care leagă Capitala de frontiera de vest a țării au rămas nefinalizate: Autostrada Sibiu – Pitești și un sector de nouă kilometri (Holdea – Margina) din județul Timiș, ambele implicând lucrări complexe.
Viaductul Boița, în șantier de un an
Un astfel de punct dificil este Viaductul Boița, situat pe sectorul Boița – Cornetu, care va traversa Valea Oltului, prin vestul Munților Făgăraș.
Construcția viaductului a început în vara anului 2024, la capătul dinspre Sibiu al Autostrăzii A1, iar după primul an de lucru, structura de aproape 700 de metri a început să prindă contur. De la Boița, autostrada continuă pe Valea Oltului, pe unul dintre cele mai spectaculoase trasee de autostradă din România.
Tronsonul de mare viteză va avea 31 de kilometri și va trece prin localitățile Boița și Turnu Roșu (Sibiu), Câineni și Racovița (Vâlcea). Proiectul cuprinde 49 de poduri și viaducte, șapte tuneluri (cel mai lung, la Câineni, va avea 1,6 kilometri), trei spații de servicii și un ecoduct pentru animale, în zona Lazaret – Sibiu.
Autostrada A1 București – Nădlac, cu o lungime de aproape 600 de kilometri, are o istorie de aproape șase decenii. Primul tronson, București – Pitești (95 de kilometri), a fost inaugurat în 1972. Ulterior, au fost deschise și alte sectoare: centura Piteștiului (2007), Sibiu – Orăștie, Orăștie – Deva, Deva – Lugoj, Lugoj – Timișoara, Timișoara – Arad și Arad – Nădlac.
De la București la Curtea de Argeș, pe Autostrada A1
Autostrada Sibiu – Pitești, aflată în șantier, cuprinde centura Sibiului, de 18 kilometri, inaugurată în 2010, și alte cinci tronsoane care însumează 122 de kilometri.
Secțiunea 1, Sibiu–Boița, cu o lungime de 13,7 kilometri, a fost deschisă traficului la finalul anului 2022. Lucrările au început în primăvara lui 2020, iar valoarea contractului a fost de 612,6 milioane lei fără TVA.




















Secțiunea 2, Boița–Cornetu, de 31,3 kilometri, are un progres de 4,7 la sută, termenul de finalizare fiind 2028, iar valoarea contractului este de 4,2 miliarde lei fără TVA. Secțiunea 3, Cornetu–Tigveni, cu o lungime de 37,4 kilometri, este realizată în proporție de 4,4 la sută și are același termen de finalizare, costurile ridicându-se la 5,3 miliarde lei fără TVA.
Secțiunea 4, Tigveni–Curtea de Argeș, de 9,9 kilometri, a ajuns la un progres al lucrărilor de 73,7 la sută. Termenul de finalizare este toamna anului 2027, valoarea contractului fiind de 1,6 miliarde lei fără TVA. Pe acest tronson se construiește și un tunel de 1,3 kilometri.
Secțiunea 5, Curtea de Argeș–Pitești, de 30,4 kilometri, a fost deschisă parțial în decembrie 2024, pe 15,8 kilometri. Lucrările la restul tronsonului sunt aproape de final, iar circulația pe ultimii 14,6 kilometri va fi deschisă în următoarele zile.
„Este vorba despre tronsonul rămas între nodul rutier de la Băiculești și Autostrada București – Pitești din A1, ce va permite circulația la nivel de autostradă între București și Curtea de Argeș pe o distanță de aproximativ 150 de kilometri, în câteva zile”, a transmis Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
În vestul României, până la sfârșitul anului 2026, ar urma să fie construit tronsonul lipsă din Autostrada Lugoj – Deva, parte a A1, care va lega localitățile Holdea și Margina. Acest tronson, de circa nouă kilometri, se află în șantier din 2023.